عصر بازار

مبارزه جدی با فرار مالیاتی

وصول ۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

عصر اعتبار- رییس کل سازمان امور مالیاتی از درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی مبارزه با فرار مالیاتی خبر داد و گفت: ۳۰۰ هزار مؤدی مالیاتی جدید در سال گذشته شناسایی شدند.

وصول ۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سید کامل تقوی نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از 20 درصد مؤدیان، بیش از 80 درصد مالیات کشور را پرداخت می‌کنند، افزود: این مؤدیان اشخاص حقوقی و حقیقی هستند که فعالیت اقتصادی بالایی دارند. وی اظهارداشت: حدود 65 درصد از کل مؤدیان یا معاف از مالیات هستند یا کمتر از یک میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند. در شش ماهه دوم سال 95، با بررسی 77 پرونده مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته است 990 میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول نماید.
    رییس کل سازمان امور مالیاتی افزود: این دستاوردها حاصل تدبیر و تلاش‌های دولت برای تزریق آرامش و امید به فضای اقتصادی از یکسو و اعتماد دوسویه مؤدیان و تشکیلات مالیاتی کشور از سوی دیگر است. اجرای عدالت مالیاتی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه ‌ها و مطالبات مؤدیان مالیاتی بوده است. با تصویب اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای آن از ابتدای سال 95، گام مهمی در جهت برقراری عدالت مالیاتی برداشته شد؛
    به گفته وی، می‌توان گفت «عدالت مالیاتی»، روح حاکم بر اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم است. تقوی‌نژاد، حذف شیوه علی الرأس از نظام مالیاتی، پیگیری جدی تصویب قانون صندوق مکانیزه فروش، کاهش نرخ‌های مالیاتی، مبارزه جدی با فرار مالیاتی، فرهنگ‌سازی مالیاتی و بسیاری از اقدامات دیگر سازمان که منجر به کاهش فرار مالیاتی یا شناسایی مؤدیان جدید می‌شود را از جمله اقداماتی دانست که با هدف گسترش عدالت مالیاتی به مرحله اجرا در آمده‌اند.
    رییس کل سازمان امور مالیاتی اظهارداشت: افزایش معافیت پایه مالیاتی به صورت سالانه در راستای رفع تبعیض‌های موجود صورت می‌گیرد. در سال 1392، حقوق بگیران ماهانه 833 هزار تومان و سالانه 10 میلیون تومان از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شدند. این در حالی است که سقف معافیت مالیات حقوق بگیران از سال 1392 تا سال 1396 حدود 140 درصد رشد کرده است. حقوق بگیران در سال 1396 ماهانه تا سقف 2 میلیون تومان و سالانه تا سقف 24 میلیون تومان از معافیت مالیاتی بابت حقوق پرداختی بهره‌مند می‌شوند.
    5 هزار میلیارد تومان عایدی سال 95 از محل مبارزه با فرار مالیاتی
    تقوی‌نژاد گفت: در حال حاضر، مهم‌ترین برنامه سازمان امور مالیاتی کشور مبارزه با فرار مالیاتی است. با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین بهره‌مندی از اطلاعات جامع مالیاتی و دسترسی به اطلاعات هویتی، مالی، پولی و عملکردی مؤدیان، گام بزرگی در جهت مقابله با فرار مالیاتی در کشور برداشته شده است.
    وی افزود: ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور نیز، روند رسیدگی به پرونده‌های کلان فرار مالیاتی را تسریع بخشیده به گونه‌ای که فقط در شش ماهه دوم سال 95، با بررسی 77 پرونده مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته 990 میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول نماید و این بدان معناست که شناسایی مؤدیان جدید جزو اولویت‌های اساسی سازمان است.
    رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به شناسایی مؤدیان جدید اشاره و گفت: با ایجاد پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم‌های واحدیابی مکانیزه، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته و در سال 95 و با تکیه بر اطلاعات این پایگاه، در حدود 300 هزار مؤدی مالیاتی جدید شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شده است. همچنین با پیگیری و رصد فعالیت شرکت‌های صوری و غیرواقعی، توانستیم بیش از 3000 شرکت صوری را شناسایی و به مؤدیان معرفی کنیم.
    به گفته تقوی نژاد، با بررسی به عمل آمده حدود 3300 میلیارد تومان از محل کشف و شناسایی تراکنش‌های مشکوک بانکی در سال گذشته، فرار مالیاتی این افراد شناسایی و برای آنان برگ تشخیص صادر شد. همچنین در سال 1395، بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان از محل مبارزه با فرار مالیاتی عاید کشور شده است.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو