عصر بازار

معاون وزیر صنعت خبر داد:

تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی

عصر اعتبار- معاون وزیر صنعت در امور صنایع از ابلاغیه بانک مرکزی برای اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت ایجاد رونق در واحدهای تولیدی خبر داد.

تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، محسن صالحی نیا در یک نشست خبری با اشاره به آغاز اجرای ابلاغیه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بانکی 30 هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی از 2 روز پیش، اظهار داشت: 10 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به 10 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته است.

    وی تصریح کرد: 10 هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام در 6 هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شده و علاوه بر این، تسهیلاتی بابت به‌روز رسانی و نوسازی 5 هزار واحد تولیدی پیش بینی شده است.

    معاون وزیر صنعت با بیان اینکه این تسهیلات بر مبنای ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور در چارچوب اقتصاد مقاومتی پرداخت خواهد شد، ادامه داد: تسهیلات مذکور به منظور اجرای طرح رونق تولید، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی و تکمیل طرح‌های موجود به واحدهای تولیدی اختصاص یافته است.

    به گفته صالحی نیا، تولیدکنندگان متقاضی دریافت این تسهیلات می توانند در سامانه مربوطه ثبت نام کنند.

    وی در ادامه با اشاره به تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته به تولیدکنندگان، اظهار داشت: متوسط تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و معدنی یک میلیارد و 100 میلیون تومان و در واحدهای کشاورزی 327 میلیون تومان بوده است.

    صالحی نیا در مورد مشارکت بانکها در پرداخت تسهیلات به بخش صنعت نیز گفت: بانکهای ملی، صادرات، ملت، صنعت و معدن، تجارت، سپه، توسعه تعاون، رفاه، کشاورزی و توسعه صادرات به ترتیب در میزان پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن نقش داشته اند.

    معاون وزیر صنعت تصریح کرد: از بین 12 هزار واحد صنعتی که تسهیلات دریافت کرده اند بر 6600 واحد نظارت صورت گرفته است که در این 6600 واحد حدود 11 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و البته 203 واحد نیز با کاهش اشتغال روبرو بوده‌اند که دلایل آن در حال بررسی است.

    وی در ادامه با اشاره به افزایش 20 درصدی تولید انواع تایر در سال گذشته، گفت: در این مدت تولید انواع مس 9 درصد کاهش داشته و تولید سیمان نیز با افت 5.7 درصدی روبرو بوده که دلیل این کاهش، پایین آمدن میزان صادرات سیمان بوده است.

    *درخواست افزایش قیمت خودروسازان برای برخی محصولات

    صالحی نیا در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا خودروسازان تقاضایی برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارایه کرده اند؟ گفت: در مورد برخی خودروها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارایه شده که در دست بررسی است.

    وی تأکید کرد: این درخواست طبق روال معمول باید با توجه به آیتم‌هایی مانند کیفیت و نرخ تورم بخشی خودرو بررسی شود.

    *برنامه ای برای توقف تولید پراید و 405 وجود ندارد

    صالحی‌نیا در پاسخ به سوال دیگر فارس که پرسید با توجه به صحبت های ضد و نقیضی که در مورد توقف تولید پراید مطرح شده است، چه برنامه ای در این مورد در وزارت صنعت وجود دارد؟ اظهار داشت: سیاست های اجرایی در این مورد در جلسات و با هماهنگی خودروسازان مشخص شده و طبق برنامه ریزی انجام شده خودروهای تولیدی باید از دی 97 مطابق استانداردهای 81گانه عرضه شوند.

    معاون وزیر صنعت تأکید کرد: چگونگی به روز رسانی تولید خودروها با خودروسازان است اما در مورد تغییرات ساختاری یا مرحله ای برای توقف تولید پراید و پژو 405 هنوز برنامه ریزی نشده است.

    وی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جدید در مورد تولید خودروهای قدیمی تصمیم گیری خواهد شد، افزود: اگر پراید و خودروهای دیگر نتوانند به لحاظ اقتصادی یا فنی اصلاح شوند، تولیدشان متوقف خواهد شد.

    صالحی‌‌نیا در پاسخ به این سوال که چه شرایطی برای از رده خارج کردن خودروها وجود دارد؟ گفت: یکی از این شروط آن است که یک خودرو از مقبولیت در بین مشتریان بیفتد و شرط دیگر نیز به الزامات استانداردی مربوط می شود.

    *داخلی سازی 30 درصدی 2008

    صالحی نیا در ادامه در مورد میزان داخلی سازی پژو 2008 نیز گفت: تولید این خودرو با داخلی سازی 30 درصدی آغاز شده و در این مورد 80 قرارداد با قطعه سازان امضا شده و به مرحله ابلاغ رسیده است.
    وی تصریح کرد: تولید پژو 2008 به تولید مستمر رسیده و ایران خودرو برنامه تولید 15 هزار دستگاه از این خودرو را طی یک سال در دستور کار خود دارد.

    وی در مورد پیش فروش پژو 2008 بدون اعلام قیمت قطعی این خودرو و مغایرت این اقدام با قانون نیز گفت: قیمت این خودرو بر اساس زمانهای تحویل در قراردادها خواهد آمد.

    وی در مورد تأخیر در اجرای وعده‌های داده شده برای امضای قراردادهای جدید خودرویی نیز اظهار داشت: باید همه شرایط را مد نظر داشته باشیم تا به توافق نهایی برسیم.

    *مرحله نهایی مذاکره با خودروسازان فرانسوی‌ها/ تولید هیوندایی در کرمان موتور

    صالحی‌نیا توضیح داد: در مورد قرارداد رنو و ایدرو بعد از امضای قرارداد اولیه، امضای قراردادهای الحاقی در دست امضا است و به زودی نهایی خواهد شد. قرارداد سایپا و سیتروئن نیز در مرحله نهایی قرار دارد.

    معاون وزیر صنعت همچنین با اشاره به آغاز همکاری شرکت هیوندایی با کرمان موتور گفت: تولید مشترک این دو شرکت با داخلی سازی 30 درصدی شروع خواهد شد.

    *الزام تولید خودروهای هیبریدی ابلاغ می‌شود

    صالحی نیا در مورد برنامه تولید خودروهای هیبریدی و برقی نیز گفت:طبق آیین نامه ای که در دولت در دست بررسی است دستگاه های مختلف برای ایجاد زیرساختهای تولید و واردات خودروهای هیبریدی و برقی ملزم می شوند.

    وی همچنین از جایگزینی 51 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از خرداد سال گذشته تا امروز خبر داد.

    معاون وزیر صنعت در مورد وضعیت شرکت ارج نیز خبر داد:مذاکره سهامداران اصلی ارج با خریداران ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی