عصر بازار

یک مقام مسئول خبر داد؛

وصول ۶ میلیون از طلب ۵۰ میلیون یورویی ایران از کوبا

عصر اعتبار- در اجرای یادداشت تفاهم نامه سه جانبه بین صندوق ضمانت صادرات ایران، بانک توسعه صادرات ایران و بانک خارجی کوبا (BEC) تاکنون شش میلیون یورو از بدهی طرف کوبایی وصول شده است.

وصول ۶ میلیون از طلب ۵۰ میلیون یورویی ایران از کوبا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صندوق ضمانت صادرات ایران، سید آرش شهرآیینی عضو هیات مدیره این صندوق که جهت پیگیری وصول مطالبات کشورمان از دولت کوبا به آن کشور سفر کرده است اظهار داشت: با اشاره به اهمیت و دشواری بازیافت و وصول مطالبات خارجی، با پیگیری ها و مذاکرات مداوم با دولت و بانک مرکزی کوبا و حمایت وزارت امور خارجه، خوشبختانه موضوع تجدید ساختار بدهیهای کوبا به سرانجام رسیده و طرف کوبایی شش میلیون یورو از بدهی حدود 50 میلیون یورویی خود را پرداخت نموده است.

    وی افزود: طبق توافق نامه منعقده سال گذشته، مقرر شد طرف کوبایی ماهانه یک میلیون یورو در سال 2017 و حدود دو میلیون یورو در سال 2018 پرداخت نماید که تاکنون به تعهدات خود عمل نموده است.

    شهرآیینی افزود، بر طبق قرارداد متممی که هفته گذشته میان صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و بانک خارجی کوبا در هاوانا به امضا رسید اختلافات باقیمانده میان طرفین در خصوص میزان اصل و سود حل و فصل گردید و سند الحاقیه به امضا رسید. وی ابراز امیدواری نمود با تعامل خوبی که میان بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران شکل گرفته، سایر مطالبات خارجی این دو نهاد به زودی بازیافت شود.

    وی عنوان داشت در صورت ادامه عمل به تعهدات طرف کوبایی، موضوع اعطای اعتبارات صادراتی جدید در سال آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    شایان ذکر است، اعتبارات موضوع توافقنامه مذکور، حدود ده سال قبل برای خرید کالا و خدمات از شرکتهای ایرانی به دولت کوبا از طریق بانک اکستریودو کوبا اعطا شده بود و صندوق ضمانت صادرات ایران، ریسک عدم بازپرداخت طرف کوبایی را به پشتوانه تضمین دولتی کوبا عهده‌دار گردید. در ادامه به دلایل مختلف، دولت کوبا نتوانست در سررسید، به تعهدات خود عمل نماید.

    شهرآئینی در تشریح خط اعتباری ایجاد شده بین ایران وکوبا افزود، این منابع از محل حساب ذخیره ارزی تامین شده بود و خط اعتباری از سوی بانک توسعه صادرات ایران به بانک «اکستریو دو کوبا» اعطا شد.

    به گفته وی، در مکانیسم اعتبار خریدار، شرکت‌های صادرکننده ایرانی از همان ابتدا پول خود را از این محل دریافت کرده بودند، اما این بانک و صندوق هستند که درگیر این بدهی‌ها شده‌اند. وی عنوان داشت صندوق تاکنون بیست و دو میلیون یورو از خسارت مذکور را به بانک توسعه صادرات پرداخته و مابقی بدهی قرار است مستقیماً توسط طرف کوبایی بازپرداخت شود.

    سیدآرش شهرآئینی، فعال سازی مجدد خطوط اعتبار خریدار به مقصد بازارهای واردکننده کالا و خدمات ایرانی را از برنامه های مهم سال جاری بانک و صندوق عنوان نمود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی