عصر بازار

تفکیک بدهکاران بانکی با افزایش ثبات مالی

عصر اعتبار- مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری گفت: اگر ثبات مالی حاکم باشد، فضای آرام تری در اقتصاد کشور خواهیم داشت.

تفکیک بدهکاران بانکی با افزایش ثبات مالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، عباس کمره‌ای در آستانه برگزاری بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی،   با اشاره به اهمیت سلامت و ثبات مالی بانک‌ها، افزود: ارزیابی ثبات مالی و سلامت بانک‌ها ابزاری است که با هدف پایش و نظارت بر این سیستم و ارتقا نقاط قوت و رفع ضعف‌های احتمالی هر نهاد مالی خصوصا درباره نکول تعهدات خود و وضعیت مالی این نهاد انجام می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از منابع بانک‌ها از طریق سپرده‌های مردمی تامین می‌شود، گفت: ارزیابی سلامت بانکی با توجه به بحث حقوق صاحبان سهام و سرمایه در آن ها به نسبت منابعی که از محل سپرده‌ها جذب می‌شود و خاصیت اهرمی که بانک‌ها دارند، بحث بسیار مهمی است.

    مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی ادامه داد: اما در خصوص بانک‌ها نگاه ویژه ای وجود دارد زیرا در موسسات دیگر بخشی از دارایی آن ها سرمایه و بخشی تسهیلات است که دریافت کرده اند. اما در سیستم بانکی بخش قابل ملاحظه ای از دارایی ها سپرده های مردمی است.

    کمره ای در واکنش به اینکه لزوم توجه بانک مرکزی به سلامت بانک ها به چه دلیل است، گفت: محصولی که توسط بانک‌ها خلق می‌شود، در قالب تسهیلاتی است که به مشتریان اعطا می‌شود و این شرایط نیازمند آن است که بانک‌ها ارزیابی و شناختی از مشتریان خود داشته باشند که این موضوع نیازمند سلامت بانکی و اهمیت بانک مرکزی به قانون گذاری است.

    مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی درباره اینکه ثبات مالی تا چه حد در توسعه فعالیت‌ها تاثیرگذار خواهد بود؟ اظهار داشت: اقتصاد ایران بانک محور است و هرچقدر که ثبات مالی و اقتصادی بیشتر باشد، بانک ها با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

    وی ادامه داد: امروزه بحث تفکیک بدهکاران سیستم بانکی موضوعی مهم و قابل توجه است زیرا برخی از افراد به دلیل مشکلات اقتصاد کشور توان بازپرداخت بدهی های خود را ندارند. در صورتی که اگر ثبات مالی در اقتصاد کشور حاکم باشد، فضای آرام تری بر اقتصاد کشور حاکم خواهد بود.

    کمره ای در پایان گفت: از طرفی بانک ها نیز می توانند با دریافت تسهیلات دریافتی خود و پرداخت آن به نفر بعدی در جهت ثبات و رونق تولید و اقتصاد کلان کشور گام بردارند.

    یادآور می شود، بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی دهم و یازدهم تیر ماه  با حضور مقامات ارشد کشوری و بانکی در مرکز بین المللی همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی