عصر بازار

محمد طالبی، مدیرعامل:

بانک کشاورزی در ۳۰۰ سرفصل تسهیلات می دهد

اعتبار- مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد که این بانک در ۳۰۰ سرفصل تسهیلات اعطا می کند.

بانک کشاورزی در ۳۰۰ سرفصل تسهیلات می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۳:۱۶:۵۴

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار، محمد طالبی در جمع خبرنگاران در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی، از پرداخت یکهزار و 600میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

    \r\n

    وی اظهار داشت: در مرحله اول اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها برای حمایت از تولید و بخش کشاورزی 1600 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که این رقم بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان تعلق گرفت و پرداخت شد.

    \r\n

    وی افزود: بر همین اساس تا 13 بهمن سال جاری معادل 67 درصد از تسهیلات مذکور پرداخت شده است؛ این تسهیلات در راستای طرح‌های جامع حفاظتی ـ نظارتی، طرح‌های اصلاح سیستم‌های حرارتی ـ گلخانه‌ای و فعالیت دام و طیور پرداخت شده است.

    \r\n

    مدیرعامل بانک کشاورزی به تشریح عملکرد این بانک در سال 90 پرداخت و گفت: مجموعه سرمایه ثابت بخش کشاورزی در سال قبل از انقلاب 34 هزار میلیارد ریال بود که این رقم بعد از انقلاب تا سال 1386 به 117 هزار میلیارد ریال رسید.

    \r\n

    وی با بیان این نکته که سرمایه بخش کشاورزی نسبت به قبل از انقلاب 2.5 برابر نسبت شده است، تصریح کرد: ‌در بخش تولیدات نیز رشدهای خوبی داشته‌ایم، محصولات زراعی در سال 56 حدود 19.5 میلیون تن بود که در سال 76 به 73.2 میلیون تن رسید.

    \r\n

    وی افزود: در بخش محصولات باغی نیز سال 56 حدود 500 هزار تن محصول داشتیم که در سال 86 به 16.5 میلیون تن رسید؛ در محصولات دامی نیز سال 56 بالغ بر 3.5 میلیون تن محصول داشتیم که این رقم در سال 86 به 11.5 میلیون تن رسید.

    \r\n

    طالبی ادامه داد: در بخش محصولات آبزیان نیز در سال 56 قریب 50 هزار تن تولید داشتیم که این رقم در سال 86 به 563 هزار تن رسید؛ تولید کشاورزی 2 تن در هکتار به 6 تن در هکتار رسیده است.

    \r\n

    مدیرعامل بانک کشاورزی درباره عملکرد این بانک نیز در سال 90 گفت: تا دی ماه سال جاری بالغ بر 97 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است؛ در طی 10 ماه سال جاری رقم تسهیلات پرداختی معادل کل پرداختی‌های تسهیلات در سال 89 بوده است.

    \r\n

    وی افزود: تسهیلات آب و خاک در سال 90، 2900 میلیارد ریال بوده است که یکهزار و 500 میلیارد ریال مربوط به سیستم‌های آبیاری بوده است.

    \r\n

    طالبی گفت: همچنین حدود 668 هزار میلیارد ریال تسهیلات در حوزه حفر و تجهیز چاه در بخش حوزه زراعت و دانه‌های روغنی 7 هزار و 362 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

    \r\n

    به گفته وی، در بخش کاشت گندم 8 هزار میلیارد ریال تسهیلات به 192 هزار فقره پرداخت شد؛ در بخش باغداری نیز پنج هزار و 937 میلیارد ریال تسهیلات در قالب 110 هزار فقره پرداخت شده است.

    \r\n

    مدیرعامل بانک کشاورزی تاکید کرد: در بخش دامداری نیز 14 هزار و 800 میلیارد ریال به 195 فقره پرداخت شده است.همچنین برای مرغداری‌ها 7 هزار 111 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

    \r\n

    وی از پرداخت بیش از 8 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: بیشتر این تسهیلات به صورت یارانه‌ای پرداخت شده است.

    \r\n

    مدیرعامل بانک کشاورزی درباره نحوه اجرای بند 28 بودجه سال 90 گفت: تسهیلات براساس این بند از قانون تسهیلات و مانده بدهی بدهکاران به صورت 5 ساله تقسیط شده است.

    \r\n

    وی افزود: بالغ بر 16 هزار میلیارد ریال تسهیلات کشاورزان در قالب بند 28 قانون بودجه تعیین تکلیف شده است.

    \r\n

    طالبی ادامه داد: بانک کشاورزی سامانه اینترنتی مرآت را راه‌اندازی کرده که براساس آن درخواست کشاورزان برای دریافت تسهیلات به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود و بر همین اساس نیز رویه دریافت و پرداخت تسهیلات طی می‌شود.

    \r\n

    وی گفت: تمام نظارت به طرح‌ها در بانک کشاورزی مکانیزه شده و بالغ بر 47 هزار طرح در این سیستم نظارت می‌شود؛ این سامانه کمک می‌کند طرح‌هایی که در نیمه راه هستند رصد شوند.

    \r\n

    مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: بیش از 90 درصد از تسهیلات‌مان در این بانک در بخش کشاورزی است؛ صندوق توسعه ملی در سال 90 در این حوزه 12 هزار میلیارد ریال به حساب بانک کشاورزی واریز شده است؛ در بودجه 91 پیش‌بینی شده 20 درصد منابع صندوق به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کند این در حالی است که این رقم در سال 90 حدود 10 درصد بود.

    \r\n
    پورسعید خلیلی