عصر بازار

تصویب کلیات طرح حمایت از استادکاران صنایع دستی

شناسایی افراد فاقد بیمه

عصر اعتبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی موافقت کردند که براساس آن هنرمندان و استادکار صنایع دستی فاقد بیمه از سوی سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت شناسایی می‌شوند.

شناسایی افراد فاقد بیمه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 22 خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، با کلیات این طرح با 190 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

    در ابتدای بررسی گزارش یک شوری کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره این طرح، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه این طرح با هدف ایجاد اشتغال در کشور تدوین شده است، گفت: در تدوین این طرح نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اخذ شده است.

    نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با موافقت نمایندگان با طرح مذکور شرایط مناسبی برای قالیبافان و شاغلان صنایع دستی از جمله اجرای قانون بیمه اجتماعی، منظور خواهد شد.

    وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته با استفاده از صنایع دستی و توجه به آن توانسته اند اشتغال گسترده ای را ایجاد کنند.

    نمایندگان همچنین در ادامه نشست علنی امروز و در جریان بررسی جزئیات طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی با ماده یک آن در صورت تصویب همه مواد این طرح موافقت کردند.

    گفتنی است در ماده یک این طرح آمده است: صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی‌شناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرآیند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی، عمدتاً با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می گیرد. رشته‌ای صنایع دستی از قبیل نساجی سنتی، بافته‌های داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع دستی استخوان، رودوزی های سنتی، آبگینه، صنایع دستی کاغذی، طراحی و نقاشی سنتی، سازهای سنتی، میناکاری و پیشه‌های وابسته به گروه‌های یاد شده هستند.

    در تبصره این ماده نیز آمده است: تشخیص مصادیق صنایع دستی و اشخاص موضوع این ماده که فاقد بیمه تأمین اجتماعی هستند جهت برخورداری از بیمه مذکور با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

    گفتنی است در ماده دوم این طرح نیز اصلاحاتی صورت گرفت که نمایندگان با 161 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

    در ماده دوم اصلاح شده طرح مذکور آمده است: دولت مکلف است در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کدُدار) مصوب 18 مردادماه 1388 نسبت به ساماندهی و بیمه نمودن کلیه واجدان شرایط اقدام کند.

    تبصره اول این ماده می گوید: در اجرای قانون فوق، حضور نداشتن در ساعت معین در محل کار نمی تواند در خصوص فرش و قالی مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان صرفاً بر اساس مساحت مذکور در ماده (2) قانون فوق الذکر انجام می گیرد؛ این حکم از ابتدای اجرای قانون یاد شده لازم الاجراء است.

    در تبصره دوم این ماده نیز تصریح شده است دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون فوق از تمامی امتیازات و تعرفه های بخش صنعت در مورد حامل های انرژی، آب، برق، گاز و تسهیلات بانکی برخوردار هستند.

    در تبصره سوم و آخر این ماده نیز آمده است: حمایت های موضوع این قانون، با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های ذیربط در مورد قالیبافی و بافندگی فرش اجراء می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو