عصر بازار

لزوم تدوین قوانین استفاده از بیت کوین درکشور

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد گفت: معامله با بیت کوین در کشور به مثابه دنیا در حال شکل گیری است واین روند، تدوین قوانین استفاده از این فناوری از سوی نهادهای ناظر را اجتناب ناپذیر می کند.

لزوم تدوین قوانین استفاده از بیت کوین درکشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا ، فرامرز خالقی در خصوص رواج فعالیت‌های بیت کوینی در ایران و لزوم تعیین دستورالعمل‌های آن از سوی نهادهای ناظر به‌منظور حفظ امنیت در این بخش، افزود: بانک مرکزی در مرحله اول باید قوانین استفاده از این فناوری را تدوین کند زیرا فعالیت بیت کوین می‌تواند منجر به خلق پول شود و اگر نهاد ناظر بر چرخش پول در این بخش نظارت کافی نداشته باشد به‌طورقطع چرخه اقتصادی دچار مشکل می‌شود.

    خالقی افزود: بانک مرکزی باید قبل از این‌که، چنین فعالیت هایی بتوانند فضای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهند به این عرصه ورود و قوانین مربوط به آن را تدوین کند.

    وی یادآور شد: هم‌اکنون طوفانی برای بیت کوین در جهان به راه افتاده است زیرا با بروز رخداد Brexit، تورم در ونزوئلا و محدودیت برای ذخایر طلا در هند در حال حاضر به بیت کوین به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب و یک‌راه حل واقعی برای استفاده روزانه در بسیاری از کشورها نگریسته می‌شود ازاین‌رو حجم مبادلات بیت کوین همتا به همتا مثل Localbitcoins و Paxful مدام در حال افزایش و این روند صعودی به این زودی متوقف نخواهد شد.

    خالقی ادامه داد: درنتیجه به نظر می‌رسد در سال 2017، اکوسیستم بیت کوین از یک تکنولوژی امیدبخش به ارائه‌دهنده ارزشی بسیار واقعی‌تر بدل شود زیرا در این روند تورم ناشی از انتشار پول جدید در سیستم نیست و به عبارتی مزیت ویژه‌ی بیت کوین این است که پول انتشار دادنی نیست.

    مدیر عامل شرکت داده‌ورزی سداد خاطرنشان کرد: البته اگر به بیت کوین به چشم یک کالا نگریسته که تبادل آن از طریق الکترونیک باشد، مشمول قوانین تجارت الکترونیک و اگر پول به‌حساب بیاید، مشمول قوانین بانک مرکزی است.

    وی بابیان این‌که در آینده فنّاوری بیت کوین و بانکدارى دیجیتال به همراه تکنولوژى هاى نوظهور بیشتر از همیشه رشد خواهد داشت، گفت: امیدواریم با قانون‌گذاری مدون و به‌موقع به همراه حذف محدودیت‌های ایران در بازار سازمان تجارت الکترونیک، شاهد روزى نباشیم که شرکت‌های هندى و اروپایى در صنعت پرداخت کشور، از شرکت‌های ایرانى پیشى بگیرند.

    خالقی با اشاره زوایای مختلف به بهره‌برداری از فناوری بیت کوین در کشور گفت: جابجایی ارزان بین‌المللی پول، استفاده از پروتکل‌های پیچیده و کارآمد رمزنگاری در امنیت سیستم‌های دیگر اطلاعاتی، بازار تراکنش‌های داخلی و ارائه‌ خدمات پردازش پرداخت به سایر بهره‌برداران جهانی شبکه و دریافت کارمزد از قبل آن، از مزیت‌های استفاده از این فناوری به‌شرط قانون‌گذاری و حمایت مناسب است.

    وی تأکید کرد: این احتمال به‌یقین هم می‌رود که اگر قانون‌گذار راهکار منطقی و قانونی در ایران برای بیت کوین تدوین و ابلاغ نکند به سرنوشتی مشابه گلدکوئیست دچار شود البته فناوری زنجیره بلوکی که محیطی امن در نگهداری اطلاعات است درآینده فراگیر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو