عصر بازار

وزیر اقتصاد قطر:

اگر ما یک دلار ضرر کنیم‌ کشورهای عربی هم ضرر می‌کنند

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد قطر طی مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی اعلام کرد: قطر تنها بازنده بحران سیاسی بین کشورهای عربی نخواهد بود و اگر ما یک دلار ضرر کنیم، آنها نیز یک دلار ضرر خواهند کرد.

اگر ما یک دلار ضرر کنیم‌ کشورهای عربی هم ضرر می‌کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، علی شریف العمادی وزیر اقتصادی قطر طی مصاحبه‌ای با شبکه CNBC آمریکا اعلام کرد: قطر تنها بازنده این بحران سیاسی در خاورمیانه نخواهد رود و اگر ما یک دلار ضرر کنیم آنها نیز ضرر خواهند کرد.
    این مقام قطری همچنین نسبت به هرگونه فشار اقتصادی در این کشور هشدار داد و بر مقاومت این کشور در برابر فشارها تأکید کرد.

    وی با اشاره به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فقط ما در این مناقشه ضرر خواهیم کرد، ولی اگر ما یک دلار ضرر کنیم، آنها نیز یک دلار ضرر خواهند کرد.

    روز دوشنبه هفته گذشته عربستان،‌امارات، بحرین و مصر به‌طور همزمان روابط سیاسی خود را با قطر قطع کردند.

    وی در سخنان خود این بحران سیاسی را نامیمون توصیف کرد؛ چراکه در آن جان انسان‌ها اهمیت خود را از دست داده است.

    وی تأکید کرد: در این بحران خانواده‌ها در کشورهای عربی از هم جدا مانده‌اند. کشورهایی که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند، ادعای حمایت این کشور از تروریسم را دستاویز اقدامات خود قرار داده‌اند.

    چهار کشور عربی که روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند، آسمان و مرزهای زمینی و دریایی خود را نیز بر روی این کشور بسته‌اند. قطر با جمعیتی 2.5 میلیون نفری علی‌رغم درآمد بالای ناشی از صادرات گاز برای تأمین مایحتاج اساسی خود به‌شدت به واردات وابسته است.

    العمادی افزود: دوحه پیش‌تر نیازهای خود را از کشورهایی نظیر استرالیا و برزیل تأمین می‌کرد و در صورت نیاز از ترکیه، آسیای دور و اروپا نیز کالا وارد خواهد کرد تا اطمینان دهد که اینقدر شریک دارد تا بتواند نیازهای خود را برطرف کند.

    وی تأکید کرد: در حال حاضر ما در حال رفتن به سوی تنوع‌بخشی به منابع موردنیاز برای تأمین مایجتاج خود هستیم.

    العمادی که به‌طور همزمان رئیس هیأت مدیره شرکت قطر ایرویز نیز هست، گفت: نگرانی نسبت به سقوط اقتصاد قطر در پی تداوم بحران سیاسی وجود ندارد. این درحالی است که شاخص بازار سهام قطر هفته گذشته 7.1 درصد سقوط کرد و ریال قطر نیز کاهش ارزش را در برابر دلار تجربه کرد.

    العمادی تأکید کرد: اگرچه این عکس‌العمل‌های بازار قابل درک است اما نیازی به نگرانی نیست؛ چراکه قطر ابزارهای لازم برای دفاع از اقتصاد و ارز خود را دارد.

    این مقام قطری ادامه داد: حجم ذخایر ارزی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ما معادل 250 درصد تولید ناخالص داخلی قطر است و به همین دلیل من فکر نمی‌کنم دلیلی برای نگرانی مردم نسبت به اتفاقات پیش رو وجود داشته باشد. ما در شرایط کنونی بسیار راحت هستیم و دولت هیچ نیازی به ورود به بازار و خرید اوراق ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی