عصر بازار

خروج شاخص ارزی از فاز افزایشی

روند قیمت دلار اصلاح شد

عصر اعتبار- روز یکشنبه، قیمت دلار اولین کاهش پس از ۶ افزایش متوالی را به ثبت رساند و به محدوده ۳ هزار و ۷۷۰ تومان بازگشت.

روند قیمت دلار اصلاح شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در یازدهمین روز تیرماه، شاخص بازار ارز 7 تومان از ارزش خود را از دست داد و با خروج از محدوده 3 هزار و 780 تومان به قیمت 3 هزار و 776 تومان رسید. افت این ارز موجب شد که قیمت از سقف 40 روزه پایین بیاید و انتظارات افزایشی کمی کمرنگ‌تر شود.

     

    گروهی از بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشتند، کاهش بهای دلار یک اصلاح قیمتی بود؛ در واقع به گفته آنها معامله‌گران پس از چند روز افزایش تصمیم گرفتند بخشی از ارز خریداری شده خود را به فروش برسانند تا سوخت لازم برای نوسان‌گیری مجدد را به‌دست آورند. البته عده‌ای باور داشتند، قیمت دلار پس از وقفه اصلاحی یک‌روزه به مسیر افزایشی بازخواهد گشت، این در حالی است که گروهی دیگر عنوان می‌کردند شاخص ارزی سقف خود را تجربه کرده و در هفته جاری توان خاصی را برای رشد قیمت نخواهد داشت. گروه اول، بالا بودن نرخ حواله درهم را دلیلی بر احتمال بازگشت قیمت دانسته‌اند، حال آنکه دسته دوم به عرضه مساعد بازارساز و مدیریت او بر بازار اشاره داشتند. روز یکشنبه، برخلاف افت دلار، بهای یورو افزایش یافت و به قیمت 4 هزار و 420 تومان رسید. این قیمت 20 تومان بیشتر از روز شنبه بود.برخلاف کاهش قیمت دلار و همسو با افزایش یورو، روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی افزایش هزار تومانی را ثبت کرد و به قیمت یک میلیون و 219 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران سکه با افزایش تقاضا سعی کردند پیش از شروع بازارهای جهانی کمی ارزش دارایی خود را بالا بیاورند.

    دلار که روز شنبه با 13 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 783 تومان رسیده بود، روز یکشنبه راه کاهشی را انتخاب کرد تا اولین افت پس از 6 افزایش متوالی به ثبت برسد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 785 تومان آغاز کرد که افزایش 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در حالی که افزایش ابتدای روز انتظار گروهی از معامله‌گران را برای رشد بیشتر بالا برده بود، در ادامه روز این ارز راه متفاوتی را در پیش گرفت و حتی از محدوده 3 هزار و 780 تومان خارج شد. قیمت دلار از ساعت 3 بعدازظهر روی عدد 3 هزار و 776 تومان آرام گرفت که کاهش 7 تومانی نسبت به قیمت روز شنبه داشت. این در حالی بود که دلار از پنج‌شنبه 2 هفته پیش در مسیر افزایشی قرار گرفته بود و از نقطه 3 هزار و 739 تومان تا نقطه 3 هزار و 783 تومان بالا آمده بود.

    به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد شاخص بازار ارز تغییر مسیر دهد، افزایش فروش شماری از معامله‌گران ارزی بود. به باور این دسته، معامله‌گران پس از ثبت چند افزایش متوالی تلاش کردند بخشی از ارز خریداری شده را به فروش برسانند و قسمتی از سرمایه خود را بار دیگر به ریال تبدیل کنند. این در حالی است که گروهی اصلاح قیمت را ناشی از تصوری از معامله‌گران دانسته‌اند که باور داشت قیمت به سقف خود رسیده بود. در این میان روز یکشنبه نرخ حواله درهم همچنان بالای مرز هزار و 40 تومان قرار داشت. این موضوع موجب می‌شد برخی بازیگران باتجربه بازار تصور کنند که کاهش بهای دلار ادامه‌دار نخواهد بود و قیمت به سرعت به مسیر افزایشی بازخواهد گشت. گروهی نیز نوسانات روز دوشنبه را تا حدی وابسته به نوسانات بهای اونس دانسته‌اند. آنها اعتقاد دارند در‌صورتی‌که بهای اونس در مسیر کاهشی قرار بگیرد، ممکن است سکه‌بازان برای جبران اثر افت آن، اقدام به خرید دلار کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو