عصر بازار

رئیس سازمان امور مالیاتی؛

مالیات ساخت و ساز از متضرران دریافت نمی‌شود

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر ساخت و ساز مسکن فقط از سود است و از کسی که در این زمینه زیان دیده باشد، مالیات دریافت نمی شود.

مالیات ساخت و ساز از متضرران دریافت نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از صداوسیما، سیدکامل تقوی نژاد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه آئین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم در هفته گذشته در هیئت دولت به تصویب رسید، افزود : این قانون در سال 1394 به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسید و دولت مکلف بود یک سال پس از آن آئین نامه های مواد مربوط به این قانون را تنظیم کند.

    وی ادامه داد: در آئین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم تکلیف نحوه پرداخت مالیات مربوط به ساخت و ساز مسکن مطرح شده است. 

    تقوی نژاد افزود: این ماده قانونی قبلاً در قانون مالیات های مستقیم وجود داشت و بر اساس ماده 77، مالیات مقطوع 10 درصد را از سازندگان واحدهای مسکونی که دو سال از زمان پایان کار آن ها گذشته بود اخذ می شد.

    وی اضافه کرد : تغییری که اکنون ایجاد شده به نفع سازندگان و به نفع مردم است زیرا از حالت مقطوع به متغیر تغییر کرده است. 

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در صورت ساخت و ساز توسط شخص حقیقی؛ 3 سال پس از از پایان کار است و در صورت ساخت و ساز توسط شخص حقوقی مشمول مرور زمان نمی شود یعنی 10 درصد در نخستین انتقال به عنوان مالیات مقطوع پرداخت می شود سپس شخص پس از ارائه اظهارنامه و پایان سال مالی به امور مالیاتی مراجعه می کند و بر اساس رسیدگی هایی که انجام می شود مالیات از او دریافت می شود. 

    تقوی نژاد افزود: اگر فرد سود کرد مالیات پرداخت می کند و اگر سود نکرد مالیاتی را پرداخت نمی کند.

    وی گفت: برای اشخاص حقیقی جدولی وجود دارد که تا 50 میلیون تومان سود 15 درصد از سود مالیات اخذ می شود و اگر سودش بین 50 تا 100 میلیون باشد، 20 درصد و اگر سود بالاتر از 100 میلیون تومان باشد مازاد بر 100 میلیون به نرخ 25 درصد محاسبه می شود.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: مالیات تنها در صورتی اخذ می شود که فرد سود کرده باشد امّا قبلاً در هر حالت چه سود کرده باشد و یا زیان، مالیات را باید پرداخت می کرد.

    تقوی نژاد اضافه کرد: اشخاص حقوقی هم اظهار نامه ارائه می کنند و اگر سود کرده باشند، 25 درصد از سودشان را باید مالیات بدهند.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طبق قانون جدید مالیاتی، شهرهای زیر صدهزار نفر جمعیت از پرداخت مالیات ساخت و ساز مسکن معاف هستند.

    تقوی نژاد افزود: کسانی مشمول آئین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم هستند که پروانه ساخت و ساز مسکن آن ها از تاریخ یکم فروردین سال 1395 به بعد اخذ شده باشد.

    وی اضافه کرد: معمولاً بیشتر قیمت تمام شده مسکن را قیمت زمین تشکیل می دهد و قیمت زمین به تاریخ روز محاسبه می شود بنابراین مالیات ها در مجموع افزایش نمی یابد بلکه حتی کاهش می یابد.
    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس آئین نامه، ماخذ محاسبه قیمت زمین، زمان فروش است و این به نفع فروشنده است.

    تقوی نژاد افزود: پارسال از محل این مالیات ها 14 هزار میلیارد تومان به شهرداری ها بابت ساخت پُل، پارک، خیابان و مسائلی این چنین پول دادیم و 4 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران پول پرداختیم. 

    وی اضافه کرد: 10 درصد علی الحساب؛ مالیات را می گیریم و اگر زیان کرده باشد به او بر می گردانیم.

    تقوی نژاد افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، قانون جدید امور مالیاتی حداقل تا 3 سال آینده تأثیری در افزایش رکود مسکن نخواهد داشت. 

    وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 54 مکرر قانون، باید از خانه های خالی مالیات دریافت کنیم، گفت: در این زمینه تکلیفی متوجه وزارت مسکن و شهرسازی شده است که باید سامانه ملی زمین و مسکن تأسیس شود و در آن سامانه آمار و اطلاعات واحد های مسکونی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.

    تقوی نژاد افزود: در این زمینه جلسات مختلفی داشتیم و امیدواریم امسال نتیجه بگیریم.

    وی با اشاره به اینکه پارسال از یک میلیون و 700 هزار واحد صنفی حدود 880 میلیارد تومان مالیات گرفتیم گفت: اطلاعات را در زمینه فرار مالیاتی تکمیل کردیم و از 77 نفر که پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی نداشتند 990 میلیارد تومان مالیات گرفتیم از جمله در بخش پتروشیمی شخصی فعالیت داشت که از این رقم 200 میلیارد تومان مربوط به او بود.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در زمینه مالیات خط قرمز نداریم و عدالت را برقرار می کنیم.

    تقوی نژاد افزود: پارسال با استفاده از سامانه های پولشویی و شناسایی افرادی را که تراکنش بانکی مشکوک داشتند به عنوان مبارزه با فرار مالیاتی، 3 هزار و 300 میلیارد تومان برگ تشخیص صادر کردیم و امیدواریم امسال آن را دریافت کنیم همچنین 300 هزار مؤدی جدید را شناسایی کردیم یعنی پارسال 5000 میلیارد تومان از طریق مبارزه با فرار مالیاتی، مالیات دریافت کردیم.

    بارمالیاتی سنگین در حوزه ساخت و ساز

    فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور هم در ارتباط تصویری با این برنامه درباره روش جدید محاسبه مالیات ساخت و ساز مسکن گفت: در این روش پایه ارزش معاملات املاک جا به جا شده است و نحوه محاسبه سود و زیان بر اساس ارزش معاملاتی املاک نیست بنابراین زود است که بخواهیم قضاوت کنیم آیا قانون مالیاتی جدید به نفع سازندگان مسکن شده یا خیر.

    وی افزود: بر اساس آن چه کارشناسان مسکن بررسی کرده اند به نظر می رسد در شرایط فعلی بار مالیاتی سنگین در حوزه ساخت و ساز مسکن اعمال خواهد شد.

    پورحاجت اضافه کرد: صنعت مسکن اکنون در شرایط مناسبی نیست زیرا 4 سال در رکود است به همین علّت باید بسترهای تشویقی و انگیزشی در نظر گرفته شود.

    وی با اشاره به اینکه برداشت ها از قانون متفاوت است، گفت: بر اساس قانون، مالیات بر ساخت و ساز است یعنی بر روی سرمایه گذاری بر مسکن مالیات تعیین شده است و این یک نوع انحراف است و مالیات سنگین بر دوش تولید مسکن ایجاد می کند.

    پورحاجت افزود: مخالف اعمال مالیات در حوزه مسکن هستیم زیرا بار مالی آن در نهایت به مردم منتقل می شود.

    وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در پی عدالت محور بودن مالیات است، ادامه داد: مقطع کنونی زمان مناسبی برای فرمول جدید مالیاتی برای ساخت و ساز مسکن نیست.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: شوک قیمتی مسکن در سال 91 بین قدرت خرید مردم و قیمت بازار فاصله بزرگ ایجاد کرده است و اعمال قانون جدید مالیاتی به این شکاف دامن می زند.

    پورحاجت افزود: در شرایط فعلی اجرای قانون جدید مالیاتی موجب می شود صنعت مسکن دچار رکود شود و این به نفع مردم نیست. 

    وی اضافه کرد: انتظار داریم آئین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم در فضای تعامل و تدبیر، در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و دغدغه های بخش خصوصی لحاظ شود.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنیم و شهرداری ها هم برای صدور پروانه مسکن، عوارض می گیرند، گفت: با اجرای قانون جدید امور مالیاتی فرار سرمایه از مسکن صورت خواهد گرفت و با شرایطی که به وجود می آید بار مالی این مالیات ها بر دوش مردم خواهد افتاد و بر روی قیمت مسکن تأثیر دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو