عصر بازار

شرایط بازنشستگی پیش از موعد روستائیان

عصر اعتبار- بر اساس قانون بازنشستگی پیش از موعد تمامی بیمه‌شدگان عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر که در زمان ارائه تقاضای بازنشستگی پیش از موعد، دارای حداقل ۷۰ سال تمام سن و همچنین حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی باشند می‌توانند بازنشسته شده و از مستمری ماهیانه متناسب با سابقه پرداخت حق بیمه بهره‌مند شوند.

شرایط بازنشستگی پیش از موعد روستائیان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل ازایسنا،  صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر صندوق نوپایی است که12 سال از تاسیس آن می‌گذرد و تا کنون توانسته یک میلیون و  500 هزار خانوار روستایی را تحت پوشش خود قرار دهد. با توجه به اینکه برخی بیمه‌شدگان تحت پوشش به علت فعالیت دیرهنگام صندوق به سن بازنشستگی رسیده‌اند، مجلس شورای اسلامی طرح بازنشستگی پیش از موعد را در راستای حمایت از این قشر در تیرماه سال 93 به تصویب رساند.

    این مصوبه در سال 95 تایید شورای نگهبان را گرفت و پس از آن برای اجرا از سوی دولت ابلاغ شد. بر این اساس دولت موظف شد روستائیان و عشایر بیمه‌پرداز این صندوق را در صورت داشتن سابقه پرداخت 10 سال حق بیمه و سن 70 سال، بازنشسته تلقی کند و بر طبق سنوات به آنها مستمری بازنشستگی پرداخت کند.

    اجرای این قانون به سال جدید رسید و در اردیبهشت ماه سال جاری اولین احکام بازنشستگی صندوق بیمه اجتماعی از سوی وزیر رفاه به 10 روستایی اهل بابلسر اعطا شد. این افراد، پس از تصویب طرح بازنشستگی پیش از موعد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، مشمول بازنشستگی شدند و از این پس مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند.

    به گفته محمدرضا رستمی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در حال حاضر از مجموع شش میلیون خانوار جامعه هدف ما در کشور، تنها یک میلیون و 509 هزار خانوار تحت پوشش صندوق هستند. از این تعداد  علاوه بر 250 هزار نفر تا پایان سال 96 تعداد 50 هزار نفر دیگر نیز از قانون جدید برخوردار و بازنشسته پیش از موعد خواهند شد. این طرح چهار هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی دارد که خوشبختانه دولت این مبلغ را تامین کرده است.

    بر اساس قانون بازنشستگی پیش از موعد، تمامی بیمه‌شدگان عضو صندوق که در زمان ارائه تقاضای بازنشستگی پیش از موعد، دارای حداقل 70 سال تمام سن و همچنین حداقل 10 سال (‌120 ماه‌) سابقه بیمه‌پردازی نزد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر باشند می‌توانند از مستمری ماهیانه بازنشستگی پیش از موعد، متناسب با سابقه پرداخت حق بیمه به این صندوق بهره‌مند شوند. این در حالی است که قبلا سن بازنشستگی 65 و سابقه بیمه پردازی 15 سال بود.

    البته از سال اجرای این قانون هر ساله یک سال از حداقل سقف سنی کم خواهد شد و یکسال به حداقل سابقه بیمه‌پردازی اضافه می‌شود؛ به این معنا که در سال پنجم اجرای قانون حداقل سن بازنشستگی به 65 سال و حداقل سابقه به 15 سال و حالت اولیه خواهد رسید. با ابلاغ قانون بازنشستگی پیش از موعد، شرط سنی برای متقاضیان جدید عضویت در صندوق حداکثر 50 سال تمام سن خواهد بود.

    بیمه‌شدگانی مجاز هستند تا مدارک لازم و فرم درخواست بازنشستگی پیش از موعد را تکمیل و ارائه دهند که در تاریخ تقاضا دو شرط حداقل سن و سابقه لازم را توامان داشته باشند. در نتیجه به درخواست‌هایی که شرایط مندرج در قانون را نداشته باشند ترتیب اثری داده نخواهد شد و این بیمه‌شدگان باید نسبت به بیمه‌پردازی در صندوق تا رسیدن به شرایط مذکور اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو