عصر بازار

ارز باید گران باشد یا ارزان؟

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک مرکزی با بررسی اثرات تغییرات نرخ ارز بر تولید و رشد اقتصادی گفت که افراط در افزایش یا کاهش نرخ ارز در هر دو مورد برای اقتصاد مضر بوده و از این رو حفظ تعادل در سیاست‌های ارزی و مدیریت نرخ آن در اولویت قرار دارد.

ارز باید گران باشد یا ارزان؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، غلامعلی کامیاب که در بیست‌وهفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی سخن می‌گفت، موضوع نوسان بازار ارز را مورد اشاره قرار داد و با توجه به اهمیت این نوسان بر تولید گفت: باید بین تغییر سطح نرخ ارز و نوسان آن تفاوت قائل شد. این در حالی است که افزایش نوسانات ارزی با توجه به فضای نااطمینانی‌ که در میان فعالان اقتصادی برای اتخاذ تصمیم و شکل‌گیری برنامه‌های اقتصادی آنها ایجاد می‌کند به طور حتم عاملی منفی برای تولید و رشد اقتصادی خواهد بود.

    وی با تاکید بر اینکه کنترل نوسانات ارزی اولویت اصلی و اول سیاست‌های ارزی ما است، ادامه داد: در مورد تغییر سطح نرخ ارز باید توجه داشت که افزایش نرخ برای صادرات و تولیداتی که در این حوزه قرار دارند و از سوی دیگر صنایعی که در بازار داخلی در رقابت با رقبای خارجی قرار می‌گیرند می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد اما در مقابل نرخ بالای ارز برای صنایع و تولیدکنندگانی که به مواد اولیه وارداتی یا سرمایه و تکنولوژی خارجی نیاز دارند، منفی خواهد بود. از این رو باید نرخ ارز و سطح قیمت آن در تعادل و شرایطی بهینه برای اقتصاد باشد.

    معاون ارزی بانک مرکزی این را هم گفت که زمانی بازار ارز دچار نوسانی می‌شود که از کنترل خارج است می‌تواند این نوسانات به بازارهای دیگر مانند کالا، سهام، طلا، خدمات و مسکن هم منتقل شود که اتفاقی ناخوشایند خواهد بود، از این رو حفظ ثبات ارزی با توجه به اثرگذاری قدرتمندی که می‌تواند نرخ ارز در ایجاد انتظارات داشته باشد مورد توجه خواهد بود.

    کامیاب همچنین به تک‌نرخی‌شدن ارز و شرایط آن اشاره کرد و گفت: ما با سیاست‌های شوک‌درمانی در بازار ارز مخالفت خواهیم کرد چراکه متصوریم سیاست‌های تدریجی و هدفمند موجب حفظ ثبات و داشتن نتایج بهتری خواهد بود. از این رو با مهیا شدن شرایط لازم و زمانی که نسبت به آن مطمئن باشیم به طور حتم احیای نظام ارزی تک‌نرخی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو