عصر بازار

اعضای بانک زیرساخت آسیا باز هم افزایش یافت

عصر اعتبار- بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) که جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای هیات موسس آن است، در دومین نشست سالانه خود در کره جنوبی، عضویت سه کشور جدید را تایید کرد.

اعضای بانک زیرساخت آسیا باز هم افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، این نشست در جزیره جیجو کره جنوبی در حال برگزاری است و «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز در آن حضور دارد.
    هیات مدیره این بانک با صدور بیانیه ای عضویت سه کشور آرژانتین، جمهوری ماداگاسکار و پادشاهی تونگا را تایید و اعلام کرد که کشور پادشاهی تونگا به عنوان عضو منطقه ای و آرژانتین و ماداگاسکار هم به عنوان دو عضو غیر منطقه ای به عضویت این بانک درآمده اند.
    بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا به ابتکار چین در سال 2015 به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد و اولین اجلاس رسمی آن نیز سال گذشته در شهر پکن برگزار شد.
    «جین لیچون» رئیس این بانک نیز در آیین گشایش این نشست گفت که افزایش رابطه اقتصادی و توسعه زیر ساخت ها بین کشورهای آسیایی و سایر نقاط جهان، منافع مشترک زیادی به همراه دارد و همچنین ابراز امیدواری کرد که سه عضو جدید بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا نقش خود را به خوبی و به صورت یکپارچه ایفا کنند.
    دنی الکساندر معاون رئیس بانک هم اظهار کرد: تنها در 18 ماه گذشته 23 عضو جدید از سراسر جهان به این بانک پیوسته اند.
    او یادآور شد که علاقه برای عضویت در این بانک بالاست و درب بانک نیز برای پذیرش اعضای جدید باز است.
    دستور اجلاس سه روزه بانک آسیایی چین در کره جنوبی، سرمایه گذاری اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و توسعه پایدار عنوان شده است.
    بانک توسعه زیر ساخت آسیا که یک موسسه بین المللی است و اداره مرکزی آن در پکن واقع شده، با سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری فعالیت خود را آغاز کرد و این برای اولین بار است که در خارج از خاک چین نشست خود را برگزار می کند.
    نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه گذاری طرح های زیرساختی آسیا در اکتبر سال 2014 در پکن به امضا رسید تا با مشارکت 27 کشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود. اعضای این بانک هم اکنون از 75 کشور فراتر رفته است.
    پیشتر نیز افغانستان، هنگ کنگ، اتیوپی، مجارستان، ایرلند و سودان نیز به عنوان اعضای جدید به عضویت این بانک در آمده بودند.
    سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و کمک به اجرای طرح های زیربنایی در کشورهای عضو بخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله برنامه های این بانک است.
    جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک، هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو آن پذیرفته شد و هم اکنون با در اختیار داشتن 1.61 درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار دارد.
    ژاپن و آمریکا تاکنون تمایل خود را برای عضویت در این بانک اعلام نکرده اند و به دلیل تسلط این دو کشور بر بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی، به ‌نوعی رقیب بانک AIIB (زیر ساخت آسیا) محسوب می‌شوند.
    یکی دیگر از اهداف بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با جاده ابریشم نوین است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو