عصر بازار

ثبات مالی؛ بستر رشد اقتصادی پایدار

سایه رکود اقتصادی بر بانک‌ها

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک رفاه گفت: نظام بانکی ما هنوز نیازمند اقدامات بیشتری در زمینه IFRS است تا با استانداردهای روز دنیا تطبیق یابد بنابراین اجرای آن باید به صورت تدریجی و مرحله به مرحله صورت گیرد.

سایه رکود اقتصادی بر بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» ,  محمدعلی سهمانی اصل امروز در میزگرد سیاستی ارتقای نظام نظارت بر بانک‌ها و اجرای کامل استاندارد بین المللی گزارشگری مالی در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: بانک ها به عنوان مهمترین نهادهای مالی محسوب می‌شوند و 80 درصد تامین مالی خانوارها افراد و بنگاه ها توسط نظام بانکی صورت می‌گیرد.

    مدیرعامل بانک رفاه افزود: ساختار تامین مالی کشور بانک محور است و اهمیت نظام بانکی در بازارهای مالی چه از دیدگاه بنگاه ها چه از برد سرمایه‌گذاری که بخش قابل توجهی از نظام بانکی بانکهای خصوصی حاضر در بورس از سند بسیار حائز اهمیت است.

    سهمانی اصل ادامه داد: ابزار اصلی انتقال گزارش های بانک‌ها به ذینفعان صورتهای مالی آنها است و گزارشگری مالی ابزار اصلی شفافیت در نظام بانکی محسوب می شود بنابر این دستگاه‌های ناظر و ارکان نظارتی داخلی بانکی باید تلاش کنند که این صورت های مالی قابل اتکا برای ذینفعان باشد.

    مدیرعامل بانک رفاه تاکید کرد: بانک ها از سالهای دور مورد اعتماد ذینفعان بوده اند و با وجود مشکلات اخیر هنوز هم به عنوان مورد اعتماد ترین رکن نظام مالی به حساب می آیند در نتیجه باید اقدامی صورت گیرد که خروجی صورتهای مالی از اعتمادپذیری بالا برخوردار شود.

    وی افزود: بهترین ابزار برای اعتماد سازی IFRS است که می تواند مکمل دستگاه‌های نظارتی و ارکان نظارتی داخل بانکی باشد.

    سهمانی اصل ادامه داد: با پیچیدگی امروز فرآیند کسب و کار نقش موثر بانک ها به عنوان تنها شریان جذب سرمایه خارجی محسوس است و با بین‌المللی شدن فرایند های تامین مالی لزوم استفاده از استانداردهای بین المللی بر هیچکس پوشیده نیست.

    مدیرعامل بانک رفاه خاطرنشان کرد: نظام بانکی ما هنوز نیازمند اقدامات بیشتری است تا با استانداردهای روز دنیا تطبیق یابد بنابراین اجرای IFRS باید به صورت تدریجی و مرحله به مرحله صورت گیرد.

    وی یادآور شد: کاری که سال گذشته بانک‌ها انجام دادند و در صورت های مالی خود منتشر کردند بیشتر از بعد الزام به افشا بود تا شفافیت و هنوز فاصله زیادی تا رعایت IFRS داریم.

    سهمانی اصل تصریح کرد: برای اجرای IFRS الزاماتی وجود دارد که یکی از آنها هزینه اجرای استاندارد است که محدودیتی برای بانک‌ها به حساب می‌آید.

    وی ادامه داد: محدودیت دیگر شرایط خاص نظام بانکی کشور است؛ به لحاظ رکود اقتصادی که سایه اش بر روی بانک ها وجود دارد مواردی مانند وصول بدهی یا امکان فروش دارایی‌ها برای بانکها سخت شده است که این محدودیت اجرای دقیق استاندارد به ویژه IFRS  را سخت تر می کند.

    وی با اشاره به راهکارهای پیش رو گفت: بانک مرکزی باید با نظام بانکی تعامل کند و بانک ها تا جایی که می‌توانند IFRS را اجرا کنند و آثار آن را در دوره طولانی تری مدنظر قرار دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی