عصر بازار

تقوی نژاد :

مصوبه جدید مالیاتی تاثیری بر قیمت مسکن ندارد

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اخذ مالیات بر درآمد ساخت و ساز بر مبنای سود و زیان و متناسب با وضعیت و شرایط حاکم بر بازار مسکن و همچنین شرایط اقتصادی، گفت: مصوبه جدید مالیاتی تاثیری بر قیمت مسکن ندارد.

مصوبه جدید مالیاتی تاثیری بر قیمت مسکن ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، سید کامل تقوی نژاد، گفت: اخذ مالیات بر درآمد از بخش مسکن به عنوان یکی از بخش‌های مولد در کشور، در قانون وجود داشته و مطالبه نیز می‌شده است. ولی در قانون جدید مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394، قانونگذار با رویکرد عدالت محوری و رفع تبعیض، تدابیر جدیدی را برای اخذ مالیاتی مشابه سایر تولید کنندگان اتخاذ کرده است.

    وی افزود: با توجه به تبصره 5 ماده 77 قانون مالیات های مستقیم که دولت را مکلف به تدوین آئین نامه نحوه اجرای این ماده قانونی کرده است، آئین نامه مذکور تصویب و به منظور اجرا به سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: سازندگان مسکن مانند هر فعال اقتصادی دیگر حوزه های تولید، مطابق قانون مشمول پرداخت مالیات بر درآمد ناشی از ساخت و ساز بر مبنای سود و زیان هستند و البته براساس آئین نامه مذکور، نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی که به ساخت و فروش ساختمان مبادرت دارند، با دیگر فعالان اقتصادی همسان سازی شده و بین 15 تا 25 درصد تعیین شده است که این نرخ مطابق نرخ ماده 131 و ماده 105 قانون مالیات های مستقیم است.

    تقوی نژاد همچنین با بیان اینکه مالیات بر سود حاصل از ساخت و فروش ساختمان اعمال می‌شود، گفت: طبیعتا به دلیل این موضوع سازندگان مسکن نباید نگرانی از بابت مالیات ساخت و ساز در شرایط رکود مسکن داشته باشند، چرا که مالیات ساخت و ساز متناسب با سود و زیان اخذ می‌شود و با توجه به درآمد و سود و زیان ابرازی مودی و پس از رسیدگی به اسناد و مدارک مثبته توسط اداره امور مالیاتی، مالیات متعلقه تعیین می‌شود.

    وی ادامه داد: این مالیات به ساختمان‌هایی تعلق می‌گیرد که پروانه ساخت آنها بعد از لازم الاجرا شدن قانون ( 1395/1/1) صادر شده باشد.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین گفت: ساختمان هایی که پروانه ساختمانی آن ها تا پایان سال 1394 صادر شده است، در زمان انتقال صرفا مشمول مقررات ماده 59 یعنی پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک هستند. بنابراین کلیه واحدهای ساخته شده یا در حال ساخت که پروانه آن ها مربوط به قبل از سال 1395 می باشد، در هر زمانی که به فروش برسند مشمول مالیات ساخت و فروش نمی باشند و صرفا مانند سایر املاک مشمول مالیات نقل و انتقال موضوع ماده 59 قانون که 5 درصد ارزش معاملاتی است خواهند بود.

    وی در این رابطه تاکید کرد: طبیعتا سازندگانی که ساختمان را به منظور مصرف (و نه فروش) احداث می‌کنند، مشمول این مالیات نیستند و به نوعی یک حمایت از سازندگان برای خروج از دوره رکود و یک حمایت از سازندگانی که ساخت و ساز را برای مصرف انجام می دهند، صورت گرفته است.

    او همچنین تاکید کرد: شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر در زمان صدور پروانه ساخت، براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، مشمول مالیات ساخت و فروش موضوع این آیین نامه نیستند.

    تقوی نژاد با بیان اینکه مطابق قانون مالیات های مستقیم، اولین نقل و انتقال ساختمان علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده 59 قانون مالیات های مستقیم، مشمول مالیات علی الحساب به نرخ 10 درصد به ماخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است، گفت: مالیات قطعی مودیان موضوع این ماده پس از رسیدگی طبق مقررات مربوط تعیین می شود و البته براساس آئین نامه مذکور، مالیات علی الحساب پرداختی ساخت و فروش املاک پس از قطعی شدن مالیات، به حساب پرداختی مودی منظور و مابه التفاوت آن حسب مورد مطالبه و در صورت زیان به مودی مسترد می شود.

    وی افزود: پیش از تصویب قانون جدید مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394، سازندگان ساختمان ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی املاک به نرخ 5 درصد و نیز مالیات علی الحساب موضوع ماده 77 قانون به نرخ 10 درصد بودند، اما با تصویب قانون جدید و براساس آئین نامه موضوع ماده 77، صرفا سازندگانی که پروانه ساخت آنها بعد از سال 1395 است ملزم به پرداخت مالیات 5 درصد و 10 درصد مذکور بوده و سازندگانی که پروانه ساخت آنها مربوط به قبل از سال 1395 است، فقط مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی املاک به نرخ 5 درصد هستند.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: قیمت زمین یکی از پارامترهای اصلی از قیمت واحد ساخته شده خواهد بود و با توجه به مصوبه دولت برای سازندگان این مشوق را در نظر گرفته اند که ارزش روز زمین در تاریخ فروش واحد از ارزش فروش ساختمان کسر می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی