عصر بازار

دو خودرو به بالا ۲۵ درصد مالیات می‌دهند

جزییات اخذ مالیات از صاحبان وسایل نقلیه عمومی اعلام شد

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌ای مالیات مشاغل خودرویی را تعیین کرد.

جزییات اخذ مالیات از صاحبان وسایل نقلیه عمومی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌‌ای مالیات مشاغل خودرویی را مقطوع اعلام کرد.

    در این بخشنامه آمده است: بنا به اختیار حاصله از تبصره 100 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1396.4.31 مالیات عملکرد سال 95 صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باربری، ماشین‌آلات راهسازی و صنعتی مطابق جداول پیوست با رعایت گروه‌بندی استان‌ها به شرح زیر تعیین می‌شود.

    1- استان‌های کشور با توجه به امکانات و شاخص‌های مؤثر به لحاظ وضعیت اقتصادی،‌اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند.

    گروه یک، شهر تهران

    گروه 2، استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازنداران، سایر شهرهای استان تهران.

    گروه 3، استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.

    گروه 4، استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی

    گروه 5، استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل.

    مالیات صاحبان وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت 7 تن با اعمال ضرایب تعیین می‌گردد.

     

    در خصوص مالکان تاکسی یا وانت که دارای دو خودرو یا بیشتر باشند، با توجه به اینکه درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشند لذا خودروی اول معاف از مالیات بوده و همچنین با توجه به امکان استفاده خودروهای بعدی از مازاد معافیت خودروی اول و نظر به اینکه فعالیت اصلی مودی یا خودروی اول انجام شده است، مالیات خودرو‌های بعدی نیز به صورت مقطوع به شرح جدول (1) پیوست تعیین شده است.

    در خصوص مالکیتی که دارای دو خودرو یا بیشتر (غیر از تاکسی و وانت) می‌باشند با توجه به اینکه فعالیت اصلی مودی مربوط به خودروی اول می‌باشد و همچنین برای خودروی دوم معافیت در نظر گرفته نمی‌شود، لذا مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان 25 درصد بیشتر محاسبه و وصول خواهد شد. همچنین در صورتی که خودروی اول مودی تاکسی یا وانت بوده و خودروی دوم و یا خودروهای بعدی، از سایر خودروها یا ادوات موضوع جداول این دستوالعمل باشند، با عنایت به توضیحات مذکور مالیات خودروی دوم با در نظر گرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو و یا وسیله مذکور با افزایش 25 درصد به شرح فوق به صورت مقطوع خواهد بود.

    مودیانی که در سال 1395 به صورت کامل فعالیت نداشته‌اند، مالیات آنها بر اساس مدت کارکرد قطعی می‌گردد.

    صاحبان مشاغلی که مشمول این دستورالعمل می‌گردند، تکلیفی جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آئین‌نامه ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1394.4.31 برای عملکرد سال 1395 نخواهند داشت.

    صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلفند نسبت به پرداخت مالیات مقرر عملکرد سال 1395، حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1396 اقدام نمایند. بدیهی است عدم پرداخت مالیات در مهلت یاد شده موجب تعلق جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیت‌های مستقیم به مالیات متعلقه می‌باشد.

    مالیات صاحبان انواع وسایط نقلیه سواری پلاک سفید و همچنین صاحبان انواع وانت‌بار پلاک سفید و همچنین وانت‌بارهای کرایه آژانس‌ها و همچنین سواری‌های کرایه آژانس‌ها یا مؤسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا سایر مراجع از جمله مراجع دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداری‌ها برابر جداول شماره یک پیوست این دستورالعمل محاسبه و وصل گردد.

    مالیات عملکرد صاحبان خودروهایی که در سال 1396 به صورت قطعی به اشخاص غیر واگذار می‌گردند معادل 10 درصد بیشتر از جداول موضوع این دستورالعمل بر حسب مدت فعالیت و رعایت سایر بندهای این دستورالعمل مطالبه خواهند شد.

    تبصره: فروشندگان خودروهای مزبور، برای عملکرد سال 1396 تا تاریخ انتقال، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و انجام سایر تکالیف مقرر مربوط به خودروی مورد نظر نخواهند بود.

    مالیات صاحبان سایر وسایط نقلیه که در جداول پیوست قید نگردیده است می بایست نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر قانونی اقدام نمایند.

    نظر به اینکه مالیات صاحبان مشاغل خودرویی موضوع این دستورالعمل به صورت مقطوع تعیین می‌گردد، لذا اعمال مقررات مواد 137، 165، 172 و سایر موارد مشابه در خصوص اینگونه مؤدیان منتفی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو