عصر بازار

واریز سود سهام عدالت به نیمه دوم سال موکول شد

عصر اعتبار- سازمان خصوصی سازی با اعلام اینکه روستاییان و عشایر با ثبت آمار ۸۶ درصدی بالاترین میزان مراجعه به سامانه سهام عدالت را داشته اند تاکید کرد واریز سود سهام عدالت به مشمولان در نیمه نخست امسال امکان پذیر نیست.

واریز سود سهام عدالت به نیمه دوم سال موکول شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم,سازمان خصوصی سازی در اطلاعیه ای  با اعلام اینکه واریز سود سهام عدالت به مشمولان در نیمه نخست امسال امکان پذیر نیست،که در تارنمای خود منتشر کرد، آورده است: مشمولان سهام عدالت همچنان فرصت دارند برای دریافت سود سهام، شماره شبای بانکی خود را وارد سامانه سهام عدالت کنند.
    بر این اساس، مشمولان سهام عدالت می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.samanese.ir که از اواخر اسفند ماه پارسال راه اندازی شده، نسبت به ثبت شماره شبای حساب خود اقدام کنند.
    بر این اساس مشمولان سهام عدالت باید در ارائه شماره حساب شبای بانکی خود برای دریافت سود این سهام مواردی را رعایت کنند که در این راستا برای داشتن شماره حساب شبا نیاز به باز کردن حساب جدید تحت هیچ عنوانی توسط مشمولان نیست و تمامی حساب های بانکی آنها شماره شبا دارند.

    بایدها و نبایدهای حساب های بانکی

    همچنین شماره حساب شبا مورد نظر برای دریافت سود سهام عدالت نباید به حساب مسدود شده تعلق داشته باشد. ضمن این که اگر مدت زمان زیادی است که مشمولان از یک حساب استفاده نکرده‌اند یا روی آن چک برگشتی دارند، می‌توانند در مورد مسدود یا فعال بودن آن حساب از بانک مربوط سوال کنند.
    افزون بر این؛ شماره حساب شبا بانکی مشمولان سهام عدالت که متعلق به حساب های 2 امضا و هرگونه حساب مشترک است نیز برای دریافت سود سهام عدالت پذیرفته نمی‌شود.
    بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود سهام خود نمی‌توانند شماره حساب شبا مربوط به حساب های حقوقی و شرکت را برای سهام عدالت استفاده کنند.
    همچنین سود سهام عدالت به صورت انفرادی واریز می‌شود؛ مثلا اگر اعضای خانواده 3 نفر هستند باید به ازای هر کدام از آنها یک شماره حساب شبا که به نام خودشان باشد وارد شود.
    برای کودکان و افراد تحت تکفل زیر سن قانونی نیز باید شماره حساب شبا بانکی به نام خود آنها وارد سامانه شود؛ همچنین سود سهام عدالت به حساب سرپرست خانوار یا قیم قانونی فرد واریز نمی‌شود.

    **مشمولان به پیامک های ارسالی از شماره های ناشناس توجه نکنند

    زمانی که شماره شبای حساب بانکی توسط مشمولان برای دریافت سود سهام وارد سامانه سهام عدالت می شود، تنها در صورتی پیامکی از سوی این سامانه برای افراد ارسال می‌شود که شماره حساب شبا وارد شده با نام مشمول سهام عدالت مطابقت نداشته باشد.
    به همین دلیل به پیامک‌های دیگر که تحت عنوان سهام عدالت از شماره‌های ناشناس ارسال می‌شوند نباید مورد توجه مشمولان قرار گیرد.
    مدت زمان تطبیق و تایید یا رد شماره حساب شبا یا نام فرد در حدود 15 روز است و سازمان خصوصی‌سازی از طریق بانک مرکزی و بانک‌های عامل شماره حساب شبا اعلام شده را با نام فرد تطبیق می‌دهد.
    مشمولانی که از تایید نشدن شماره شبا بانکی خود مطلع خواهند شد یا پیامک عدم تایید شبا بانکی توسط سامانه سهام عدالت دریافت می کنند، باید دوباره به سامانه سهام عدالت مراجعه و شبا بانکی جدید مربوط به یک حساب بانکی معتبر به نام خود را در سامانه ثبت کنند.
    مسدود و راکد بودن حساب بانکی و یا درج نشدن شبا بانکی به نام شخص مشمول دو علت اصلی تایید نشدن حساب است که در هر دو حالت، باید شبا معتبر بانکی جایگزین شبا بانکی ثبت شده قبل شود.

    ثبت نام جدید انجام نمی شود

    سازمان خصوصی سازی تاکید دارد که دوره مجاز ثبت نام بازه زمانی ده ساله 1385 تا 1394 بوده و پس از آن ثبت نام جدید صورت نمی گیرد و در صورت صدور مجوزهای جدید برای ثبت نام متقاضیان، سازمان خصوصی سازی اطلاع رسانی خواهد کرد.
    اکنون به دلیل نبود مجوز و ظرفیت های قانونی، ثبت و توزیع سهام عدالت به افراد جدید میسر نیست و از این رو از شهروندان خواسته می شود که در دام افراد سودجو نیفتند.
    همچنین تنها کسانی که در شرکت های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی داشته اند و نامشان از طریق آن شرکت تعاونی به سازمان خصوصی سازی ارسال و در بانک اطلاعاتی مشمولین درج شده است، مشمول سهام عدالت هستند و تنها ثبت نام اولیه دلیل عضویت مشمولان نیست.
    همچنین ثبت نام شدگان قطعی فوت شده جزو مشمولان سهام عدالت هستند و اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه تعیین تکلیف آنها در آینده از طریق سامانه سهام عدالت اطلاع رسانی می شود.
    بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نبوده و این برگه دارای کاربرد و ارزش نیست.
    مشمولان سهام عدالت با مراجعه به همین آدرس اینترنتی می توانند اطلاعات لازم برای عضویت و سهامداری خود را پیگیری کنند.

    اطلاعات هویتی افراد در سامانه سهام عدالت ثبت شده است

    بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، آخرین اطلاعات هویتی و اصلاحات شناسنامه ای تا دی ماه 1395 از سازمان ثبت احوال کشور دریافت و در بانک اطلاعات سازمان خصوصی سازی اعمال شده است که مبنای عضویت و سهامداری مشمولان به شمار می رود.
    همچنین از آنجا که تخصیص سهام عدالت بر مبنای بعد خانوار در زمان ثبت نام بوده، ازدواج، طلاق و فوت تأثیری در شرایط و مبلغ سهامداری ندارد ضمن آنکه متولدین بعد از تاریخ ثبت نام در خانوارها نیز از سهام عدالت برخوردار نیستند.
    بر این اساس ملاک سهامداری افراد و خانوارها قطعی شدن ثبت نام آن ها در طرح سهام عدالت است و درج تغییر وضعیت اقشار خانوار در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت ضروری نیست.

    معامله برگه سهام ممنوع و بدون اعتبار است

    بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی سازی، هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و بدون اعتبار است.
    در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی، مشمول سهام عدالت محسوب می شوند و هرگونه جابجایی مالکیت و هر نوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه های در دست مشمولان غیر قانونی و بلااثر است.
    یادآوری این نکته ضروری است که آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام عدالت نیاز به مجوز مراجع ذیصلاح قانونی دارد. زمان و نحوه معاملات سهام عدالت در آینده به صورت گسترده به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
    ضمن اینکه برگه های در اختیار مشمولان تنها تأئیدیه ثبت نام و عضویت در طرح سهام عدالت است و ارزش معاملاتی ندارند و در زمان آزاد سازی، معامله و خرید و فروش نیازی به ارائه این برگ ها از سوی مشمولان نخواهد بود.
    49شرکت در سبد سهام عدالت
    سبد سهام عدالت شامل 49 شرکت از صنایع مختلف بورسی کشور است؛ از آنجا که اغلب شرکت های معتبر و شناخته شده عضو بورس در سبد سهام عدالت قرار دارند، بر این اساس کاهش سود برخی شرکت ها در یک سال با سود سایر شرکت هایی که عملکرد خوبی داشته اند جبران می شود.
    بنابراین هیچگاه سود سهام عدالت به طور مطلق منفی نخواهد شد و همیشه میزان مناسبی از سود حاصل از عملکرد شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت وجود دارد که بین تمامی مشمولان توزیع خواهد شد.

    روستاییان و عشایر بیشترین مراجعه کننده به سامانه

    بر اساس اطلاعات درج شده در سامانه سهام عدالت، روستاییان عزیز و عشایر با ثبت آمار 86 درصدی ورود به سامانه، بالاترین میزان مراجعه را داشته اند.
    بر این اساس از مجموع حدود 16 میلیون و 500 هزار نفر روستاییان و عشایر مشمول سهام عدالت، تاکنون بیش از 14 میلیون نفر از آنان حداقل یک بار به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده اند.
    تاکنون 35 میلیون نفر از مجموع حدود 47 میلیون سهامدار در قید حیات سهام عدالت حداقل یک بار به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کرده اند.
    بر این اساس، تاکنون 75 درصد از واجدین شرایط به عنوان مشمول سهام عدالت به سامانه مراجعه و دریافت خدمات کرده اند.
    همه متقاضیان و آحاد مردم می توانند از طریق این سامانه از عضویت خود در طرح سهام عدالت مطلع شده و آخرین وضعیت سهامداری خود را پیگیری و صورتحساب خود را مشاهده کنند.

    ارزش سهام تخصیصی هر فرد

    ارزش سهام تخصیصی اولیه به هر نفر در زمان ثبت نام یک میلیون تومان بوده است.
    (در خانوارهای بالای 5 نفر مبلغ پنجاه میلیون ریال به تعداد اعضای خانوار تقسیم می شود).
    میزان سهام تسویه شده هر فرد در صورتحساب آن مشمول قید شده است و فرد مجاز است الباقی سهام را با پرداخت نقدی خود تملک کند که مبلغ آن نیز در آینده در صورتحساب هر مشمول از طریق سامانه سهام عدالت اعلام می شود.
    ارزش روز سهام متناسب با افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت های سرمایه پذیر در نوسان است، با این حال می توان با تخمین مناسب، اعلام کرد؛ ارزش روز این سهام حدود 2 برابر ارزش زمان واگذاری (تخصیص اولیه)است.
    آن دسته از افرادی که تا قبل از سال 1387 مشمول سهام عدالت شده اند، از محل سود عملکرد سالهای 1385 و 1386 مبالغی به عنوان سود پرداخت شده است.
    به استناد تبصره (1(ماده 100 قانون برنامه پنجم توسعه جهموری اسلامی ایران که تاکید شده «پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسید شده ممنوع است.»، از سال 1387 به هیچ یک از مشمولان سودی پرداخت نشده است و مبالغ مذکور بابت مطالبات دولت ناشی از اقساط سهام واگذار شده به حساب خزانه واریز شده است.

    اعلام شماره شبای بانکی محدودیت زمانی ندارد

    سازمان خصوصی سازی، تاکنون دو مرحله از طرح ساماندهی سهام عدالت را اجرا کرده است؛ مرحله نخست شامل اطلاع رسانی از مشمول بودن یا عدم عضویت افراد در طرح سهام عدالت و همچنین ارایه صورتحساب اقساط به مشمولان بود که این مرحله تا پایان شهریور سال جاری کماکان ادامه خواهد داشت.
    در این مرحله مشمولین می توانند مانده بدهی اقساط خود را نیز از طریق بانک ملی ایران بپردازند.
    مرحله دوم شامل دریافت شماره شبا بانکی از مشمولان بوده که بدون تعیین سقف زمانی در حال اجرا است. در این مرحله در آینده نزدیک و در سال جاری نخستین سود سهام عدالت به حساب افراد واریز می شود.
    مرحله سوم که پس از خاتمه دو مرحله قبل آغاز خواهد شد، شامل امکان خرید و فروش و واگذاری سهام عدالت است که پس از اطلاع رسانی لازم اجرا خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو