عصر بازار

یوسفی اقتصاددان در گفت وگو با پایگاه خبری «عصر اعتبار» مطرح کرد:

اصلاح نظام بانکی راهکار عبور از بحران

عصر اعتبار- کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه با توجه به مشکلات به وجود آمده در سیستم بانکی جای نگرانی وجود ندارد،گفت: نکته کلیدی برای عبور از بحران به وجود آمده در نظام بانکی این است که باید در برخی امور اصلاحات اساسی صورت گیرد.

اصلاح نظام بانکی راهکار عبور از بحران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    محمد قلی یوسفی در گفت وگو با پایگاه خبری «عصر اعتبار» با بیان اینکه بطور مشخص سیستم بانکی ما نیاز به اصلاح دارد و نکته کلیدی در اصلاح سیستم بانکی، شفافیت است گفت: درزمینه  ورشکستگی سیستم بانکی که از سوی برخی ازکارشناسان مطرح می شود، باید به این نکته توجه داشت برای اینکه گفته شود سیستم بانکی ورشکسته است یا خیر باید اطلاعات کافی داشت. قانون ایران دراین رابطه صراحت لازم را  ندارد.
    این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به این موضوع که سیاست های پولی درایران متناقض است و شفافیت لازم را ندارند و بخشی از منابع سیستم بانکی بلوکه شده است، به درستی نمی توان اذعان کردکه سیستم بانکی ورشکسته است . بانک ها درایران با مشکلات بسیاری رو به رو هستند که نیاز به اصلاحات جدی دارند .
    وی افزود:  متاسفانه برای حل مشکلات تصمیمات مقطعی و گذرا گرفته می شود و آنچه که در حال حاضر برای سیستم بانکی  اتفاق افتاده، نتیجه تصمیم های نادرست  گذشته است و بروز بحران های به وجود آمده در سیستم بانکی  بارها از سوی کارشناسان هشدار داده شده بود.
    یوسفی تصریح کرد:باید توجه داشت برخی متغیرها را نمی شود دستکاری کرد و فکر می کنم بزرگ ترین اشتباه بانک مرکزی و دولت این بود که شروع به دستکاری در قیمت پول یا نرخ بهره کرد که باعث شد مشکلاتی که پنهان بود، آشکار شود.
    یوسفی اظهارداشت: با توجه به شرایطی که  در چند هفته گذشته برای سیستم بانکی ایجاد شده و شاهد بی اعتمادی مردم به بانک ها هستیم باید تاکید کنم که این موضوع جای نگرانی نیست و می توان این اعتماد را به سیستم بانکی بازگرداند به شرطی که سیاست ها نه کپی برداری از کتاب های درسی بلکه سیاست ها براساس واقعیت های اقتصادی و اجتماعی کشور طراحی و تدوین شود. به طور یقین اگر اشتباهاتی که در گذشته صورت گرفته اصلاح شود، اعتماد مردم به سیستم بانکی بازخواهد گشت.
    این اقتصاددان  در ادامه تاکید کرد: بانک‌ها با توجه به آمار بالای مطالبات معوق ، کاهش سود و ریسک نقدینگی در شرایط مطلوبی قرار ندارند اما نمی توان گفت که بانک‌ها درایران ورشکسته هستند.
    کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برای اصلاح برخی امور در سیستم بانکی لازم است جراحی هایی صورت گیرد گفت: بانک مرکزی علی رغم سیاست هایی که در حال حاضر در برنامه های خود  دنبال می کند باید  سیاست های دیگری را در پیش گیرد که بتواند اعتماد مردم به سیستم بانکی را جلب کند و لازمه آن این است که نشان دهد که سیستم بانکی از توان مالی و پولی خوبی برخوردار است و پشتوانه خوبی در دولت و نهاد های دیگر دارد. اگر صرفا بخواهد براساس سیاست های گذشته حرکت  کند نمی توان امیدی به حل مشکلات داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو