عصر بازار

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد:

سهم ۱۰ درصدی گردشگری از GDP جهان

عصر اعتبار- رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: شهرها هم مبداء و هم مقصد گردشگری به حساب می آیند و لذا برنامه‌ریزی روی شهرها باید محور توسعه گردشگری باشد.

سهم ۱۰ درصدی گردشگری از GDP جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، پورزرندی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی و تمامی زیربخش های آن باید الگوی جامع اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری مورد توجه و تمرکز باشد، گفت: البته تلاش های خوبی طی چندسال اخیر در این زمینه انجام شده اما همه اذعان دارند تا رسیدن به آنچه مد نظر رهبری است فاصله بسیار است.

    وی با اشاره به اینکه الگوی اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی و برآمده از اقتضائات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور ماست، افزود: از نظر تئوری و مدل نیز این الگو جامعیت ویژه‌ای دارد و به نوعی تمام بخش‌ها را پوشش می دهد.

    رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه شهرها ظرفیتهای گسترده‌ای برای تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی دارند با این حال کمتر از سوی مسئولان مورد توجه قرار می گیرند، افزود: تنها یکی از این ظرفیتها توسعه گردشگری شهری است که می تواند در یک مدت زمان کوتاه سطح درآمدی کشور را بهبود بخشد و فرایند ورود سرمایه گذاری خارجی را تسهیل کند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالا و خدمات در بند 10 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است که بخش گردشگری را  نیز شامل می شود، گفت: باید به این موضوع دقت نظر داشته باشیم که بین صنعت توریسم و توسعه صادرات صنایع دستی ارتباط مستقیم وجود دارد.

    وی با بیان اینکه تعداد گردشگران جهانی به بیش از 1.2 میلیارد نفر رسیده است، افزود: پیش بینی‌ها برای سال 2017 نیز مثبت است و روند رشد این صنعت صعودی است.

    پورزرندی به آماری در خصوص تاثیر رشد توریسم بر اقتصاد کشورها اشاره کرد و گفت: در سال 2016 صنعت توریسم در بخش جنوب غرب آسیا توانسته 2 میلیون 357 هزار شغل ایجاد کند که بیش از 3 درصد از کل اشتغال در این منطقه به حساب می آید و با احساب اشتغال غیرمستقیم گردشگری بیش از 7.6 درصد کل اشتغال خاورمیانه را که قریب به 6 میلیون نفر است در اختیار خود داشته است.

    وی به آمارها در خصوص نسبت سرمایه گذاری ها با صنعت توریسم در منطقه نیز اشاره ای داشت و افزود: در سال 2016 نزدیک به 50 میلیارد دلار در خاورمیانه در بخش سفر و گردشگری سرمایه گذاری صورت گرفته که بیش از 7 درصد کل سرمایه گذاری منطقه به حساب می آید.

    استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال 2015  گردشگری به طور کل 108 میلیون شغل  ایجاد کرده است، ادامه داد: گردشگری توانسته است 9.8 درصد از کل GDP دنیا را در اختیار خود بگیرد که رقمی معادل با 7.2 تریلیون دلار می شود.

    پورزرندی با اشاره به اینکه ایران با وجود ظرفیت های بسیار هنوز نتوانسته است به هدف 20 میلیون گردشگر در سال دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: آخرین آمارها نشان می دهد که سالانه حدود 5 میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید می کند که همین رقم نیز قریب به 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

    رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود به راهکارهای ارتقای وضعیت صنعت گردشگری به ویژه در حوزه شهری اشاره کرد و گفت: شهرها هم مبداء و هم مقصد گردشگری به حساب می آیند و لذا برنامه ریزی روی شهرها باید محور توسعه گردشگری باشد.

    صاحب امتیاز فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با بیان اینکه اغلب جاذبه های گردشگری در شهرها وجود دارند، افزود:یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت توریسم در ایران فقدان هتل های استاندارد به تعداد کافی است که این مهم نیازمند حضور سیستم بانکی و تامین مالی هدفمنداست.

    وی خواستار تدوین یک بسته حمایتی برای کارآفرینان در زمینه توریسم شد و گفت: افرادی که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند باید مطمئن باشند که سرمایه گذاری آنها دارای آورده قطعی است.

    پورزرندی در ادامه به ضرورت توسعه ارتباطات بین بانکی و تسهیل استفاده از کارت های بین المللی اعتباری در کشور اشاره کرد و گفت:  البته خوشبختانه گام هایی در این خصوص برداشته شده است که امیدواریم هر چه زودتر به فرجام برسد.

    رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان با تاکید بر اینکه گردشگری می تواند در چارچوب الگوی جامع اقتصاد مقاومتی اثرگذار و پیشرو باشد، خاطرنشان کرد: این صنعت از یک سو پربازده است و در افزایش اشتغال و کسب درآمدهای ارزی موثر است و از سوی دیگر می تواند به ابزاری برای انتقال پیام های فرهنگی نیز بدل شود که در این میان شهرها حرف اول و آخر را می زنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو