عصر بازار

مدیرعامل سازمان حسابرسی:

۶۰ درصد تسهیلات گروه آریا بدون وثیقه پرداخت شده است

اعتبار- رییس سازمان حسابرسی اعلام کرد که ۶۰ درصد اعتبارات پرداختی به گروه آریا بدون وثیقه بوده است.

۶۰ درصد تسهیلات گروه آریا بدون وثیقه پرداخت شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۶:۳۱

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار، اکبر سهیلی‌پور در جمع خبرنگاران افزود: برای بررسی حسابرسی شرکت‌های گروه آریا به دلیل خصوصی بودن، فقط از طریق حسابرسی دو بانک طرف قرارداد آنها از دو سال قبل گزارش‌هایی ارائه شد و تذکراتی در نامه مدیریت به پیوست گزارش حسابرسی به مدیرعامل بانک‌های طرف قرارداد با این گروه ارائه شد.

    \r\n

    وی یادآور شد: نامه مدیریت در برگیرنده نقاط ضعف یک شرکت دولتی است که همزمان با گزارش حسابرسی ارائه می‌شود.

    \r\n

    مدیرعامل سازمان حسابرسی یادآور شد: تنها 40 درصد اعتبارات دریافت شده از سوی گروه آریا دارای وثیقه بوده و بقیه طرح‌های گروه آریا وثیقه نداشته یا اینکه خود طرح به عنوان وثیقه گرفته شده و سازمان حسابرسی در این زمینه تذکراتی داده بود مبنی بر این که ریسک مطالبات این گروه سرمایه‌گذاری بالا رفته است.

    \r\n

    سهیلی‌پور یادآور شد: گرچه در قانون آمده بود که نیازی به گرفتن وثیقه وجود ندارد اما تذکراتی به بانک‌های طرف قرارداد ارائه کردیم که در پرداخت اعتبارات گروه آریا دقت کنند و همچنین در نامه مدیریت به بانک صادرات تاکید شد که اعتبارسنجی و نامه ریسک را مد نظر قرار دهند تا این گروه درصدد جعل و تقلب نیایند.

    \r\n

    وی افزود: سال 74 سوء استفاده 123 میلیارد تومانی در بانک صادرات انجام شد که در آن سال سیستم بانکی از کامپیوتر استفاده نمی‌کرد بلکه کامپیوتر به عنوان یک ابزار کمکی برای حساب‌های مرکزی بانک‌ها به شمار می‌رفت.

    \r\n

    مدیرعامل سازمان حسابرسی گفت: به هر حال اقتصاد ایران بزرگ شده به گونه‌ای که بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا شده و از ابتدای انقلاب تاکنون حجم اقتصاد ایران 8 برابر افزایش یافته است.

    \r\n

    وی ادامه داد: حجم نقدینگی از 72 هزار میلیارد تومان در سال 74 بیش از 330 هزار میلیارد تومان در حال حاضر رسیده و تولید ناخالص داخلی بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول 930 میلیارد دلار در سال 2011 رسیده که البته این رقم گردشی است و رقم بدون گردش آن 400 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

    \r\n

    وی خاطر نشان کرد: حجم نقدینگی 330 هزار میلیارد تومانی با توجه به تولید ناخالص داخلی که به 400 میلیارد دلار رسیده حجم بالایی است اما به هر حال اقتصاد کشور بزرگ شده است و باید شبکه بانکی سیستم بانکداری جامع و الکترونیک را اجرا کند.

    \r\n

    وی گفت: به هر حال سوء استفاده از اقتصاد کشور به تناسب بالا رفتن حجم اقتصاد پیچیده‌تر می‌شود بنابراین توجه به کنترل داخلی باید به طور ویژه مد نظر قرار گیرد.

    \r\n

    سهیلی پور تاکید کرد: در تسهیلات بانکی گاهی خود طرح به عنوان وثیقه قرار داده می‌شود اما سوء استفاده‌کنندگان نیز باهوش هستند و کالاها و دستگاه‌هایی را که از خارج وارد کرده‌اند با قیمت بالا وانمود می‌کنند بنابراین وقتی بانک سراغ آن وثیقه‌ها می‌رود نمی‌تواند طلب واقعی خود را از آن وثیقه به دست آورد.

    \r\n
    پورسعید خلیلی