عصر بازار

نوبخت:

۹۶ درصد بودجه سال گذشته تحقق یافت

عصر اعتبار- سخنگوی دولت با تاکید بر این که دولت در سال کذشته بدون کسری بودجه، منابع و مصارف را بالانس کرد،گفت:۲۹۴ هزار میلیارد تومان برای بودجه سال گذشته کشور پیش بینی شده بود که ۲۸۳ هزار میلیارد تومان آن، یعنی ۹۶ درصد تحقق یافت.

۹۶ درصد بودجه سال گذشته تحقق یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از  ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه و در نشست خبری با خبرنگاران با ارائه گزارشی از عملکرد بودجه سال 1395 افزود: در بودجه سال گذشته بیش از آن که اعداد و ارقام مهم باشد، تاثیر آن در زندگی مردم مهم بود.
    وی با یادآوری این که منابع درآمدی بودجه از محل درآمد مالیات ها و واگذاری دارایی سرمایه ای و واگذاری دارایی مالی است، خاطرنشان کرد: از محل درآمد مالیات‌ها که 157 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، 146 هزار میلیارد تومان یعنی 93 درصد تحقق یافته است.
    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: همچنین از محل سهم واگذاری دارایی های سرمایه ای که 79 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، توانستیم   74 میلیارد تومان یعنی 94 درصد تحقق یابد.
    نوبخت ادامه داد: سال گذشته از محل سهم واگذاری دارایی های مالی که  58 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، 63 هزار میلیارد تومان یعنی 108 درصد تحقق یافت.
    وی تصریح کرد: دولت در سال گذشته بدون کسری منابع و مصارف را بالإنس کرد.
    سخنگوی دولت درمورد مصارف بودجه نیز گفت: 214 هزار میلیارد تومان پیش بینی مصارف بودجه در سال 95 داشتیم که 207 هزار میلیارد تومان یعنی 97 درصد از این بودجه مصرف شد.
    نوبخت یادآور شد: سال گذشته اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای مصوب 57 هزار میلیارد تومان بود که 43 هزار میلیارد تومان یعنی 73 درصد از این بودجه تحقق یافت.
    نوبخت افزود: در بخش مصارف اعتبارات تملک دارایی های مالی نیز 23 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با خرید أوراق 29 هزارمیلیارد تومان یعنی 124 درصد تحقق یافت .
    وی خاطرنشان کرد: بخشی از این أوراق که در سال های کذشته منتشر شده بود نیز لحاظ شده است.
    سخنگوی دولت در ادامه گزارش عملکرد بودجه ای سال گذشته گفت: سال گذشته به منظور اصلاح نظام بانکی در جهت افزایش قدرت تسهیلات دهی 13 هزار و 200 میلیارد تومان از بدهی های دولت به بانک ها کاسته شد و مبلغ 29 هزار میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانکهای دولتی افزوده شد.
    نوبخت افزود: همچنین در سال گذشته در راستای کاهش بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی هشت هزار و500 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران و 2 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی به شهرداری ها ،هزار میلیارد تومان کمک به مسکن مهر،هزار میلیارد تومان به بنیان مسکن وبنیاد شهید ، 400 میلیارد تومان به آموزش عالی ، دو هزار میلیارد تومان پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی ، دو هزار میلیارد تومان سایر بدهی های آموزش و پرورش، چهار هزار و 50 میلیارد تومان خرید تضمینی گندم و هشت هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت که جمعا 39 هزار و 150 میلیارد تومان از بدهی های دولت تسویه شدد .
    وی درخصوص آثار بودجه نیز توضیح داد: شاخص اقتصادی یک مورد آن رشد اقتصادی است که در سال 94 رشد اقتصادی یک درصد بود که در سال 95 رشد اقتصادی به 8.3 درصد رسید که بدون احتساب نفت رشد اقتصادی 6.3 درصد است و تورم از 11.3 درصد به 6.8 درصد کاهش یافت
    سخنگوی دولت تصریح کرد: براساس آخرین گزارش تا بیست ویکم خرداد سال جاری 50 هزار و514 دستگاه تاکسی جدید وارد ناوگان حمل و نقل گردید وبه همین مبان نیز تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شده است.
    نوبخت افزود: در راستای اجرای طرح رونق تولید تا بیست ودوم خرداد ماه سال جاری 17 هزار و 799 میلیارد تومان تسهیلات به 25 هزار و 336 واحد تولیدی پرداخت شده است .
    وی درخصوص طرح فصلی مهار نیروی کار در سال جاری نیز اظهار داشت: نرخ مشارکت از 39.5 درصد در سال گذشته به 40.6 درصد در سال جاری افزایش یافته است و نشان می دهدکه افراد بیشتری وارد بازار کار شده اند .
    سخنگوی دولت افزود: در بهار سال95 از میزان 920 هزار و 928 نفری که وارد بازار کار شدند ، 703 هزار و637 نفر شغل پیدا کردند و این درحالی است که 217 هزار و 291 نفر هنوز منتظر شغل هستند.
    نوبخت با بیان این که پیش بینی دولت برای سال جدید این است که سالانه 955 هزار نفر وارد بازار کار می شوند، خاطرنشان کرد:نرخ بیکاری از بهار گذشته تاکنون از 12.2 درصد به 12.6 درصد افزایش یافته است واین در حالی است که بیش از 703 هزار نفر مشغول به کار شده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی