عصر بازار

۲ دیدگاه در مورد چشم انداز قیمت دلار

عصر اعتبار- قیمت دلار که در دو روز ابتدایی هفته به آرامی در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، در سومین روز هفته تغییر جهت داد و راه کاهشی در پیش گرفت.

۲ دیدگاه در مورد چشم انداز قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از  اقتصاد نیوز, دلار که روزهای شنبه و یکشنبه با 2 رشد تک تومانی به قیمت 3 هزار و 735 تومان رسیده بود، روز دوشنبه 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 730 تومان رسید. این افت در شرایطی رقم خورد که برخی فعالان انتظار داشتند، نوسان‌گیران ارزی پیش از جلسه رای‌گیری مجلس سنا آمریکا در مورد تحریم‌های ایران با جوسازی روانی در پی بالا بردن دامنه تغییرات قیمت باشند. این اتفاق رخ نداد و این ارز تحت فشار عرضه، حتی وارد محدوده 3 هزار و 720 تومان شد. قیمت دلار در این محدوده مورد حمایت واقع شد و در نهایت به نقطه 3 هزار و 730 تومان رسید. به گفته فعالان، قیمت دلار از ابتدای سال جاری به پایین محدوده 3 هزار و 720 تومان نزول نکرده و این محدوده به‌عنوان حمایتی قوی برای این ارز عمل کرده است.

    همسو با افت قیمت دلار، روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی هزار تومان افت را به ثبت رساند تا روی مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان قرار بگیرد. نوسانات محدود سکه در شرایطی رخ داد که بهای اونس در بازارهای جهانی نیز تا ساعت 3 بعدازظهر تغییر قیمت خاصی نداشت. به‌نظر اقتصامی‌رسد احتیاط معامله‌گران طلای جهانی به بازیگران بازار داخلی نیز سرایت کرده بود. در این شرایط، افت قیمت دلار به‌عنوان یک عامل فشار بر قیمت سکه عمل می‌کرد. موضوعی که حامی بهای سکه بود، مقاومت معامله‌گران روی مرز روانی یک‌میلیون و 200 هزار تومان برای جلوگیری از نزول دوباره به کانال بالاتر بود.

    افت ابتدایی بدون اصلاح

    در ساعات ابتدایی روز دوشنبه قیمت دلار بدون اصلاح خاصی در مسیر کاهشی قرار گرفت، ولی هر چقدر به ساعات انتهایی روز نزدیک‌تر شدیم، این روند تغییر کرد. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 733 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. به گفته فعالان، از بعدازظهر دومین روز هفته، فروشندگان ارزی دست بالا را در بازار به دست گرفتند و با افزایش عرضه قیمت را تحت فشار قرار دادند. این موضوع به ساعات ابتدایی روز دوشنبه نیز سرایت کرد، به‌طوری‌که تا پیش از ساعت یک بعدازظهر این ارز بیشتر تمایل به کاهش قیمت داشت و حتی وارد محدوده 3 هزار و 720 تومان شد. با ورود دلار به این محدوده، قیمت دلار مورد حمایت قرار گرفت تا بخشی از افت ساعات ابتدایی روز اصلاح شود. پس از آنکه قیمت تسویه دلار برای معاملات فردایی 3 هزار و 725 تومان اعلام شد، این ارز تغییر مسیر داد و در نهایت با قیمت 3 هزار و 730 تومان به کار خود پایان داد.

    به گفته فعالان، محدوده 3 هزار و 730 تومان در سال 96 با قدرت از دلار حمایت کرده و اجازه شکست آن به سطوح پایین‌تری را نداده است. افت دلار در روز دوشنبه در حالی صورت گرفت که بهای یورو دومین افزایش متوالی را به ثبت رساند. یورو که روز یکشنبه با 3 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 248 تومان رسیده بود، روز دوشنبه با 2 تومان رشد دیگر روی قیمت 4 هزار و 250 تومان آرام گرفت. همزمان پوند نیز با افزایش جزئی 2 تومانی به قیمت 4 هزار و 847 تومان رسید. افزایش ارزش ارزهای اروپایی در حالی صورت گرفت که هر دو ارز، روز شنبه کاهش‌های قیمت 2 رقمی را به ثبت رسانده بودند. افت ابتدای هفته ناشی از تضعیف ارزش آنها در بازارهای جهانی بود.

    دیدگاه‌های فنی دو گانه در مورد چشم انداز قیمت دلار

    زندان قیمت دلار در محدوده 3 هزار و 720 تا 3 هزار و 750 تومان موجب شده است که دیدگاه‌های دوگانه‌ای در بازار ارز شکل‌ گیرد. به گفته فعالان، دسته‌ای از معامله‌گران ارزی باور دارند حمایت از قیمت دلار در محدوده 3 هزار و 720 تومان نشانه آن است که این ارز توانایی افت بیشتری را ندارد و جهت آن در میان مدت به سوی مرزهای افزایشی خواهد بود. قیمت دلار در سال 96 چنانکه اشاره شد هرگز از محدوده 3 هزار و 720 تومان پایین نرفته و پس از ورود به این محدوده با افزایش خریدهای معامله‌گران ارزی مواجه شده است. در مقابل، افرادی که اعتقاد به کاهش قیمت دارند، عنوان می‌کنند که قیمت دلار از ابتدای سال به آرامی و با نوسانات محدود جابه جا شده است. به گفته آنها قیمت دلار که زمانی در محدوده 3 هزار و 780 تومان نوسان می‌کرد، حدود 3 هفته است که نوسان خاصی بالای مرز 3 هزار و 750 تومان نداشته است. به باور این دسته، طبق این رفتار دلار در این مسیر به آرامی افت بیشتری را تجربه خواهد کرد و حتی ممکن است تا انتهای محدوده 3 هزار و 680 تومان افت کند. با این وجود، در حال حاضر کمتر معامله‌گری در بازار (حتی کاهشی‌ها) تصوری از قیمت‌های پایین‌تر دارند.

    یکی دیگر از دیدگاه‌هایی که کاهشی‌ها برای تقویت رویکرد خود به آن استناد می‌کنند، حضور قوی بازارساز در بازار بوده است. به گفته آنها در ماه‌های اخیر عرضه بازارساز متناسب بود و همین موضوع یکی از مهم‌ترین عواملی بوده است که در کاهش دامنه نوسانات اثرگذار بود. این در حالی است که افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، کاهش دامنه نوسانات در سال 96 بیش از آنکه ناشی از افزایش عرضه بوده باشد، به کاهش تقاضا مربوط بوده است. این دسته انتظار دارند از ابتدای تابستان تقاضا برای خرید ارز افزایش پیدا کند و به‌دنبال آن قیمت بیشتر راه افزایشی را طی کند.

    شفافیت ارزی

    روز دوشنبه فضای بازار ارز تا حدی تحت‌تاثیر دو خبر قرار داشت. اولین خبر، الزامی شدن ثبت منشأ ارز برای صاحبان کالا و دومین خبر، تصمیم احتمالی سنای آمریکا برای تحریم ایران بود.

    بر اساس اعلام گمرک ایران، از روز 24 خرداد ماه ثبت منشأ ارز برای کلیه صاحبان کالا الزامی می‌شود. این امر در راستای ایجاد امکان نظارت بر ورود و خروج ارز ازسوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که تا قبل از اجرای سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی میسر نبوده است. به گفته برخی فعالان، این موضوع تا حدی می‌تواند به شفافیت ورود و خروج ارز کمک کند. در این میان، طبق برنامه سنای آمریکا، دوشنبه قرار بود رای‌گیری نهایی در صحن برای تصویب طرحی که خواستار اعمال تحریم‌های جامع غیرهسته‌ای ضد ایران است، انجام شود. البته اثرات این رای‌گیری به بازار روز دوشنبه نرسید و معامله‌گران انتظار داشتند که نتیجه آن، روند قیمت دلار در روز سه شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو