عصر بازار

دلار از مرز ۳۷۵۰ تومان عبور کرد

تغییر فصل تقاضا در بازار ارز

عصر اعتبار- روز شنبه، دلار با گذر از مرز ۳ هزار و ۷۵۰ تومان به بالاترین قیمت در یک ماه گذشته رسید. به گفته فعالان، با عبور بازار از عوامل محدودکننده تقاضا، مانند احتیاط معامله‌گران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و ماه مبارک رمضان، خریدهای ارزی از ابتدای تابستان افزایش بیشتری یافته است. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، ورود بیشتر تقاضای تجاری و افزایش تقاضای مسافرتی در ادامه سال می‌تواند قیمت دلار را تحریک بیشتری کند. در این شرایط، کارشناسان به بازارساز پیشنهاد می‌دهند، با مدیریت نوسانات و تعدیل قیمت، سفته‌بازان ارزی را همچنان در حاشیه نگه دارد.

تغییر فصل تقاضا در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته، دلار از مرز 3 هزار و 750 تومان عبور کرد؛ اتفاقی که از اواخر اردیبهشت‌ماه سابقه نداشت. شاخص بازار ارز که در اولین روز تیرماه با 6 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 745 تومان رسیده بود، روز شنبه، 13 تومان رشد دیگر را به ثبت رساند و به قیمت 3 هزار و 758 تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و نزدیک شدن به محدوده هزار و 40 تومان اصلی‌ترین محرک رشد در بازار داخلی بود. برخی بازیگران ارزی اعتقاد داشتند، پیش از تعطیلات عید فطر تقاضا در بازار بالا رفت و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش قیمت شد. دومین افزایش پپایی دلار در تیرماه در حالی صورت گرفت که انتخابات ریاست‌جمهوری در انتهای اردیبهشت و وورد به ماه رمضان در خردادماه تا حدی موجب ترمز تقاضا در فصل اول سال شده بود. اکنون به‌نظر می‌رسد با عبور از این دو متغیر و ورود به تابستان، سرفصل تقاضا در بازار قدرت بیشتری گرفته است. در این شرایط، بازارساز ارزی بهتر است به جای کنترل قیمت، تاکید بیشتری بر مدیریت نوسانات کند؛ چراکه سرکوب قیمتی می‌تواند موجب در رفتن فنر نوسان در میان‌مدت شود. از سوی دیگر، بازار ارز یکی از بازارهایی است که بخشی از نقدینگی می‌تواند به سوی آن کوچ کند؛ موضوعی که اهمیت مدیریت نوسان را بیشتر مشهود می‌کند.

     

    اثر خالی‌فروشی بر دلار

    روز شنبه، معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 754 تومان کلید خورد که افزایشی 9 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز قیمت این ارز کمی به سوی ابتدای مرز حرکت کرد. در این فضا، تعدادی از خالی‌فروشان ارزی سعی داشتند قیمت را دچار افت بیشتری کنند، چراکه افزایش ابتدای روز نیز مورد انتظار آنها نبود؛ در واقع رشد دلار در اولین روز هفته به ضرر آنها بود. آنها انتظار داشتند، این ارز پس از رشد روز پنج‌شنبه در اولین روز هفته کمی تعدیل شود و در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

    با این حال، دلار در ادامه روز از ابتدای کانال فاصله گرفت و به‌سوی محدوده 3 هزار و 760 تومان حرکت کرد. افزایش قیمت موجب می‌شد که بازیگران خالی‌فروش برای پرداخت تعهدات معامله‌ای روز شنبه خود وارد بازار شوند و اقدام به تهیه دلار کنند. در واقع، خالی‌فروشی که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، دلار را با قیمت 3 هزار و 739 و 3 هزار و 745 تومان فروخته بود، روز شنبه ناچار شد با قیمت‌های بالای 3هزار و 750 تومان ارز وعده داده شده را تحویل دهد. این در حالی بود که آنها انتظار داشتند در قیمت‌های پایین‌تری معاملات مذکور را تسویه کنند و از این طریق کسب سود کنند. با این حال، برخلاف انتظار آنها، روز شنبه دلار نه‌تنها در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ بلکه به بالاترین قیمت از 30اردیبهشت‌ماه رسید.

    روز شنبه ارزش حواله درهم بالا رفت تا معامله‌گران بازار داخلی نیز تحت‌تاثیر این سیگنال قرار بگیرند. در اولین روز هفته، تقاضا برای خرید حواله درهم افزایش یافت و این ارز تا نقطه هزار و 36 تومان رشد کرد. به گفته فعالان، پیش از آغاز تعطیلات عید فطر، معامله‌گران ترجیح دادند که تقاضای هفتگی خود را در همان روز شنبه پاسخ دهند؛ این موضوع در مورد بازارهای همسایه که تعطیلات عید فطر طولانی‌تری نیز دارند، صدق می‌کرد. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل رشد درهم، همین افزایش تقاضا پیش از تعطیلات بود، عاملی که موجب شد عرضه بازارساز نیز تنها به کوچک شدن دامنه نوسان منجر شود. روز شنبه ارزش دلار در سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نیز بالاتر از بازار تهران بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو