عصر بازار

آخرین اخبار از پرونده الکترونیکی سلامت ایرانی‌ها

عصر اعتبار- ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش سلامت هم کارایی‌اش را نشان داده و در سال‌های اخیر، ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت، ردیابی کالاهای سلامت‌محور و جایگزینی دفترچه‌های بیمه با کد ملی در راستای تحقق سرویس استحقاق بیمه درمان از مزایای این سطح از فناوری با شکل‌گیری دولت الکترونیکی در ایران هستند.

آخرین اخبار از پرونده الکترونیکی سلامت ایرانی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تفاهم‌نامه‌ای میان وزرای ارتباطات و بهداشت در آبان ماه سال گذشته منعقد شد که به واسطه آن چالش‌های سامانه الکترونیک سلامت در راستای اهداف و دیدگاه‌های دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 60 درصد جامعه ایرانی و همچنین ممکن شدن ردیابی کالاهای سلامت‌محور خبر دادند.

    با راه‌اندازی سامانه الکترونیک در حوزه دارو و ارتقای سیستم‌های موجود در داروخانه‌های کشور، حدود 10 هزار داروخانه کشور پرونده‌هایشان را از این سیستم الکترونیک می‌گیرند و این کار یعنی هر دارویی که به بیمار داده می‌شود، در سیستم شناسایی شده و مشخص است که چه دارویی از کجا آمده و به کجا تحویل داده می‌شود و در لحظه می‌توان وضعیت توزیع داروها را متوجه شد.

    همچنین طبق آمار اعلام شده، با تشکیل سامانه الکترونیکی بهداشت، برای بیش از 46 میلیون نفر پرونده الکترونیک تشکیل داده شده و بیش از 15 میلیون مراجعه حضوری در آن ثبت شده است. در هر مراجعه به طور متوسط سه خدمت ارائه شده و به طور کلی 140 میلیون عملیات بهداشتی در سامانه انجام شده و این سامانه 85 درصد واحدهای بهداشتی کشور را پوشش می‌دهد.

    البته با توجه به اینکه هنوز مناطق و شهرهایی وجود دارند که از اینترنت برخوردار نیستند، این مسئولیت بر عهده وزارت ارتباطات است تا با تجهیز تمامی مناطق کشور به اینترنت، تشکیل پرونده‌ها و سامانه‌های الکترونیکی را تسهیل کند.

    تفاهم‌نامه USO  و خدمات‌رسانی الکترونیکی به مناطق کمتر برخوردار

    همچنین تفاهم‌نامه USO  مناطق روستایی با موضوع خدمات‌رسانی الکترونیکی به مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته آذرماه سال گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر بهداشت انعقاد شد.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن زمان از سیاست‌های موجود در راستای رسیدگی به مناطق کمتربرخوردار و کاهش شکاف دیجیتالی سخن گفت و اظهار کرد: طبق جلسه‌ای که با وزارت بهداشت داشتیم، سعی کردیم فعالیت‌ها را به گونه‌ای به جمع‌بندی برسانیم که خدماتی از جمله خدمات‌رسانی سلامت به روستاهای کشور و مناطق محروم افزایش یابد. تلاش کردیم در زمان مناسب روستاهایی که در اولویت وزارت بهداشت هستند را پوشش اینترنتی دهیم.

    قاضی‌زاده هاشمی - وزیر بهداشت و درمان - نیز با برشمردن اهمیت این طرح گفت: به وسیله این طرح می‌توانیم نظارت بر مصرف بیماران داشته باشیم همچنین اصالت دارو نیز قابل استعلام است. تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، قیمت و مسیری که دارو هنگام ورود تا رسیدن به دست مصرف‌کننده طی می‌کند را مشخص می‌کند. همچنین نهادهای نظارتی مانند بیمه می‌توانند مقدار مصرف را کنترل کنند و مشخص می‌شود که تجویزهای پزشکان تا چه حد مورد نیاز بوده است. با استفاده از این طرح و با تشخیص این‌که پزشک چه دارویی تجویز کرده است، می‌توان نوع بیماری را نیز تشخیص داد.

    استحقاق بیمه درمان و جایگزینی کد ملی با دفترچه

    اما در نهایت رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به ایجاد 66 میلیون پرونده الکترونیک سلامت، اظهار کرد که «استحقاق بیمه درمان» نخستین سرویس در راستای تفاهم‌نامه امضاشده میان وزرای ارتباطات، رفاه و بهداشت است و به واسطه آن امکان استعلام برای مراکز درمانی در خصوص بیمه‌های مورد استفاده بیمار مراجعه‌کننده به مراکز فراهم خواهد شد و از طریق آن حذف دفترچه‌های فیزیکی آغاز می‌شود.

    وی با تاکید بر تلاش برای حذف دفترچه بیمه در راستای پرونده الکترونیکی سلامت و توسعه دولت الکترونیکی گفت: پروژه حذف دفترچه بیمه به دستگاه‌های وزارت بهداشت و بیمه‌ها مربوط است. این پروژه تحت شبکه داخلی وزارت بهداشت است و نیازی به اینترنت ندارد. نبود این سرویس موجب بروز برخی اشتباهات و سوء‌استفاده‌هایی در این حوزه و باعث خسارت به بیمار و مراکز درمانی می‌شد که از محل صرفه‌جویی این خسارات می توان، امکان ساخت چندین بیمارستان را فراهم کرد.

    به گفته این مسوول در حال حاضر در دوران گذار دفترچه هستیم اما امکان بررسی آن وجود دارد که به مرور کلا دفترچه را حذف ‌کنیم. شیوه ساده این است که با مراجعه بیمار، اسم شخص و کد ملی را دریافت می‌کنند، اطلاعات از سیستم وزارت بهداشت وارد مرکز تبادل داده و به بیمه فرستاده می‌شود و در نهایت استعلام می‌کنند که مراجعه‌کننده از طرف بیمه استحقاق دارد یا خیر و اطلاعاتش به مرکز درمانی داده می‌شود که در شبکه نیز ثبت شده است. بدین ترتیب می‌توان از تاثیرات دولت الکترونیک و دسترسی اینترنت روستایی بر پیاده‌سازی پرونده‌های الکترونیکی سلامت در راستای تفاهم‌نامه‌های میان وزرای ارتباطات، رفاه و بهداشت آگاه شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی