عصر بازار

بانک مرکزی جز برای سفر تعهدی برای فروش ارز ندارد

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: سیستم بانکی جز برای سفر، به هیچ عنوان فروش ارز ندارد بلکه تعهدی در قبال یک کالای خاص برای مدت‌زمانی معین می‌دهد.

بانک مرکزی جز برای سفر تعهدی برای فروش ارز ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، غلامعلی کامیاب در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که امروز ١٢ تیر در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: درباره بحث قیمت‌گذاری ارز، بانک‌ها مظلوم واقع شده‌اند زیرا وظیفه بانک، معامله اسناد است و وظیفه قیمت‌گذاری ندارد. بر همین اساس وظیفه‌ای برای قیمت‌گذاری و توزیع بر عهده بانک مرکزی نیست.

    معاون ارزی بانک مرکزی افزود: زمانی هم که شرط قیمت‌گذاری مطرح شد، بانک مرکزی معترض بود.

    کامیاب در بخشی از سخنانش گفت: دستورالعمل چگونگی رسیدگی به ایفای تعهدات ارزی گذشته، شامل کلیه تعهدات ارزی است که به استناد مجموعه مقررات ارزی و نامه‌های عمومی این بانک در قالب گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی به نرخ‌های کمتر از نرخ مرجع و یا نرخ مرجع است که تا قبل از تاریخ 1391.5.3 ایجاد شده باشد. این دستورالعمل کلیه مواردی را که قبل از تاریخ 1392.9.16 براساس بخشنامه‌های این بانک با متقاضی تسویه ریالی صورت گرفته است، را شامل نمی‌شود. به دلیل این‌که دستورالعمل‌های متعددی تنظیم و ابلاغ شده بود و همه در تصاد بودند، به عنوان فصل‌الخطاب تهیه و ابلاغ شد.

    وی همچنین بیان کرد: در زمان تهیه این دستورالعمل هماهنگی با بانک ها و بخش خصوصی انجام شد. نکته مهم دیگر این است  که در سال ٩١ کارگروه ویژه اقتصادی دولت مصوبه‌ای دارد که به تایید رئیس‌جمهور وقت رسیده و بر تاریخ ترخیص کالا تاکید دارد و از تاریخ تصویب این مصوبه نرخ همه کالاها مبادله‌ای است مگر آن‌هایی که در اولویت‌ها اعلام شد که این‌ها هم به نرخ روز ترخیص اعلام شد. مصوب این کارگروه از سال ٩١ اجباری شده است.

    کامیاب همچنین درباره بحث فروش ارز گفت: سیستم بانکی جز برای سفر، به هیچ عنوان فروش ارز ندارد بلکه تعهدی در قبال یک کالای خاص برای مدت‌زمانی معین می‌دهد. پس هیچ‌گاه در قبال ریال ارز فروخته نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی