عصر بازار

ابلاغ بخشنامه افزودن سهم اضافه کار از حقوق به مستمری بازنشستگان

عصر اعتبار- مدیر کل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی، گفت: بخشنامه افزودن سهم اضافه کار از حقوق به مستمری بازنشستگان ابلاغ شد و اکنون در شعب تامین اجتماعی موجود است.

ابلاغ بخشنامه افزودن سهم اضافه کار از حقوق به مستمری بازنشستگان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا،  قرار بود اوایل اردیبهشت ماه سال 96 این بخشنامه برای محاسبه سهم اضافه کار از حقوق به مستمری بازنشستگان ابلاغ شود اما به دلیل برخی ایرادات و اشکالات در آن، در هفته جاری این بخشنامه به شعب تامین اجتماعی ابلاغ شده است.
    محمدعلی جنانی افزود: صدور بخشنامه یکم تیرماه 96 و با امضای سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انجام شده است و اکنون در تمامی شعب تامین اجتماعی بازنشستگان می توانند این موضوع را پیگیری کنند.
    وی ادامه داد: شماره بخشنامه 3325 و شماره شناسه نامه 8108255 است و بازنشستگان می توانند در هنگام مراجعه به شعب تامین اجتماعی، این شماره ها را برای پیگیری مشکل خود به همراه داشته باشند.
    جنانی اضافه کرد: تمام مواردی که برای محاسبه سهم اضافه کار از حقوق این افراد لازم بود در این بخشنامه آورده شده است و اکنون مسئولان شعب تامین اجتماعی می توانند سهم بازنشستگان را محاسبه کنند.
    وی تاکید کرد، در این راستا دستورالعمل اجرای این مصوبه برای تمامی ادارات کل تامین اجتماعی سراسر کشور ارسال شده و پرداخت ها پس از محاسبه از روی فرمول تعیین شده به بازنشستگان آغاز خواهد شد.
    احمد پایور مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز اوایل خردادماه  علت تاخیر در ابلاغ بخشنامه افزودن سهم اضافه کار از حقوق به مستمری بازنشستگان را بخاطر اختلاف نظر بین بخش حقوقی و مستمری عنوان کرد و گفت: این مشکل در حال رفع شدن است.
    وی ادامه داد: تاخیری که برای ابلاغ این بخشنامه بوده است در واقع برای اینکه اعتراضات بعدی وجود نداشته باشد، بود چون اگر بخشنامه ناپخته ای تحویل شعب می دادیم، شعب نمی توانستند آن را درست عمل کنند.
    محمدعلی جنانی مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین اجتماعی نیز پنجم اردیبهشت ماه گفت: از هفته آینده دستورالعمل مربوط به افزودن سهم اضافه کار از حقوق به مستمری و پاداش بازنشستگی بازنشستگان ابلاغ می شود.
    جنانی افزود: براساس بخشنامه هیات وزیران مبنی بر پرداخت سهم اضافه کار از حقوق به مستمری بازنشستگی کارمندان دولت که سال گذشته صادر شد، تدوین دستورالعمل اجرای آن در مرحله نهایی قرار دارد.
    جنانی ادامه داد: موضوع سهم اضافه کار از حقوق کارکنان دولت براساس مفاد ماده 59 قانون برنامه پنجم توسعه و تاثیر اضافه کار بر دریافتی است که به صورت کامل محاسبه و به مستمری و پاداش بازنشستگان اضافه خواهد شد.
    به گزارش ایرنا، «اسحاق جهانگیری »معاون اول رئیس جمهوری اسفندماه سال گذشته، تصویب نامه هیات وزیران درباره آیین‌نامه اجرایی قسمت دوم ماده (59) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه درخصوص محاسبه اضافه کار کارکنان دستگاه ‌های اجرایی مشمول قانون تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی را برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.
    آیین‌نامه اجرایی قسمت دوم ماده (59) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
    ماده 1- حقوق بازنشستگی کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون تأمین اجتماعی که قبل از 17/4/1393 از اضافه‌کار آنان کسور بازنشستگی کسر و به‌حساب صندوق تامین اجتماعی واریز شده است، به شرح و فرمول زیر محاسبه و پرداخت می‌ شود:
    الف- سازمان تامین اجتماعی موظف است در مورد هر یک از کارکنان یادشده با همکاری دستگاه اجرایی ذی‌ربط و با استفاده از مستندات مربوط، نسبت به مجموع اضافه‌کار ماهانه پرداختی که از آن حق بیمه کسر شده است به مجموع اقلام حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در طول دو سال آخر خدمت (بدون احتساب مبالغ اضافه‌کار) حداکثر منتهی به 17 تیرماه سال 1393را محاسبه کند.
    ب- نسبت (درصد) موضوع جزء (الف) در مبلغ میانگین حقوق و مزایای مستمر و فوق‌العاده ویژه موضوع بند (10) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول کسر حق بیمه (بدون احتساب اضافه‌کار) فرد ظرف دو سال آخر خدمت منتهی به بازنشستگی ضرب می‌شود.
    پ- مبلغ حاصل از اعمال جزء (ب) در یک‌سی‌ام مجموع سنوات پرداخت حق بیمه از اضافه‌کار منتهی به تاریخ هفدهم تیرماه 1393 ضرب می‌شود.
    ت- مبلغ به‌دست‌آمده از اعمال جزء (پ) به مبلغ مستمری بازنشستگی موضوع ماده (77) قانون تامین اجتماعی که در آن متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده بدون لحاظ اضافه‌کار محاسبه ‌شده است، اضافه می‌شود.
    احمدپایور مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی دی ماه سال گذشته درگفته بود: براساس آیین نامه جدید هیات وزیران، درصد و سهم اضافه کار از حقوق کارکنان ‌براساس فرمولی محاسبه و به مستمری و پاداش پایان خدمت بازنشستگی آنان افزوده می شود.
    هیات وزیران در جلسه یکم دی ماه 95 به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اجرایی قسمت دوم ماده 59 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را تصویب کرد.
    «محمود عسکری آزاد» 17تیرماه سال 1393، زمانی که جانشین معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری بود، بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد که براساس آن دیگر حق بیمه از اضافه کار کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی کسر نمی شد. نتیجه این بخشنامه کاهش 30 تا 40درصدی حقوق دوران بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت بیش از یک میلیون کارمند بود.
    پایور ادامه داد: در مورد پاداش پایان خدمت نیز مانند مستمری بازنشستگی به همین منوال لحاظ می شود یعنی نسبت اضافه کار به حقوق در دوره ای که حق بیمه از آن کسر می شده است در زمان محاسبه بازنشستگی براساس فرمولی که تعریف شده، تعلق می گیرد و افرادی که اضافه کار از حق بیمه آنها تا تیرماه سال 1393 کسر شده، می توانند از آیین نامه جدید بهره مند شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی