عصر بازار

یادداشت تلگرامی سیف؛

تعیین تکلیف سپرده های ۵۰۰ میلیون ریالی تعاونی منحله فرشتگان از فردا

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی نوشت: مرحله سوم تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان از فردا چهارم تیر آغاز و سپرده های تا ۵۰۰ میلیون ریال از طریق ۸۰ شعبه موسسه اعتباری کاسپین تعیین تکلیف می شوند.

تعیین تکلیف سپرده های ۵۰۰ میلیون ریالی تعاونی منحله فرشتگان از فردا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، ولی اله سیف بامداد شنبه در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، تاکید کرد که به تدریج و به تناسب شناسایی دارایی های این تعاونی، سایر سپرده گذاران نیز تعیین تکلیف می شوند.
    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این یادداشت آورده است: این روزها یکی از دغدغه های اصلی، نگرانی هایی است که برخی از هموطنان گرامی با آن مواجه هستند و آن مشکلی است که به واسطه اهمال و بی مسئولیتی سهامداران یک یا چند تعاونی ایجاد و سپرده گذاران آنها را دچار آسیب و خسران کرده است.
    «این موضوع مستلزم تلاشی مضاعف و مسئولانه برای رفع آن از سوی دستگاه های ذیربط به ویژه بانک مرکزی است موضوعی که از ابتدای بروز، با ورود جدی حوزه های مرتبط در حاکمیت همچون قوه قضائیه، بانک مرکزی، نیروی انتظامی و برخی دیگر مواجه و جلوهایی از جدیت و تلاش برای صیانت از حقوق سپرده گذاران را نمایان ساخت.»
    «هرچند این حضور مسئولانه در مواردی با این سوال مواجه شد که چرا بانک مرکزی به موضوع تصفیه نهادهای پولی متوقف وارد می شود. ورود مسئولانه به موضوع، براساس وظیفه ای است که قانون پولی و بانکی کشور بر عهده بانک مرکزی قرار داده است. بر این اساس در صورت توقف یا ورشکستگی یک مؤسسه اعتباری که از محل جمع آوری سپرده های مردم فعالیت می کند بانک مرکزی در کنار مرجع محترم قضایی اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از جابجایی و یا حیف و میل دارایی های واحد متوقف یا ورشکسته انجام می دهد. معمولا دادگاه در اینگونه موارد از نظرات کارشناسی بانک مرکزی استفاده می کند.»
    سیف تاکید کرده است: البته مسئولیت اصلی تعیین تکلیف بنگاه های اقتصادی متوقف و ورشکسته که نهادهای پولی را هم شامل می شود بر عهده مرجع قضایی است؛ لکن بانک مرکزی نیز برای حفظ و صیانت از حقوق سپرده گذاران و ارایه نظرات کارشناسی در مرحله رسیدگی حضور دارد. حضور بانک مرکزی در این فرآیند در واقع به عنوان نماینده سپرده گذاران و برای استیفای حقوق متعلق به آنهاست.
    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با یادآوری موضوع تعاونی منحله فرشتگان آورده است: به عنوان نمونه در موضوع تعاونی منحله «فرشتگان» بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تمام دارایی های این تعاونی متعلق به سپرده گذاران آن است، به منظور سرعت بخشیدن به تسویه وجوه سپرده گذاران - با توجه به میزان دارایی های شناسایی شده تعاونی منحله مذکور- خطوط اعتباری لازم را به منظور سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف سپرده گذاران محترم تخصیص و پرداخت های علی الحساب را آغاز کرده است و تا بحال با همراهی سپرده گذاران محترم دو مرحله از تعیین تکلیف وجوه سپرده گذاران از طریق موسسه اعتباری کاسپین انجام شده و مرحله سوم آن نیز از چهارم تیرماه شروع و سپرده های تا 500 میلیون ریال از طریق 80 شعبه موسسه اعتباری «کاسپین» تعیین تکلیف می شوند و بعد از مراجعه و تعیین تکلیف این گروه به تدریج تعیین تکلیف سایر سپرده گذاران نیز در اولویت قرار گرفته و اعلام خواهد شد.
    «شناسایی سایر اموال و دارایی های تعاونی منحله فرشتگان نیز که امیدوارم به فضل الهی و همراهی و اطلاع رسانی مردم و سپرده گذاران عزیز به مرجع قضایی و بانک مرکزی به سرعت به انجام برسد، با همکاری پلیس آگاهی در حال انجام است.»
    همانطور که قبلا اعلام شد پرداخت های حاضر، حکم پرداخت علی الحساب را داشته و در صورت تامین منابع ناشی از فروش اموال و دارایی ها پس از تکمیل فرآیند شناسایی، طبق قراردادهای سپرده گذاری متعاقباً به سپرده گذاران تعلق خواهد گرفت.»
    رئیس شورای پول و اعتبار تاکیدکرد: بدون شک اقدام بجا و شایسته قوه قضاییه در صدور بخشنامه به دادستان های کشور مبنی بر لزوم هماهنگی در چگونگی رسیدگی به شکایات علیه تعاونی های اعتبار موجبات «وحدت قضایی» در فرآیند رسیدگی به این موضوعات و افزایش دقت و سرعت در روند رسیدگی شده و به احقاق حقوق سپرده گذاران کمک شایانی خواهد کرد.
    «درخواست های واصله از سوی برخی از سپرده گذاران مبنی بر حضور نماینده ای از سوی ایشان در هیئت تصفیه نیز در دست پی گیری است و در صورت نداشتن مغایرت قانونی و موافقت مرجع محترم قضایی، اقدام خواهد شد.»
    رئیس کل بانک مرکزی به تمامی سپرده گذاران اطمینان داد که بانک مرکزی با معاضدت مسئولان قضایی و همکاری نیروی انتظامی و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیفا و بازستاندن حقوق آنها از هیچ کوشش و تلاش مضایقه نخواهد کرد. در این مسیرِ سخت لطف الهی و صبر، شکیبایی، همدلی و همراهی صاحبان حق لازمه موفقیت است. موفقیتی که دور از دسترس نخواهدبود.
    در این یادداشت آمده است: در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی این ماه پربرکت، مردم ایران یکپارچه و یک صدا عهد دیرین خود با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را تجدید کردند و با حماسه ای پرشکوه یادآور آرمانهای آن امام همام شدند.
    امسال نیز پس از نزدیک به چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، با حضور گسترده خود در راهپیمایی امروز، صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رساندند و حضور با صلابت در صحنه و حمایت مداوم خود از جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند. حضوری مسئولانه که مسئولیت سخت و سنگین کارگزاران نظام را برای خدمت بیشتر و بهتر به مردم و تلاش برای رفع مشکلات پیش روی ایشان، یادآور شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو