عصر بازار

توافق ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی بر سر ایجاد منطقه تجارت آزاد

عصر اعتبار- ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی موافقتنامه ایجاد یک منطقه تجارت آزاد را نهایی کرده اند.

توافق ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی بر سر ایجاد منطقه تجارت آزاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی موافقتنامه ایجاد یک منطقه تجارت آزاد را نهایی کرده اند.

    بخش مطبوعاتی اتحادیه اقتصادی اوراسیایی اعلام کرد، طرفین اصول اساسی سازمان تجارت جهانی را رعایت و شرایط مناسبی برای تجارت تمامی کالاها در چهارچوب همکاری های تجاری فراهم خواهند کرد.

    ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی 18 ماه بر سر ایجاد یک منطقه تجارت آزاد مذاکره کرده اند که در طی آن محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران و وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیایی ابعاد مختلف این موافقتنامه را مورد بررسی قرار داده اند.

    اتحادیه اقتصادی اوراسیایی یک اتحادیه اقتصادی متشکل ازدولت های منطقه شمال اوراسیاست. این اتحادیه امکان انتقال آزاد کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار در درون کشورهای عضو را فراهم می سازد.

    کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه از اعضای فعلی این اتحادیه هستند. میزان کل تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو این اتحادیه به 2.2 تریلیون دلار می رسد و رقم محصولات صنعتی این کشورها نیز 3.1 تریلیون دلار است. اتحادیه اقتصادی اوراسیایی 877 میلیارد دلار با کشورهای غیر عضو مبادلات تجاری دارد که 7.3 درصد کل صادرات و 3.2 درصد کل واردات جهان را تشکیل می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی