عصر بازار

سامانه صدور مجوزهای زیست محیطی رونمایی شد

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از سامانه صدور مجوزهای زیست محیطی، فرآیند اصلاح صدور مجوزها به منظور بهبود محیط کسب و کار در کشور را تشریح کرد.

سامانه صدور مجوزهای زیست محیطی رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از شادا، علی طیب‌نیا طی سخنانی در مراسم رونمایی از دو سامانه "زیست محیطی" و "صدور مجوز واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی" کشور با اشاره به برخی مشکلات ساختاری گریبانگیر رشد اقتصادی کشور، همچون "پایین بودن نرخ رشد"، "نوسانات شدید" و "سهم ناچیز ارتقای بهره وری در رشد اقتصادی" اظهارداشت: مجموعه این موارد، شرایطی را فراهم کرده که در صورت تداوم، قطعاً نخواهد توانست به بهبود سطح زندگی مردم منجر شود.

    وزیر اقتصاد در ادامه با یادآوری موضوعاتی چون "دولتی بودن" و "نفتی بودن" اقتصاد به عنوان دو عامل عمده رشد اقتصادی پایین و زمینه ساز رکود و تورم طی دهه های گذشته در اقتصاد کشور، دو محور اصلی برنامه های دولت به منظور مقابله با این معضل را عبارت از "کاهش سهم درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای پاک مالیاتی" و "افرایش سهم درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیر نفتی" عنوان کرد.

    وی با اشاره به اجرای سیاست های کلان اقتصادی اصل 44 قانون اساسی به منظور حل معضل دولتی بودن اقتصاد در قالب واگذاری شرکت های دولتی و سیاست های بهبود محیط کسب و کار با هدف فعال تر کردن بخش خصوصی کشور، اظهارداشت: به اعتقاد ما، بهبود محیط کسب و کار، نه تنها هم اندازه، بلکه بیشتر از واگذاری شرکت های دولتی اهمیت دارد، امری که متاسفانه در عمل، به این رویکرد در گذشته کمتر توجه شده و به همین خاطر در دولت یازدهم حداکثر تمرکز خودمان را بر این موضوع قرار دادیم.

    طیب نیا در ادامه دشواری و پیچیدگی فرآیند کسب مجوز فعالیت اقتصادی را مانعی مهم پیش پای سرمایه گذاران و عامل بازدارنده بهبود محیط کسب و کار در کشور خواند و گفت: اقدامات مهم و با ارزشی طول دولت یازدهم از سوی وزارت اقتصاد به منظور رفع این مشکل انجام شده که از آن جمله می توان به تاسیس دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار در وزارت اقتصاد و راه‌اندازی سامانه ثبت مجوز توسط دستگاه های مختلف اشاره کرد که ظرف مدت سه ماه از رونمایی، حدود 2 هزار و 80 مجوز در آن به ثبت رسیده است.

    وی افزود: بر اساس تحقیقات جامعی که ما با کمک چند دانشگاه معتبر کشور انجام داده ایم، در حال حاضر به خوبی می دانیم، چند مجوز از چند دستگاه کشور برای شروع کسب و کار لازم است و مستندات قانونی و فرآیند صدور آن چگونه است.

    وزیر اقتصاد گفت: بر همین مبنا ما موفق به اولویت بندی و شناسایی 20 درصد از مجوزها شدیم که اصلاح آنها منجر به 80 درصد بهبود در محیط کسب و کار می شود و در نتیجه الان ما می دانیم که پنج دستگاه صادر کننده بیشترین تعداد مجوز و پنج دستگاه متقاضی بیشترین میزان استعلام در کشور، کدام دستگاه ها هستند.

    وی با اشاره به تلاش هیات مقررات زدایی برای شناسایی و لغو مجوزهای غیر ضرور، تصریح کرد: در عین حال باید توجه داشت که برخی مجوزها را به هیچ وجه نمی توان لغو کرد؛ از جمله مجوزهای محیط زیستی؛ زیرا نمی شود به شکار گونه های مختلف حیوانات پرداخت یا کسب و کار و فعالیت صنعتی یا تجاری راه انداخت بدون اینکه مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست دریافت کرده باشیم.

    طیب نیا ادامه داد: خوشبختانه امروز شاهد راه اندازی سامانه ای هستیم که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور اقتصادی و دارایی و کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت به سرانجام رسیده است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مجوز استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی جزو مجوزهای بسیار مهمی است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر می شود و خودش پیش نیاز 140 مجوز دیگر است.

    وی افزود: این مجوزها با استفاده از فناوری اطلاعات به صورت الکترونیک صادر می شود. طیب نیا با اشاره به مشارکت جدی بخش غیر دولتی به عنوان ویژگی عمده این طرح اظهارداشت: در شانزده هزار نقطه از کشور، دفاتر پیشخوان بخش خصوصی فعالیت و ارائه خدمت می کنند تا مجوزها به صورت سهل و آسان صادر شود.

    طیب‌نیا همچنین خواستار فراگیر شدن این سامانه شد و گفت: با تفاهم صورت گرفته، سازمان محیط زیست متعهد شد در سقف زمانی تعیین شده از سوی هیات مقررات زدایی اقدامات لازم در خصوص صدور مجوزها را انجام دهد.

    این گزارش حاکی است، در پایان این مراسم از سامانه صدور مجوزهای زیست محیطی رونمایی شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی