عصر بازار

درخواست صندوق بین المللی پول از بانک های مرکزی برای بررسی ارزهای دیجیتال

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پول (IMF) از بانک های مرکزی خواست استفاده از ارزهای دیجیتال را بررسی کنند.

درخواست صندوق بین المللی پول از بانک های مرکزی برای بررسی ارزهای دیجیتال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبِنا، این صندوق با انتشار گزارش جدیدی در مورد تأثیر فین تک بر سیستم مالی اعلام کرد: ارزهای دیجیتالی که از سوی بانک های مرکزی صادر می شوند می توانند خطرات ناشی از استفاده از فن آوری بلاک چین (زنجیره بلوک) در پرداخت های برون مرزی را کاهش دهند.

    صندوق بین المللی پول ضمن درخواست از بانک های مرکزی سراسر دنیا برای انجام بررسی های دقیق تر در این زمینه و با توجه به اینکه بانک های جهان اکنون در حال آزمایش بلاک چین هایی مثل ریپل برای پرداخت های برون مرزی خود هستند، دریافته است که فن آوری دفتر کل توزیع (DLT) می تواند علاوه بر کاهش هزینه ها و موانع بین المللی پرداخت، موجب افزایش سرعت و ردیابی پول شده و همچنین امنیت پرداخت ها را هم بیشتر کند.

    اما ارزیابی های نامناسب ارزهای مجازی موجب کاهش جذابیت استفاده از دفاتر کل توزیع برای پرداخت های بین المللی شده است چراکه ابتدا ارز برای انتقال در شبکه باید به یک ارز رمزنگاری شده تبدیل و سپس در پایان این فرایند به ارز دیگری تبدیل شود.

    صندوق بین المللی پول علاوه بر این با اشاره به عدم همکاری در میان شبکه ها و اعتماد به صادر کنندگان ارزهای مجازی تأکید کرده است: اگر بانک های مرکزی ارزهای دیجیتال ملی را ارایه بدهند، این خطرات هم کاهش خواهند یافت.

    بر اساس گزارش اخیر این صندوق، چنین اقدامی به بانک های مرکزی کمک می کند تا به وسیله تقویت پول های مجازی صادر شده توسط بخش های خصوصی، کنترل سیاست های مالی را به دست بیاورند، به ثبات نرخ ارز کمک کنند، امنیت سیستم های پرداخت جهانی را افزایش دهند و موجب افزایش بهره وری خدمات جدید و غیر متمرکز اقتصادی شوند.

    صندوق بین المللی پول با وجود این موضوع ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی را بسیار سیاسی و پیچیده توصیف کرده است که نیاز به طی یک فرایند تدریجی با تصمیم گیری های بسیار دقیق در خصوص نحوه توزیع و دسترسی آن دارد.

    در حال حاضر کشورهای بریتانیا، کانادا ، چین و سنگاپور از جمله کشورهای هستند که مطالعه در مورد صدور ارزهای دیجیتال توسط بانک های مرکزی خود را آغاز کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی