عصر بازار

ترویج مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی

عصر اعتبار- ارتقای دانش و فرهنگ بیمه های اجتماعی و ترویج مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی از مهمترین اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی است که در دولت تدبیر و امید اجرایی شد.

ترویج مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» ، برنامه ریزی، ارائه و تهیه پیشنهاد وارد کردن متون و جملات در متون درسی و کتاب های مربوط به مقاطع مختلف تحصیلی در راستای ترویج مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی در میان دانش آموزان از سوی این معاونت انجام شد.
    براساس این گزارش، برنامه ‌ریزی و بازدید دانش آموزان از شعب و مراکز درمانی تامین اجتماعی جهت آشنایی با فرآیند انجام کار از دیگر اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است که می توان در این قسمت به بازدید 32 هزار و 500 دانش آموز و مربی در قالب 822 بازدید از مراکز بیمه ای و درمانی این سازمان در سال 1395 اشاره کرد.
    چاپ کتابچه های «تامین اجتماعی برای همه و مفاهیم و تعاریف بیمه و تامین اجتماعی» و توزیع آن در سراسر کشور در سال 1395 از دیگر فعالیت های این حوزه بوده است.
    گفتمان سازی فرهنگی و اجتماعی اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش عالی با تاکید بر مفاهیم و کاربردهای بیمه و تامین اجتماعی از دیگر عملکردهای معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است.
    براساس این گزارش، در سال 1393 ، حدود 18 کارگاه آموزشی و همچنین در سال 1394 ، بیش از 36 کارگاه آموزشی در دانشگاه های دولتی سراسر کشور با موضوع گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با توجه به مفاهیم تامین اجتماعی در سال 1394 برگزار شد که در سال 1395 نیز 31 کارگاه آموزشی و نهایتا تعداد دانشگاه هایی که از ابتدای اجرای طرح تا اسفند سال 95 این کارگاه ها را برگزار کردند، 85 دانشگاه بوده است.
    حوزه قرآنی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی برگزاری مسابقات قرآن کریم کارکنان، طرح آموزش غیرحضوری غنی سازی ائمه جماعات ادارات ، برگزاری همایش سراسری ائمه جماعات ،‏ شرکت فعال و موثر در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و طرح هر روز یک آیه از کلام وحی را اجرا کرده است.
    از آنجا که تشکیل شورای فرهنگی و اجتماعی یکی از برنامه های راهبردی بخشی این معاونت با هدف ایجاد انسجام، همبستگی، پیوستگی و هم افزائی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی این سازمان است، در سال 1394 اولین جلسه شورای فرهنگی با حضور تمامی اعضا به ریاست مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، تشکیل و بر تدوین دستورالعمل شورای فرهنگی و اجتماعی و همچنین پیوست نگاری فرهنگی در تمامی حوزه های سازمان اعم از فرآیندهای آموزشی و اجرائی آن مورد تایید قرار گرفت.
    با توجه به ضرورت توجه به مبانی نظری در حوزه بیمه و تامین اجتماعی و ایجاد انگیزه برای صاحبان اندیشه و خرد علمی و فرهنگی کشور اعم از نویسندگان، شعرا، حوزه های نشر و پایان نامه‌های دانشگاهی، شورایی با عنوان شورای سیاستگذاری کتاب سال تامین اجتماعی به ریاست معاونت فرهنگی و اجتماعی، تشکیل شد و با در نظر گرفتن دو کمیته اجرائی و علمی، عملا فعالیت خود را آغاز کرد.
    سازمان تامین اجتماعی اکنون بیش از 42 میلیون تن از اقشار گوناگون مردم شامل بیمه شدگان و بازنشستگان و اعضای خانواده آنان را تحت پوشش قرار داده است.
    خدمات سازمان تامین اجتماعی هم اکنون به بیش از 14 میلیون بیمه شده اصلی و افراد خانواده شان، سه میلیون مستمری بگیر و اعضای خانواده که درمجموع به بیش از پنج میلیون تن می رسند و تمام ابعاد زندگی و معیشت آنان متاثر از فعالیت های سازمان است، همچنین کارفرمایان و مدیران بیش از یک میلیون و 500 هزار کارگاه و واحد تولیدی کشور نیز با سازمان در ارتباط هستند.
    مطابق اصل 29 قانون اساسی، برخورداری از تامین اجتماعی حق همگانی است وسازمان تامین اجتماعی نیز در راستای اجرای این اصل از قانون اساسی خدمات گسترده ای را شامل 18 مزیت برای شرایط مختلف از قبیل بیماری، سالمندی، بارداری، بیکاری و از کار افتادگی به بیش از نیمی از جمعیت کشور ارائه می دهد.
    سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است، 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند و علاوه بر این تقریبا تمامی بیمارستان ها و درمانگاه های کشور اعم از مراکز دولتی و خیریه و خصوصی و همچنین آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مطب پزشکان با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند و بخش اعظم هزینه درمانی بیمه شدگان و بازنشستگان مراجعه کننده به این مراکز نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.
    بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و کارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی