عصر بازار

تامین اجتماعی در دولت یازدهم؛

حمایت تامین اجتماعی از تولید و اشتغال

عصر اعتبار-طی چهار سال اول دولت تدبیر و امید،سازمان تامین اجتماعی، به عنوان بازوی توانمند دولت در تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای و حمایتی و نیل به توسعه پایدار که از اهداف اصلی تمامی دولتها است، با اتخاذ رویکردی منطقی تلاش کرد تا در کنار ارائه خدمات مطلوبتر و انجام اقداماتی مبنی بر آسان نمودن دسترسی مخاطبان به خدمات سازمان با حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی، نقش مهمی را در تولید ملی، اقتصاد کلان ودر نهایت تأمین معیشت مردم بویژه از زمان ابلاغ سیاست‌های٢٤ بندی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری ایفا کند.

حمایت تامین اجتماعی از تولید و اشتغال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»،به همین منظور سازمان تامین اجتماعی در بخش بیمه ای، جهت‌گیری سازنده‌ای در پیاده ‌سازی و ترویج این تفکر و فرآیند راهبردی دارد و با طرح‌ریزی و اجرای طرح های عملیاتی گام‌های مهمی را در تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی برداشته است.
    تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره رکود اقتصادی، یکی از موفقیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در طول دولت یازدهم بوده است و همواره و در تمام شرایط سخت در کنار جامعه بیمه شدگان و کارفرمایان بوده و به وظایفش عمل کرده است.
    در شرایط سخت اقتصادی و رکود حاکم بر آن که صاحبان بنگاههای تولیدی نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی ندارند در سایه کمک و همراهی دو طرفه و درک متقابل و ایجاد حس اعتماد  ضمن کمک به  ایجاد اشتغال و رفع بیکاری با اخذ تدابیر و تمهیدات مقتضی همچون صدور بخشنامه های راهگشا، تهاتر مطالبات پیمانکاران از وزارتخانه ها ،شفاف سازی دستورالعمل ها، اعتمادسازی، سالم سازی و آموزش هیات ها، مکانیزه شدن بررسی پرونده ها و الکترونیکی کردن ارائه لیست ها و ابلاغ ها،  افزایش تعداد هیاتها و کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پرونده ها وصولی مطالبات سازمان را در دوره 5 ساله افزایش داده است.
    بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب، یکی از مهمترین فعالیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بوده است که در دولت تدبیر و امید با هدف حمایت از تولید و رونق فضای کسب‌وکار اجرا شد.
    سازمان تأمین اجتماعی در راستای افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی و به‌منظور کمک به کارفرمایان بدهکار با اجرایی نمودن مصوبه توقف ممنوع‌الخروج نمودن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون تا پایان برنامه پنجم توسعه، راه را برای توسعه اقدامات تجاری و اقتصادی کارفرمایان گشوده است.
    عدم نیاز کارفرمایان کارگاه‌های دارای زیر 100 نفر متقاضی تسهیلات بانکی به دریافت مفاصا حساب، تعامل و گفتمان با تشکل های کارفرمایان و اتاق بازرگانی،صنایع، معادن وکشاورزی کشور بعنوان شبکه اثر گذار بر اقتصاد مقاومتی، ایجاد امکان تقسیط پرداخت ٤ درصد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور و اجرای ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور در برنامه پنجم توسعه از دیگر فعالیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در مدت مذکور است.
    اجرای بند "و" ماده 80 برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی است که بر اساس آئین‌نامه اجرایی بند «و» ماده (80 ) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، کارفرمایان کارگاه‌های خصوصی و تعاونی که پس از اعلام نیاز به ادارات کارواموراجتماعی، نیروی کار جدید را علاوه بر نیروی کار موجود به کار گمارند، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (28 ) قانون تأمین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار خواهند شد.
    طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی (SSN) در کل کشور به عنوان یکی از مهمترین برنامه های این سازمان اجرا شد.
    ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در طول دولت تدبیر و امید است که در این سازمان اجرا شد.
    در خصوص قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی که با یک یا چند نفر به صورت دسته‌جمعی (اشخاص حقیقی) منعقد می‌شود و اسامی تمامی افراد در متن قرارداد به عنوان پیمانکار درج شده باشد و عملیات پیمان با تأیید واگذارنده کار منحصراً توسط شخص یا اشخاص مذکور انجام شود، مقرر شد شعب سازمان تأمین اجتماعی که در آن پرونده مطالباتی تشکیل می‌شود، بدون اعمال هرگونه ضریب و محاسبه و مطالبه وجهی بابت حق بیمه قرارداد، مفاصاحساب ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی را صادر کنند.
    ایجاد تسهیلات قانونی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، بیمه کارفرمایان (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی،قانون معافیت بیمه کارفرمایی کارگاه‌های کشاورزیمشمول نظام صنفی کشاورزی و راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارفرمایان درهیاتهای تشخیص مطالبات از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است که می توان به آن اشاره کرد.
    تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه‌شدگان از دیگر توفیقات سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است که بر این اساس با توجه به افزایش چشمگیر تعداد بیمه‌شدگان و تنوع خدمات قابل ارائه به آنان و لزوم تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مخاطبین، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حفظ امنیت اطلاعات و اطمینان از نحوه نگهداری مدارک و اسناد دریافتی، تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه‌شدگان، با جدیت در دستور کار این سازمان قرارگرفت.در حال حاضر پروژه مذکور در سطح 59 شعبه این سازمان برای بیمه‌شدگان جدیدالورود، عملیاتی شد و مقرر است در آینده نزدیک به تمامی واحدهای اجرائی تعمیم یابد.
    همچنین، امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمه‌شدگان خاص از جمله صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به‌طور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و شاغلین صنایع‌دستی شناسه دار، زنبورداران از سوی سازمان تامین اجتماعی فراهم شده است.

    مشاهده اینترنتی سوابق بیمه‌شدگان با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان تأمین اجتماعی به نشانی www.tamin.ir  از خدمات مهم این سازمان است که در راستای تسهیل دسترسی بیمه‌شدگان به سوابق پرداخت حق بیمه خود و جلوگیری از رفت‌وآمدها انجام شده است. بیمه شدگان در منزل یا در هر مکانی که دسترسی به اینترنت داشته باشند می توانند تمامی سوابق پرداخت حق بیمه خود نزد سازمان تأمین اجتماعی را رؤیت کنند.
    واگذاری تعهدات کوتاه‌مدت به کارفرمایان، حضور نماینده اتاق تعاون درهیأتهایتجدیدنظر تشخیص مطالبات، ایجاد هیئت تجدیدنظر تشخیص مطالبات در تمامی ادارات کل استان‌ها، توسعه و تعمیم گسترش بیمه‌ای (نخبگان و استعدادهای برتر)واجرای طرح مربوط به محاسبه پرداخت و تمرکز مستمری‌ها و بیمه بیکاری از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در جهت ارتقای خدمات است.
    طرح پرونده الکترونیک و ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی نیز از سوی سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم اجرا شد.
    هدف از اجرای پرونده الکترونیک در سراسر کشور، پاسخ‌دهی به تمامی سؤالات بیمه‌شدگان در تمامی شعبه‌های سازمان تأمین اجتماعی است. در فرآیند این پرونده، تمامی اطلاعات فرد بیمه‌شده به صورت الکترونیک ثبت و به دیتاسنتر و یا مرکز اطلاعات و داده‌های سازمان منتقل می‌شود. پرونده‌های نامنویسی، مطالباتی و مستمری‌بگیری در این طرح به صورت الکترونیکی ذخیره می‌شوند. این طرح فعلاً به صورت پایلوت در چند شعبه تأمین اجتماعی در حال اجراست.
    به منظوربرونسپاری،مکانیزه نمودن اموروحرکت به‌سوی تحقق حکمرانی الکترونیک به جهت کاستن زمان پاسخگویی، بهبود انعطاف‌پذیری، سرعت ارائه خدمات به شرکای اجتماعی، افزایش کیفیت ارائه خدمات و کاهش قیمت تمام‌شده خدمات ،کارگزاری‌هایرسمیتأمیناجتماعی ایجاد وبیش از 175 میلیون خدمت توسط کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی در دولت تدبیر و امید انجام شد.
    گفتنی است علاوه بر کارگزاری های داخلی، مجوز فعالیت برای 12 کارگزاری برون‌مرزی نیز صادر شد.
    کارگزاری‌های رسمی برون‌مرزی تأمین اجتماعی در کشورهای چین، امارات، عراق، ترکیه، ایتالیا، انگلستان، عمان، روسیه، استرالیا، کانادا، سوئد و آمریکا پس از انجام مراحل قانونی و اخذ استعلام‌های لازم و انعقاد قرارداد، تأسیس می‌شود.
    از دیگر فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمه ای در دولت تدبیر و امید می توان بهمعافیت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، تجمیع، تنقیح،روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل های حوزه امور فنی بیمه‌شدگان، وکاهش زمان تعیین بدهی کارفرمایان به شش ماه در سال (صدور بیلان 2 بار در سال)ارسال و ابلاغ احکام مطالباتی از طریق صندوق پست الکترونیکی اشاره کرد.
    همکاری و تعاملات مؤثر و کارآمد با نهادها و مراجع سیاستگذار کلان کشور گسترش یافته است. براین اساس با توجه به تاثیر گذاری تصمیمات متخذه از سوی دولت، مجلس و ... در اهداف، سیاستها و برنامه های سازمان،  به منظور ایجاد هماهنگی و هم سویی در راهبردهای بلند مدت حوزه تامین اجتماعی و حفظ ثبات و پایداری سازمان و همچنین فراهم نمودن زمینه های ارائه خدمات مطلوب به مخاطبین،  تعاملات سازنده ای با نهادهای مذکور  صورت پذیرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو