عصر بازار

طرح جامع مالیاتی، گامی برای تحقق عدالت مالیاتی است

عصر اعتبار- نظام مالیاتی در تلاش است تا با اجرای سیاست ها و برنامه های جدید، تبعیض های مالیاتی را رفع و مسیر تحقق عدالت مالیاتی را هموار سازد.

طرح جامع مالیاتی، گامی برای تحقق عدالت مالیاتی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، نظام مالیاتی مهم‌ترین ابزار سیاست مالی در اقتصاد محسوب می‌شود و مالیات علاوه بر نقش درآمدی آن در بودجه کل کشور، ابزار تشویقی و تنبیهی برای انضباط مالی، توزیع عادلانه ثروت و هدایت منابع کشور جهت توسعه اقتصادی نیز محسوب می‌شود. یکی از این تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها، برخورد دوگانه نظام مالیاتی باهزینه تأمین مالی درون سازمانی و برون سازمانی شرکت‌ها است.

    تبعیض در اختصاص هزینه‌های دولت، تبعیض در تأثیر تورم بر اشخاص، تبعیض‌های استانی، تبعیض در میزان و نحوه وصول مالیات و تبعیض در توزیع درآمدها، همگی از مصادیق تبعیض در کشور بوده که مزید بر علت شده است.

    تبعیض‌های موجود نظام مالیاتی با آنچه که در سند چشم‌انداز بیست ساله و افق 1404، ارتقای کشور و نیل به رتبه اول را در منطقه هدف قرار می‌دهد و زمینه افزایش رفاه را در کشور فراهم می‌سازد، منافات دارد.

    ما هم براین اساس برای اطلاع بیشتر به سراغ کارشناسان مالیات رفتیم تا اطلاعات بیشتری دراین زمینه داشته باشیم.

    تبعیض مالیاتی در سازمان مالیاتی وجود ندارد

    سیاوش غیبی پور کارشناس مالیات در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، درخصوص تبعیض مالیاتی در سازمان مالیاتی و اقتصاد کشور اظهار داشت: در سازمان مالیاتی عنوانی به نام تبعیض مالیاتی وجود ندارد.

    وی با اشاره به اینکه روش‌های مدرن در مالیات باید جایگزین روش‌های سنتی شود، عنوان کرد: روش‌های سنتی دست و پا گیر است و می‌تواند برای ارباب رجوع زمان بر باشد.

    این کارشناس مالیاتی با بیان اینکه ساختار اخذ مالیات باید در مالیات برنامه ریزی شود، تصریح کرد: این امر سبب شده که مکانیزم‌ها در مالیات بطور دقیق کنترل شود.

    غیبی پور تأکید کرد: تبعیض مالیاتی، ناشی از عدم اطلاعات است که اگر اصلاح شود، می‌تواند به اصلاح آن کمک کند.

    نقش مالیات بر ارزش افزوده در برقراری عدالت

    ناصر محامی کارشناس مالیات در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی دراین باره گفت: تبعیض مالیاتی از دورهای قبل وجود داشته و مقوله جدیدی نیست، این مقوله یکی از ابزارهای مهم دولت برای پیشبرد سیاست های اقتصاد به حساب می آید.

    وی با اشاره به اینکه سیستم مالیاتی می‌تواند به برقراری عدالت کمک ‌کند، عنوان کرد: برخی از تبعیض‌های مالیاتی می‌تواند نتیجه برخی نفوذهای سیاسی و ابزارهای قدرت باشد و میتوان گفت که این امر به شکل ناعادلانه‌ای برای بخش هایی از اقتصاد مدنظر گرفته می‌شود.

    نظام مالیاتی در مسیر رفع تبعیض های مالیاتی

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه خردادماه موعد ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی صاحبان مشاغل است، گفت: تعامل با مؤدیان، سیاست راهبردی سازمان است و همه همکاران در اقصی نقاط کشور در برخورد با مؤدیان باید شأن آنان را حفظ کنند.

    کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: تبعیض‌های مالیاتی از دیرباز جزو دغدغه‌های اصلی مودیان مالیاتی در پرداخت مالیات حقه بوده و سازمان در طی سال‌های اخیر اقدامات موثری را در زمینه رفع این تبعیض‌ها انجام داده است.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه طبق قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1394، خردادماه هر سال مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل(اشخاص حقیقی) است، تصریح کرد: برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است و فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارائه نمایند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو