عصر بازار

نعمت زاده:

لزوم رفع مشکلات بانکی ایران و اتریش

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار وزیر دارایی اتریش با وی، خواستار کنار گذاشتن احتیاط بیش از حد مقام های وین در برقراری ارتباط با تهران شد و مشکلات بانکی را مهمترین مانع پیشروی توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوطرف ذکر کرد.

لزوم رفع مشکلات بانکی ایران و اتریش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، در این دیدار که پیش از ظهر یکشنبه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، «محمدرضا نعمت زاده» افزود: روابط ایران و اتریش به قرن ها پیش مربوط می شود، اما در سال های گذشته به دلیل تحریم ها به حداقل رسید.
    به گفته وی، پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، ارتباط دو طرف بیشتر شده، هرچند در برخی مسایل هنوز توافق نهایی به دست نیامده، اما گفت وگوها و تعاملات پیشرفت داشته است.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: نقشه راهی برای توسعه همکاری های اقتصادی، صنعتی و تجاری بین دو کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت فناوری اتریش طراحی شده و ابراز امیدواری کرد بتوان فعالیت های اقتصادی دوکشور را در چارچوب آن پیش برد.
    وی تصریح کرد: نقشه راه همکاری های علمی و فنی، تجاری، سرمایه گذاری و ... در زمینه های مختلف مشخص شده و ایران آمادگی دارد در چارچوب آن همکاری ها را توسعه دهد.
    به گفته نعمت زاده، نخستین مانع بر سر راه همکاری های اقتصادی ایران و اتریش، نداشتن روابط بانکی عادی است که این مشکل هنوز وجود دارد.
    وی گفت: صنعتگران، تجار و فعالان اقتصادی دو کشور روابط عادی بانکی را خواستارشده اند و اکنون با توجه به پیشرفت مذاکرات بین بانک های مرکزی ایران و اتریش، سرمایه گذاران دو طرف تشویق شده اند تا قراردادهای تجاری مناسبی با یکدیگر امضا کنند.
    وزیر صنعت افزود: همکاری دو کشور در مرحله آغاز کار است، اما قراردادهای متعدد تجاری وجود دارد که در انتظار شروع همکاری های بانکی از سوی اتریش است .
    وی خاطرنشان کرد: قرارداد خط تولید فولاد بین شرکت گل گهر با طرف اتریشی که ارزش این قرارداد 789 میلیون یورو است و تا سطح 910 میلیون یورو افزایش خواهد یافت و مقرر شده ال. سی آن از طریق «اور بانک» اتریش باز شود و همچنین شرکتی دیگر از این کشور نسبت به پوشش بیمه ای آن اقدام کند.

    طراحی و تولید موتور کم مصرف با همکاری اتریشی ها
    وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان از برنامه ریزی برای طراحی و ساخت موتور کم مصرف با همکاری شرکت ABL اتریش خبر داد که منتظر گشایش اعتبار آن توسط یکی از بانک های اتریش است.
    وی همچنین از انجام مذاکره و انعقاد قرارداد در زمینه فعالیت های نفتی و همچنین همکاری با شرکت زیمنس برای تولید واگن های مترو و مسافری (که کارخانه هایش در اتریش واقع است) بین شرکت های ایرانی و اتریشی خبر داد و گفت: ایران در انتظار فعال سازی سیستم بانکی برای امضای قراردادهای همکاری است و ارزش این پروژه به بیش از یک میلیارد یورو می تواند افزون شود.
    نعمت زاده تصریح کرد: شرکت های ایرانی از جمله APMI آمادگی دارد در زمینه پروژه های نفتی به اجرای کار مشترک با پیمانکاران اتریشی بپردازد.
    وی گفت: توسعه صنایع حمل و نقل ریلی از جمله اولویت های کشور در سال های آینده است و ایران مذاکراتی با مدیران صنایع قطعه ساز اتریشی برای گسترش همکاری ها انجام داده است.
    این مقام مسوول یادآوری کرد: توافق برجام، همه مسائل حقوقی قراردادها را حل و فصل کرد، اما ابهاماتی در بانک های مرکزی و تجاری دو کشور وجود داشت که با انجام استعلام های لازم از اوفک، برطرف شده است.
    وی گفت: انتظار می رود اتریشی ها بیش از این احتیاط در کار نداشته باشند و وارد عمل شوند و به نظر می رسد برخی اظهارات رییس جمهوری آمریکا، منجر به ایجاد شک و تردید در بانک های اروپایی شده، درحالی که همه مسایل توسط اوفک ( دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) و وزارت امور خارجه این کشور مشخص شده و به ابهامات پاسخ داده شده است.
    وی تاکید کرد: مقام های اتریشی باید با اعتماد به نفس بیشتری وارد کار شوند، زیرا فرصت ها از دست می رود و حتی شرکت های ایرانی که آماده همکاری شده اند، کم کم با تردید روبرو می شوند.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: دوران تحریم ها، تجار دو کشور مجبور بودند به شکل غیرمستقیم با یکدیگر همکاری کنند که مخاطره و هزینه بالایی در پی داشت؛ اما امروز آنان آماده اند تا به صورت مستقیم و شفاف کارهای خود را به اجرا گذارند.
    وی خاطرنشان کرد: آغاز همکاریها، پیامد تقویت اعتمادسازی خواهد شد و جمهوری اسلامی خود را ملزم می داند که به مقررات بین المللی بویژه در بخش مالی و بانکی عمل کند .
    نعمت زاده افزود: روابط بین دو کشور سال های گذشته بر اثر تحریم ها کاهش یافته و عادی شدن روابط نیازمند گذشت زمان است.
     اتریش از جمله کشورهای اروپایی است که در دوره برجام هیات‌های زیادی با حضور مقام های سیاسی و اقتصادی بلندپایه به ایران اعزام کرده و از هیات تجاری اعزامی اتاق تهران نیز میزبانی کرد.
    حجم تجارت دوجانبه ایران و اتریش در پایان سال 2016 به 377 میلیون یورو رسید.
    براساس آمارهای گمرک ایران، مبادلات ‏تجاری دو کشور از سال١٣٩۰ تا پایان ١٣٩٣ به دلیل تحریم ها از ٨١٨ به ٣١٢ میلیون ‏دلار کاهش یافت.
    براساس این آمار از سال ١٣٩۰ تا چهار ماه منتهی به تیرماه 1394 حجم کل تجارت خارجی میان ‏ایران و اتریش، رقمی بالغ بر ٢ میلیارد و 258 میلیون دلار بوده که 98.2 درصد از آن مربوط به واردات ایران از اتریش ‏است.
    مهم ترین اقلام صادراتی ایران به اتریش شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزیجات، ‏داروهای گیاهی، فرش ‏دستباف، گلیم، قالیچه و... و مهم ترین اقلام وارداتی ایران از اتریش شامل ماشین آلات صنعتی، برقی و رایانه ای، لوازم خانگی، دستگاه های ‏گیرنده و فرستنده، ریل، وسایل و تجهیزات راه آهن، مواد شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی و.... است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو