عصر بازار

سطح بدهی‌های دنیا رکورد شکست

عصر اعتبار- مؤسسه مالی بین‌المللی (IIF) از افزیش بدهی دنیا به ۲۱۷ تریلیون دلار در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ خبر داد.

سطح بدهی‌های دنیا رکورد شکست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبِنا ، این رقم که معادل 28 هزار و 900 دلار در ازای هر مرد، زن و کودک در جهان است، یعنی 327 درصد از درآمد ناخالص دنیا در سال.

    بر اساس اعلام این مؤسسه، اقتصادهای نوظهور به دلیل افزایش سطح استقراض خود از 3 تریلیون دلار به 65 تریلیون دلار، نقش به سزایی در افزایش بدهی های دنیا دارند. این مقدار استقراض 218 درصد از خروجی اقتصادهای نوظهور را تشکیل می دهد که 5 درصد بیشتر از سال گذشته است.

    در این گزارش آمده است: سرعت افزایش بدهی های جهان در چند سال گذشته به خصوص در اقتصادهای رشد یافته کاهش یافته است. با وجود این به دلیل افزایش اسقراض اقتصادهای نوظهور، بدهی های دنیا به رکورد 217 تریلیون دلار یعنی بیش از 327 درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا در اوایل سال 2017 رسیده است.

    بدهی بخش غیر مالی دنیا نیز به رکورد 242 درصد از تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست سال 2017 رسیده است.

    در این میان بیشترین سهم با 2 تریلیون دلار به چین اختصاص دارد به طوریکه صندوق بین المللی پول اخیرا از پکن خواست مانع افزایش بدهی های خود شود و این رقم را برای یک کشور در حال توسعه غیر عادی توصیف کرد. برخی میزان بدهی های چین را 260 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور تخمین می زنند.

    اما بدهی اقتصادهای پیشرفته در سال گذشته حدود 2 تریلیون دلار کاهش یافته است اگرچه سطح بدهی های آمریکا نزدیک به 20 تریلیون دلار است که تقریبا معادل 10 درصد از کل بدهی های دنیا است.

    مؤسسه مالی بین المللی در ادامه گزارش خود افزوده است: افزایش بدهی های جهان می تواند برای رشد بلند مدت اقتصاد دنیا مشکل ساز باشد و در نهایت ثبات مالی دنیا را به خطر بیاندازد. این امر در برخی از موارد حتی موجب کاهش رتبه اعتباری کشورهایی مثل چین و کانادا شده است.

    بنابراین گزارش، بدهی های ارزی در سال گذشته حدود 200 میلیارد دلار افزایش یافته است که سریع ترین افزایش از سال 2014 تا کنون است. گفته می شود 70 درصد از این بدهی ها نیز به دلار است.

    مؤسسه مالی بین المللی خاطر نشان کرده است که آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن است در آینده نزدیک نرخ های بهره را افزایش دهند و همین امر بازپرداخت بدهی ها را برای بدهکاران دشوارتر خواهد کرد.

    همچنین در گزارش دیگری که در سایت بیزنس اینسایدر منتشر شده است، 23 کشور بیشترین بدهی نسبت به تولید ناخالص ملی خود را دارند.

    در این گزارش که سالانه منتشر می شود، ضمن اشاره به افزایش نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی دنیا در چند سال گذشته و همچنین اینکه کشورها ناچارند برای تأمین پروژه هایی مثل ساخت جاده، بیمارستان، مدرسه و همچنین تأمین مالی وعده هایی مثل کاهش مالیات قرض کنند، ژاپن بدهکارترین کشور دنیا معرفی شده است.

    نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ژاپن در حال حاضر 234.7 درصد است که نشان می دهد اقتصاد این کشور با افزایش سریع سن جمعیت و کاهش نرخ رشد به دلیل تضعیف بهره وری در سال‌های اخیر روبرو شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی