عصر بازار

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

احتمال اصلاح قانون مالیات بر ساخت و ساز

عصر اعتبار- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حداقل سه ایراد به آیین نامه «مالیات بر ساخت و سازهای مسکونی» وارد است که در تعامل با کارشناسان و سازمانهای مربوطه درصدد رفع ایرادات هستیم.

احتمال اصلاح قانون مالیات بر ساخت و ساز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا, حامد مظاهریان اظهار کرد: با ابلاغ آیین نامه مالیات بر ساختمانهای نوساز شاهد یک تغییر رویکرد در اخذ مالیات از فعالیت ساخت و فروش ساختمان هستیم. ماجرا از اسفند 1394 شروع می شود که قانون مالیاتهای مستقیم در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد. در ماده 77 آن پیش بینی شده که از فعالیتهای خرید و فروش ساختمان نیز همانند سایر صنوف بر اساس میزان سودآوری آنها مالیات اخذ شود.

    وی افزود: نگاه جدید به جای در نظر گرفتن رقم ثابت برای مالیات ساخت وساز، به رویکرد مبتنی بر سنجش سودآوری تغییر یافته و متناسب با اظهارنامه و اتفاقات فرآیند ساخت تغییر کرده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه با این اصل قضیه که مالیات عادله باید در امر ساخت و ساز وضع شود موافق هستند گفت: حتی کسانی هم که درگیر امر ساخت و ساز هستند بر این مساله اتفاق نظر دارند. اما به نظر می رسد اصلاحیه نقطه ضعفهایی دارد و موضع رسمی دولت این است که بتواند این نقاط ضعف را کاهش دهد.

    مظاهریان تصریح کرد: یکی از مهمترین نقاط ضعف این است که میزان مالیات مسکن به نوعی قابل مذاکره شده است. در دوره قبل چون قیمتها ثابت بود میزان مالیات مشخص بود اما هم اکنون چون مسکن صنعتی است که با بخشهای مختلف درگیر است و استخراج قیمت و سود آن می تواند متفاوت باشد اصلاحیه جدید، میزان مالیات را قابل مذاکره می کند که این کار نامطبوع است.

    وی ایراد دیگر را احتمال دامن زدن به خرید و فروش قولنامه ای دانست و گفت: در این آیین نامه ذکر شده مسکن نوساز تا سه سال بعد از اتمام پایان کار شامل مالیات می شود و اگر سه سال بگذرد قانون گذار فرض را بر این گذاشته که مسکن برای مصرف ساخته شده و شامل مالیات نمی شود. البته این رویکرد مثبت است ولی این نگرانی را ایجاد می کند که به معاملات غیررسمی و قولنامه ای روی آورده شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نقد دیگر وارد بر این اصلاحیه این است که عنوان شده شرکت های حرفه ای نسبت به کسانی که املاک خردتر را می سازند مالیات کمتری بپردازند. این می تواند با سیاستهای اصلی که باید به سمت ساخت و سازهای حرفه ای تر و حقوقی تر حرکت کنیم تنافر داشته باشد.

    مظاهریان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اصلاح قانون «مالیات بر ساخت و سازهای مسکونی» وجود دارد، گفت: بله ما دنبال اصلاح این قانون هستیم. البته بعضی پیشنهادات ما در فرآیند تصویب مورد توجه قرار گرفت و لحاظ شد. بخشهایی دیگر مانده که به مصوبه قانون برمی گردد. لذا باید از طریق اصلاح قانون پیگیری کنیم و این موضوع را در دستور کار داریم. به هر حال فرآیند اصلاح قانون کمی پیچیده تر است ولی تغییرات کوچکی می‌تواند در آن صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو