عصر بازار

فقدان بازارهای امن اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند

عصر اعتبار- با توجه به کند شدن شتاب استقراض دولت‌ها در اقتصادهای توسعه یافته، دارایی های امن در اقتصاد جهان درحال اتمامند و این در حالی است که اوراق قرضه دولتی در بازارهای نوظهور هنوز به اندازه کافی جذاب نیستند.در این شرایط وقوع یک بحران مالی جهانی فاجعه باراست.

فقدان بازارهای امن اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، با توجه به کند شدن شتاب استقراض دولت ها در اقتصادهای توسعه یافته، دارایی های امن در اقتصاد جهانی در حال اتمام است و این در حالی است که اوراق قرضه دولتی در بازارهای نوظهور هنوز به اندازه کافی جذاب نیستند. این بدان معناست که بحران مالی آینده جهان بسیار بیش از بحران مالی سال 2008 به سرمایه گذاران زیان خواهد زد.

    در حالی که دوره اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا در حال اتمام است و رشد اقتصادی در دیگر اقتصادهای مهم در سراسر جهان نیز به شکل ادامه داری کند است، این نگرانی در بازارهای بین المللی در حال افزایش است که در صورتی که پدر ماه های آینده یک بحران مالی جهانی عمده رخ دهد، چه اتفاقی برای سرمایه گذاران رخ خواهد داد.

    بر خلاف بحران مالی قبلی، که در آن سرمایه گذاران پول های خود را که در بازارهای بورش و املاک ارزششان کاهش یافته بود، وارد بازارهای امنی نظیر اوراق قرضه دولتی و بازار طلا کردند، در حال حاضر اگر یک بحران مالی ناگهانی رخ دهد، سرمایه گذاران بین المللی گزینه های بسیار کمتری برای سرمایه گذاری امن و نجات حداقل بخشی از دارایی خود پیش رو خواهند داشت.

    اکثر اقتصادهای بزرگ به شدت وابسته به اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و طلا هستند و این دارایی ها اصلی ترین پشتیبان و محل سرمایه گذاری امن این اقتصادها در برابر شوک های اقتصادی احتمالی است. به دلیل آشفتگی کمتر اقتصاد آمریکا در سال های اخیر، میزان اتکا به اوراق قرضه دولت آمریکا در خارج از آمریکای شمالی به شکل بی سابقه ای بالا رفته است. در مقابل میزان ریسک در مناطقی مانند حوزه یورو و ژاپن بسیار بالاتر است و بازارهای نوظهور نیز وضعیت بهتری ندارند. به علاوه، سیاست انقباضی ای که فدرال رزرو آمریکا در پیش گرفته موجب افزایش بازدهی برای کسانی می شود که سرمایه های خود را در اوراق خزانه دولت آمریکا سرمایه گذاری کرده اند.

    طلا به نوبه خود در حال از دست دادن تدریجی جایگاه خود به عنوان یک دارایی امن است و در حال بدل شدن به یک دارایی دیگر وابسته به نوسانات نرخ دلار آمریکاست. با توجه به اینکه خود دلار در حال ورود به دوره ای از نوسانات ناشی از اصلاحات اقتصادی در آمریکاست، نوسانات بازارهای امن سنتی نظیر طلا نیز بالاتر خواهد رفت و این بازارها دیگر به معنای واقعی بازار امن محسوب نخواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی