عصر بازار

ثبت اولین افت دلار پس از ۳ افزایش متوالی

هیجان ارزی فروکش کرد

عصر اعتبار- روز دوشنبه، اولین کاهش دلار در ۴ روز کاری گذشته به ثبت رسید. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز با یک تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۷۴۵ تومان رسید.

هیجان ارزی فروکش کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد: روز دوشنبه، اولین کاهش دلار در 4 روز کاری گذشته به ثبت رسید. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز با یک تومان افت به قیمت 3 هزار و 745 تومان رسید. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی روز بهای این ارز با عبور از مرز روانی 3 هزار و 750 تومان وارد محدوده 3 هزار و 760 تومان شده بود. به گفته فعالان در ابتدای روز دوشنبه، افزایش نرخ حواله درهم، فاصله‌گیری ارزش دلار در کشورهای همسایه از بهای آن در بازار داخلی و افزایش تقاضای معامله‌گران فنی موجب عبور شاخص ارزی از چند نقطه مقاومتی شد. با این حال، با رسیدن این ارز به نقطه 3 هزار و 762 تومان قیمت توان عبور از آن را از خود نشان نداد تا با فشار فروش مواجه شود. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، قیمت دلار پس از چند روز افزایش، از بعدازظهر روز دوشنبه با اصلاح قیمت مواجه شد. در این میان، برخی فعالان اعتقاد داشتند، در نیمه دوم روز عرضه ارز بازیگران بازارساز افزایش یافت. برگشت دلار از محدوده 3 هزار و 760 تومان و خروج از فاز افزایشی موجب شد هیجان معامله‌گران ارزی تا حدی فروکش کند. در این شرایط، نوسان‌گیران ارزی به حمله موشکی سپاه به مواضع داعش نیز واکنش افزایشی یا کاهشی خاصی نداشتند؛ این موضوع یکی از نشانه‌های کاهش هیجان معامله‌گران دلار بود که پیش از این سعی می‌کردند با جوسازی پیرامون برخی اخبار زمینه‌ساز افزایش نوسان شوند.

    در حالی که برخی از ادامه افزایش قیمت پس از اصلاح قیمتی روز دوشنبه سخن گفته‌اند، عده دیگری باور دارند این ارز نوسان خاصی را در روزهای آینده تجربه نخواهد کرد. به باور دسته دوم، عرضه بازیگران بازارساز در سال 96 مناسب بوده است و تا زمانی که عرضه در چنین سطحی باشد، امکان افزایش قیمت بیشتری وجود ندارد.در سومین روز هفته، معاملات شاخص بازار ارز با قیمت 3 هزار و 752 تومان کلید خورد که افزایشی 6 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. افزایش ابتدای روز در شرایطی رقم خورد که دلار در 2 روز ابتدایی هفته نیز 20 تومان رشد را به ثبت رسانده بود. ادامه این روند افزایش در ابتدای روز دوشنبه و عبور از مرز 3 هزار و 750 تومان موجب شد خریدهای ارزی در بازار افزایش بیشتری پیدا کند و حدود ساعت 12ظهر قیمت دلار از محدوده 3 هزار و 760تومان عبور کرد. با رسیدن این ارز به نقطه 3هزار و 762تومان، مقاومت بازار بالا رفت و تعداد زیادی از بازیگران ارزی تصور کردند قیمت به سقف خود رسیده است.

    همسو با افت قیمت دلار، در سومین روز هفته سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان کاهش به بهای یک میلیون و 217 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، بهای اونس در ساعات ابتدایی بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار گرفت. با افت طلای جهانی، شماری از معامله‌گران سکه تلاش کردند با ورود به بازار ارز و خرید دلار، قیمت در معاملات سبزه‌میدان را مدیریت کنند. با این حال پس از تسویه معاملات آتی سکه، این دسته از مقاومت دست کشیدند و هم‌زمان با افت دلار، قیمت سکه نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. شدت افت سکه به اندازه ای بود که در معاملات آتی، قیمت آن تا نزدیکی ابتدای کانال یک میلیون و 210 هزار تومان پایین رفت. در این شرایط، برخی معامله‌گران حباب سکه را دلیل افت آن دانستند. به گفته فعالان، در روزهای گذشته بهای سکه متناسب با عوامل بنیادی اونس و دلار بالا نرفت و همین موضوع در افت روز دوشنبه اثرگذار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو