عصر بازار

مذاکرات مالی طیب نیا در سئول؛

توسعه روابط بانکی ایران و کره جنوبی

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی برای رایزنی در زمینه توسعه روابط بانکی ایران و کره جنوبی و ایجاد خطوط اعتباری بین دو کشور به سئول سفر کرده است.

توسعه روابط بانکی ایران و کره جنوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پس از اجرایی شدن برجام، کمیته راهبری تامین مالی خارجی با عضویت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد تا نسبت به تسریع و تسهیل در برقراری خطوط اعتباری و استفاده از تسهیلات مالی خارجی اقدام شود.
    کره جنوبی یکی از کشورهای هدف این کمیته در جذب خطوط اعتباری و تسهیلات مالی خارجی بوده که بر اساس رایزنی های اولیه انجام شده، قرار است «اگزیم بانک» کره‌جنوبی هشت میلیارد یورو، «کا-شور» کره‌جنوبی پنج میلیارد یورو فاینانس به پروژه های ایران اختصاص دهند.
    براساس گزارش وزارت امور اقتصادی ودارایی ، «علی طیب نیا » که برای شرکت در اجلاس بانک زیربنایی آسیا به کره جنوبی سفر کرده است، با «یو ایل هو» وزیر دارایی و استراتژی کره جنوبی دیدار کرد.
    در این دیدار در زمینه ایجاد خطوط اعتباری بین بانک های دو کشور، برقراری روابط کارگزاری و افتتاح شعب بانک های ایرانی در کره جنوبی گفت و گو شد.
    مذاکره با بانک های کره جنوبی برای ایجاد خطوط اعتباری در حال نهایی شدن است اما برای حل برخی موضوع ها باید توافق هایی بین وزیران اقتصادی دو کشور انجام شود.
    همچنین اقدام هایی که در گذشته در زمینه برقراری روابط کارگزاری و فراهم آوردن شرایط افتتاح شعب بانک های ایرانی در کره جنوبی صورت گرفته، نیازمند پیگیری بیشتر بانک ها برای توسعه این همکاری ها است که وزیران دارایی ایران و کره جنوبی در این زمینه قول مساعد دادند.
    تسهیل تبدیل ارزهای حاصل از فروش و انتقال نفت از دیگر موضوعات مورد بحث وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر دارایی و استراتژی کره جنوبی در سفر به این کشور بود.
    به گزارش ایرنا، مبادلات مالی و تجاری ایران و کره جنوبی از شهریور ماه پارسال و با سفر رئیس جمهوری پیشین این کشور به تهران وارد مرحله تازه ای شد و دو کشور توافق کردند مبادلات تجاری خود را با ارز یورو تسویه کنند.
    در جریان رایزنی های هیات کره ای در تهران که پس از برجام انجام شد، کره جنوبی از آمادگی بانک های این کشور برای اختصاص خطوط اعتباری و فاینانس برای طرح های ایرانی خبر داد که اکنون مذاکرات اولیه برای نهایی شدن آن در دست انجام است.
    بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا یک مؤسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد چین تأسیس شده و ایران نیز یکی از سهامداران آن است.
    هدف اصلی از تاسیس این بانک، ارائه تسهیلات مالی برای کشورهای حوزه جاده ابریشم و تقویت زیرساخت های توسعه در قاره کهن است؛ ایران به طور رسمی از آذرماه 95 به عضویت این بانک درآمد و اکنون با در اختیار داشتن 1.61 درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی