عصر بازار

پرداخت الکترونیکی، صنعت جدید سودآور اقتصاد

عصر اعتبار- گزارش­ ها حاکی از آن است که در کلیه کشورهای جهان، پرداخت الکترونیک در حال فراگیری و جایگزینی با پرداخت نقدی است. پیش­ بینی­ ها و روند سال­ های اخیر نشان‌دهنده سرعت رشد صنعت پرداخت است که این پدیده میسر نیست مگر با تنوع­ بخشی ابزارهای پرداخت توسط شرکت­ های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و باید انتظار رشد جایگاه ویژه این صنایع در بازارهای جهان و حتی بورس را داشت.

پرداخت الکترونیکی، صنعت جدید سودآور اقتصاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، صنعت پرداخت از جمله صنایع با تکنولوژی بالاست که شرکت‌های فعال در این صنعت با توجه به نیازها، در مدت زمان کوتاه باید محصولات جدید ارائه دهند، در غیر این صورت چرخه رقابت در صنعت، شرکت را حذف خواهد کرد. هم اکنون در جهان هر روز روش‌های جدید پرداخت در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت معرفی شده که این صنعت را پیچیده‌تر و از نظر کاربران راحت‌تر می‌کند.

    برخی از پر پتانسیل ­ترین تکنولوژی ­های پرداخت در سال­ های آینده، پرداخت‌های موبایلی، پرداخت­ های الکترونیکی، تراکنش غیر تماسی، پول­ های رمزی، احراز هویت بیومتریک به جای رمز، پرداخت از طریق لوازم پوشیدنی، خودپردازهای سخنگو، راه حل­ های دی­ سی­ سی و انتقال کم هزینه پول از طریق شبکه­ های اجتماعی خواهد بود و شرکت‌ هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، آینده مناسبی در جهت سودآوری دارد.

    نمودار 1- پیش‌بینی موسسه BCG در مورد چشم‌انداز پرداخت‌ها در جهان تا سال 2025

    پتانسیل‌ ها و نوآوری‌ های صنعت پرداخت گواه این موضوع است که سرمایه‌ گذاران می‌ توانند نگاه ویژه، بلندمدت و با ثباتی نسبت به این صنعت داشته باشند؛ گواه این پیش‌بینی گزارش‌ های مختلف مراکز تحقیقاتی جهانی از رشد و سود آوری این صنعت از طریق تکنولوژی‌ های جدید در این صنعت و تمایل رو به افزایش در استفاده از این صنعت است؛ در ادامه به مهم ترین تکنولوژی های روز صنعت پرداخت که به بزودی در ایران نیز گسترش خواهد یافت، می پردازیم.

    پرداخت ­های موبایلی

    هر چند پرداخت موبایلی در پنج سال اخیر به عنوان یک روش تثبیت شده شناخته می­شود، اما هنوز در رأس پرداخت­ ها قرار نگرفته است. طبق پیش‌بینی مؤسسه بی­آی اینتلیجنس (BI Intelligence) حجم پرداخت­ های موبایلی در آمریکا تا سال 2020 سالانه 80 درصد رشد خواهد کرد که عدد قابل توجهی است.

    نمودار 2- پیش­ بینی ارزش پرداخت‌ های موبایلی در آمریکا

    و همچنین ارزش درآمد حاصل از پرداخت­ های موبایلی در جهان طبق پیش‌بینی سال 2016 مؤسسه استاتیتا (Statista) در سال­ های آتی به شرح زیر است:

    نمودار 3 - مجموع ارزش درآمد شرکت ­های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت از محل پرداخت­ های موبایلی

        

                               

    مطابق نمودار بالا، طی دو سال آتی درآمد شرکت­های ارائه‌ دهنده خدمات پرداخت در جهان صرفاً از محل پرداخت ­های موبایلی 38 درصد افزایش خواهد یافت.

    همچنین بر اساس گزارش فیکو (FICO Market Survey) پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال 2017، یک میلیارد نفر از بانکداری موبایلی استفاده کنند. اگرچه شکاف بزرگی بین آنچه مشتریان از خدمات بانکداری موبایلی انتظار دارند با آنچه بانک‌ها ارائه می‌دهند وجود دارد، اما هم‌سو کردن این دو می‌تواند منافع زیادی برای مشتری و بانک به همراه داشته باشد.

    پرداخت ­های الکترونیکی

    از جمله مهم‌ترین تحولات صنعت پرداخت در سال­ های اخیر، تشکیل شرکت های پرداخت الکترونیک همچون پی­پال (PayPal) و ونمو (Venmo) بوده ­اند که به سرعت در جهان فراگیر شدند. این شرکت ­ها این امکان را فراهم می­ آورند که با تشکیل یک حساب کاربری و اتصال حساب­ های بانکی خود به آن، در لحظه بتوانند بدون هیچ­گونه تشریفات زائد بانکی و هزینه اضافی وجه خود را به هر جای جهان واریز و منتقل کنند. برای درک بهتر سرعت فراگیری این شرکت­ ها می­ توان به حجم پرداخت­ ها از طریق پی­پال طی سه سال اخیر توجه کرد که از 53.68 میلیارد ریال در سال 2014 به 99.33 میلیارد دلار در سال 2017 رسیده است و این حاکی از رشد 85 درصدی حجم پرداخت­ های این شرکت است. همچنین تحقیقات شرکت فیکو بیانگر این است که 39 درصد افراد بین 18 الی 50 سال تمایل به پرداخت از طریق شرکت­ های پرداخت الکترونیک دارند.

    تراکنش غیر تماسی

    از دیگر تحولات آتی صنعت پرداخت می ­توان به تراکنش­ های غیرتماسی اشاره کرد. در یک تراکنش غیر تماسی، مشتری وسیله یا موبایل خود را از فاصله نزدیک (کمتر از 4 اینچ) از POS قرار می­ دهد و اطلاعات پرداخت به صورت بی‌سیم از طریق فرکانس­ های رادیویی مخابره می شود. این تکنولوژی به طور خاص در کشوری مثل هلند به شدت در حال رشد است، به‌طوری‌که طبق گزارش 2015 انجمن پرداخت دوچ (Dutch Payments Association)، فقط در سال 2015 تعداد این نوع از تراکنش­ها در حدود 6 برابر افزایش یافته است.

    معروف­ترین روش­ پرداخت غیرتماسی، تکنولوژی ان­اف­سی (NFC) است. این تکنولوژی امکان پرداخت ­های سریع­تر، راحت­تر و بدون نیاز به رمز و امضا را در بسیاری از کارت ­های اعتباری و بدهی از طریق تجهیز به تراشه­ های ان­اف­سی فراهم آورده است. پیش‌ بینی‌ ها حاکی از آن است که در آینده استفاده از این تکنولوژی به طور خاص فراگیر خواهد شد؛ بنابراین، تجار و بازرگانان باید در خصوص کارت­خوان­ های کنونی خود تجدیدنظر کنند. در نمودار زیر که توسط این سایت پیش‌بینی شده است، این روند تغییر کارت­خوان­ ها به خوبی نمایان است.

    نمودار 4- پیش‌بینی تعداد پایانه‌ های مجهز به تکنولوژی NFC در جهان


                                         پول های رمزی

    از سال 2011 پدیده نوینی در نظام اقتصادی و مالی دنیا به وجود آمد به نام پول­ های رمزی (Crypto currencies) که نمونه موفق آن بیت­کوین (BitCoin) است. رواج این‌گونه پول­ ها منجر به حذف نهاد های ناظر و واسط خواهد شد و پرداخت­ ها به صورت نظیر به نظیر (فرد به فرد) صورت می­ پذیرد؛ بنابراین، شرکت­ های PSP باید به این موضوع دقت کنند و خدمات جدیدی در راستای این پول جدید ارائه کنند؛ چرا که هر روز شاهد ارزش معاملات بیشتری از این طریق هستیم و به دلیل ویژگی­ های منحصر به فرد این پول از جمله هزینه عملیاتی پایین، انتقال وجه در لحظه و ناشناس ماندن واریز کننده و گیرنده وجه، قطعاً در آینده حجم وسیعی از معاملات را به خود اختصاص خواهد داد، به‌طوری‌که قطعاً بی­ توجهی شرکت­ های ارائه‌ دهنده خدمات پرداخت به این نوع از پول، منجر به از دست دادن بخش عظیمی از سهم بازار خواهد شد. برای درک بهتر از روند رو به رشد فراگیری پول­های رمزی، در نمودارهای زیر ارزش معاملات و تعداد تراکنش­ه ای روزانه بیت کوین طی سال­ های 2012 الی 2017 آورده شده است (منبع: سایت بیت­کوینیتی (data.bitcoinity.org)). طبق نمودار زیر ارزش معاملات بیت کوین ماهانه به طور میانگین 35 درصد افزایش یافته است.

    نمودار 5- ارزش معاملات بیت­کوین از سال 2012 الی 2017

    نمودار 6- تعداد تراکنش‌های روزانه صورت گرفته از طریق بیت کوین در جهان از سال 2009 الی 2017

    احراز هویت بیومتریک به جای رمز

    بدون شک احراز هویت بیومتریک یکی از بزرگ‌ترین تحولات پرداخت در سال ­های آتی است؛ با وقوع این تغییر نحوه شناسایی از طریق رمز جای خود را به اثر انگشت، عنبیه و فناوری تشخیص چهره خواهد داد. دستگاه­ های خودپرداز بانک ­ها به فناوری احراز هویت بیومتریک مجهز خواهند شد و تقاضا برای سرمایه­ گذاری در فناوری دستگاه­ های پایانه ­ای فروش کمتر شده و ابزارهای هوشمند نظیر تلفن­ های همراه با تجهیزات احراز هویت بیومتریک جایگزین آن­ها خواهند شد.

    پرداخت از طریق لوازم پوشیدنی

    فناوری پراخت پوشیدنی نظیر ساعت و عینک به صورت کاربردی مطرح شده است. بر اساس پیش‌بینی گارتنر (Gartner)، 30 درصد پرداخت‌ ها در سال 2017 از این طریق انجام خواهد شد؛ از جمله این لوازم می­ توان به عینک، ساعت مچی و دستبند اشاره کرد.

    خودپردازهای سخنگو

    بانک آمریکا جدیدترین نوآوری بانکداری خود یعنی خودپرداز های سخنگو را راه‌اندازی کرده است. این تکنولوژی امکان دسترسی به دامنه‌ای از خدمات به منظور برطرف کردن نیازهای بانکی روزانه را برای مشتریان در هر ساعت از شبانه‌ روز فراهم می‌کند. با استفاده از این خودپرداز های جدید، مشتریان قادر به صحبت با ماشین‌ های پول‌ شمار از طریق چت تصویری هستند و می‌ توانند کیفیت مشابهی از کمک‌ هایی که یک کارمند در داخل بانک می‌تواند به آن­ها ارائه دهد، دریافت کنند. خودپرداز های سخنگو دو زبان انگلیسی و اسپانیایی را پشتیبانی کرده و به مشتریان، بسیاری از خدمات بانکداری سنتی را از قبیل دریافت نقدی پول در واحدهای متنوع، سپرده‌ گذاری چک، تقسیم سپرده به دو یا چند حساب و انجام پرداخت‌ های کارت اعتباری یا وام ارائه می‌دهند.

    راه‌ حل‌ های دی­ سی­ سی

    این محصول یک خدمت افزوده برای بانک‌های عامل، پذیرندگان، تجارت الکترونیک و خودپرداز ها در سراسر جهان است. ‌در این روش مسافران و مصرف‌ کنندگان دیگر مشکلات تبدیل ارزی نداشته و در هر تراکنش، مبلغ به واحد پول مشتری و واحد پول پذیرنده ثبت می‌شود. با این سیستم مشتریان قادر به تطبیق خرید انجام شده با مبلغ پرداخت شده هستند. این پلت فرم، تراکنش‌ های پرداخت را از پایانه فروش به بانک عامل مدیریت می‌کند. این پلت فرم انواع پرداخت‌ها (پرداخت حضوری، موبایلی، پایانه‌های سلف سرویس، تلفن یا آنلاین) و تمام ابزار های پرداخت (کارت اعتباری و کارت نقدی)، به‌علاوه تمام سرویس‌ های ارزش‌افزوده نظیر کارت هدیه، کارت‌ های پیش‌پرداختی و پول الکترونیک را پشتیبانی می‌کند.

    انتقال کم‌هزینه پول از طریق شبکه­ های اجتماعی

    هزینه بالای انتقال پول به مشکلی جدی برای افرادی که در خارج از شهر یا کشور خود کار می‌کنند و قصد انتقال منظم پول به خانواده خود دارند تبدیل شده است. طبق گزارش بانک جهانی در برخی کشور ها متوسط کمیسیون بر انتقال وجه تقریباً 10 الی 20 درصد است. در این میان شرکت‌ آزیمو امکان انتقال سریع و کم‌هزینه پول را برای کاربران خود مهیا کرده است. با استفاده از این سرویس کاربران فیس‌بوک می‌ توانند در کم‌ترین زمان ممکن و با صرف هزینه بسیار پایین به دوستان فیس‌بوکی خود در 125 کشور دنیا پول ارسال کنند. آزیمو خود یک شرکت انگلیسی بوده که خدمات انتقال پول به صورت آنلاین یا از طریق موبایل را به کاربران فراهم می‌ کند. این شرکت برای تسهیل در عملیات انتقال وجه از حساب­ های شبکه‌ های اجتماعی کاربر استفاده کرده و به دلیل آنلاین بودن، خدمات خود را به قیمت بسیار پایین به مشتریان عرضه می‌کند. انتقال پول بین بانک‌ های بین‌المللی از جمله خدمات قابل توجه این شرکت برای کاربران شبکه اجتماعی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو