عصر بازار

بازدهی سکه و شاخص ارزی منفی شد;

واکنش دلار به رای سنا

عصر اعتبار- دلار که هفته گذشته را با افزایش قیمت آغاز کرده بود، روز پنج‌شنبه نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت تا به ۳ روز کاهش متوالی پایان دهد.

واکنش دلار به رای سنا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 726 تومان رسید. باوجود رشد دلار در روزهای ابتدایی و انتهایی هفته، در مجموع این ارز در یک هفته مانده به پایان خردادماه 2 دهم درصد از ارزش خود را از دست داد.در این میان، عده‌ای از نوسان‌گیران ارزی امیدوارند قیمت دلار امروز با نوسانات بیشتری از فاز کاهشی خارج شود و در مسیر افزایشی قرار بگیرد. به گفته برخی بازیگران ارزی، افزایشی‌های بازار تصور می‌کنند تحریم‌های تصویب‌شده توسط سنای آمریکا موجب ایجاد جو روانی در پاساژ افشار و افزایش خریدها خواهد شد. این در حالی است که دسته‌ای دیگر در بازار حضور دارند که معتقدند این تحریم‌ها اثری در روند قیمت دلار نخواهد داشت. همزمان با رشد بهای دلار، در بیست و پنجمین روز خردادماه، سکه تمام بهار آزادی نیز درمسیر افزایشی قرار گرفت و با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 201 هزار تومان رسید. این افزایش جزئی در حالی ثبت شد که در بازارهای جهانی، اونس طلا نوسان‌های زیادی را از انتهای روز چهارشنبه آغازکرده بود. سکه نیز با وجود افزایش روز پنج‌شنبه، هفته گذشته 3 دهم درصد از ارزش خود رااز دست داد. به این ترتیب، سکه و دلار که 2 هفته پیش افزایش قیمت را تجربه کرده بودند، هفته گذشته تغییر مسیر دادند. اکنون باید دید روند قیمت این دو دارایی در آخرین هفته خردادماه چگونه خواهد بود. به‌نظر می‌رسد در اولین روز هفته، رای سنای آمریکا به تحریم ایران به بهانه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر ذهنیت معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار دهد.

     

    تصور افزایشی‌ها

    عده‌ای از معامله‌گران ارزی باور دارند، رای سنا به تحریم ایران قیمت دلار در ابتدای هفته را افزایشی خواهد کرد. گروهی از این افراد باور دارند، معامله‌گران با ایجاد جو روانی پیرامون این خبر، فضای بازار را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد و زمینه‌ساز افزایش خریدها خواهند شد. این در حالی است که عده دیگری بیشتر از فضای روانی پاساژ افشار به واکنش بازار بورس چشم دوخته‌اند. به باور آنها این تحریم‌ها می‌تواند زمینه‌ساز خروج سرمایه از بازار سهام و ورود احتمالی آن به بازار ارز باشد. به نظر می‌رسد اگر روز شنبه شاخص کل به تحریم‌ها واکنش چندانی نشان ندهد، افزایشی‌های بازار که به امید ورود سرمایه از بازار بورس هستند، تا حدی از دیدگاه خود عقب‌نشینی کنند. دسته دیگری از معامله‌گران افزایشی بیشتر به مساله سیاسی و واکنشی که این تحریم‌ها می‌تواند برانگیزد، چشم دوخته‌اند و انتظار دارند چنین مسائلی منجر به ورود تقاضای احتیاطی به بازار شود. به گفته آنها، ممکن است رای سنا آغازی برای ایجاد تحریم‌های دیگر در آینده باشد. این در حالی است که حتی مصوبه فعلی سنا نیز نهایی نشده و باید در مرحله بعد در مجلس نمایندگان تایید شود. عده‌ای دیگری نیز باور دارند، حتی اگر تحریم‌های یادشده اجرایی نیز شود، تاثیر زیادی بر بازار ارز نخواهد داشت؛ چراکه به باور برخی فعالان تحریم‌های فعلی از سوی کشورهای اروپایی حمایت نشده است.

    دیدگاه کاهشی‌ها

    این دسته از معامله‌گران باور دارند قیمت دلار روز شنبه اثر چندانی از رای سنا به تحریم‌ها نخواهد پذیرفت. به گفته آنها پیش از این تقریبا مسجل بود که طرح یاد‌شده در مجلس سنا رای بیاورد. این دسته با توجه به این موضوع استدلال می‌کنند، اگر قرار بود بازار به این اتفاق واکنش نشان دهد، می‌توانست در روزهای گذشته به پیشواز آن برود. آنها کم‌واکنشی دلار به این اتفاق را نشانه‌ای از کم‌توجهی بازار به وقایع روانی دانسته‌اند. در راستای همین دیدگاه، گروهی از معامله‌گران باور دارند تا زمانی که شرایط عرضه در بازار مناسب باشد، قیمت نوسان چندانی را به ثبت نخواهد رساند. سال 96 میزان عرضه بازارساز متناسب با نیاز معامله‌گران بوده و همین موضوع موجب شده است که قیمت نوسانات چندانی را تجربه نکند. به‌عنوان مثال، هفته گذشته دلار در دامنه محدود 9 تومانی 3 هزار و 724 تا 3 هزار و 733 تومان نوسانات خود را به ثبت رساند.

     

    افت درهم

    نرخ حواله و نقدی درهم هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت تا قیمت دلار تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. درهم نقدی که پنج‌شنبه دو هفته پیش روی نرخ هزار و 26 تومان قرار داشت، پنج‌شنبه گذشته زیر محدوده هزار و 20 تومان و با قیمت هزار و 19 تومان معامله شد. حواله این ارز نیز با افت 2 تومانی در مقطع زمانی یاد شده به بهای هزار و 24 تومان رسید. به گفته فعالان، نرخ درهم و دلار به‌طور سنتی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و کاهش یکی می‌تواند زمینه‌ساز افت دیگری شود. با وجود روند کاهشی دلار در هفته گذشته، این ارز کار خود را با افزایش قیمت آغازکرده بود. شنبه گذشته، شاخص بازار ارز با یک تومان رشد به قیمت 3 هزار و 734 تومان رسید. یکشنبه با تکرار این رشد، بهای آن به 3 هزار و 735 تومان رسید. افزایش جزئی دلار در 2 روز ابتدایی هفته، ناشی از مقاومت معامله‌گران این بازار در برابر پایین رفتن قیمت آن بود. با این حال، عده‌ای در بازار باور داشتند، نوسانات محدود افزایشی یا کاهشی دلایل مشخصی ندارند. به گفته آنها، زمانی که نوسان محدود است، تغییر موضع‌گیری‌های دلالان بازار در تغییرات جزئی قیمت اثرگذار است. به بیان دیگر، زمانی که متغیرهای بیرونی اثر چندانی بر قیمت دلار ندارند، متغیرهای درونی چون تحرکات دلالان جهت نوسانات محدود را تعیین می‌کند. پس از افزایش 2 روز ابتدایی هفته، از روز دوشنبه، روند بهای دلار تغییر کرد و این ارز 3 کاهش متوالی را به ثبت رساند که در نهایت در منفی شدن بازدهی آن نقش مهمی داشت. روز دوشنبه دلار با 5 تومان کاهش به بهای 3 هزار و 730 تومان رسید. روز سه‌شنبه با 3 تومان کاهش و خروج از محدوده 3 هزار و 730 تومان به قیمت 3 هزار و 727 تومان رسید. روز چهاشنبه در بازار اتفاق مهم‌تری افتاد و آن نزول دلار به قعر قیمت سال 96 بود. در این روز شاخص بازار ارز با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 724 تومان رسید. با این وجود دلار در این کف قیمتی باقی نماند و در آخرین روز هفته 2 تومان رشدرا به ثبت رساند.

    روزهای آرام سکه‌های کوچک

    هفته گذشته بازار سکه‌های کوچک سرد و کم‌نوسان بود. ربع‌سکه و نیم‌سکه هر دو در هفته گذشته نوسان بالای هزار تومان را تجربه نکردند و در نهایت نیز بازدهی هفتگی آنها صفر شد. به گفته فعالان، در ماه مبارک رمضان به‌طور سنتی تقاضا برای خرید سکه‌های کوچک افت می‌کند و همین موضوع زمینه‌ساز کاهش نوسانات می‌شود. انتظار می‌رود با نزدیک شدن به عید فطر تقاضا برای خرید ربع و نیم‌سکه رشدکند. سکه تمام بهار آزادی نیز هفته گذشته روزهای آرامی را پشت‌سر گذاشت و در نهایت نیز توانست خودرا در کانال یک میلیون و 200 هزار تومان حفظ کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی