عصر بازار

جنس انتظارات ارزی در حال تغییر است؟

فشار چهارجانبه به دلار

عصر اعتبار- دلار در بهار ۹۶ نوسانات محدودی داشته، ولی در شروع فصل دوم تا نزدیکی مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان رشد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فضای بازار با شروع تابستان تغییر کرده و دگرگونی فضا در بخشی از نوسانات قیمت نمایش یافته است.

فشار چهارجانبه به دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سه ماه ابتدایی سال، به‌واسطه چشم‌انداز مثبت معامله‌گران، دلار گرایش بیشتری به نوسان در کف قیمتی داشت؛ ولی در حال حاضر، مسائلی مانند بحث کاهش نرخ سود بانکی و وضعیت بازار پول، این ارز را متمایل به حرکت به‌سوی سطوح مقاومتی کرده است. ورود تقاضای جدید به بازار که «دنیای اقتصاد» پیش از این آن را پیش‌بینی کرده بود، موضوع دومی است که قیمت را در تیرماه تحریک کرده است. عبور از انتخابات ریاست‌جمهوری در کنار گذر از ماه مبارک رمضان موجب شده که عوامل محدودکننده تقاضا از بازار خارج و انتظارات احتیاطی کاملا تعدیل شود. در کنار اینها، 4 عامل دیگر نیز در تشدید فضایی که منجر به رسیدن دلار به سقف قیمت 100 روزه شده، نقش داشتند. رشد نرخ حواله درهم، بالا رفتن ارزش دلار در ترکیه، افزایش تقاضای معامله‌گران سکه به‌واسطه افت اونس و تحرکات معاملات فردایی، این 4 عامل تحریک‌کننده بودند. در مجموع ناظران روند میان‌مدت بازار را به جنس انتظارات و شدت حضور بازارساز گره می‌زنند.

     

    در پنجمین روز هفته، دومین افزایشی متوالی دلار ثبت شد تا قیمت آن بر قله 100 روز اخیر قرار بگیرد. روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز 6 تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت 3 هزار و 789 تومان رسید. این بالاترین نرخ فروش این ارز پس از تعطیلات نوروز بود. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم، افزایش ارزش دلار در ترکیه و سلیمانیه عراق، تقاضای معامله‌گران سکه و تحرکات معامله‌گران فردایی ازجمله عوامل زمینه‌ساز رکوردزنی یاد شده بودند. همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان رشد به 2 روز کاهش متوالی پایان داد و روی قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان قرار گرفت. سکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

     

    تحرکات بازیگران فردایی

    روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 782 تومان آغاز کرد که کاهشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه داشت. با وجود شروع کاهشی، در ادامه روز شاخص ارزی راه متفاوتی را انتخاب کرد و در مسیر صعودی قرار گرفت. درحالی‌که قیمت دلار ساعت 3 بعدازظهر به انتهای محدوده 3 هزار و 780 تومان رسیده بود، بهای آن در معاملات فردایی نقطه 3 هزار و 790 تومان را شکست. به گفته فعالان، در پنجمین روز هفته، ارزش دلار در معاملات فردایی حتی تا نقطه 3 هزار و 794 تومان بالا رفت و در تمام مقاطع روز قیمت این ارز در این معاملات بیشتر از نرخ آن در معاملات نقدی بود. به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی تلاش زیادی داشتند که با تحرکات خود بهای دلار را در معاملات نقدی از محدوده 3 هزار و 790 تومان عبور دهند؛ ولی این اتفاق تا ساعت 3 بعدازظهر رخ نداد. روز چهارشنبه، در مرکز مبادلات ارزی نیز قیمت دلار با 11 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 254 تومان و 5 ریال رسید.

    اضلاع رشد دلار

    یکی از مهم‌ترین عواملی که دلار را به 11 قدمی مرز 3 هزار و 800 تومانی برد، افزایش نرخ حواله درهم بود. روز گذشته نرخ حواله درهم وارد محدوده هزار و 40 تومان شد. برخی معامله‌گران ارزی باور داشتند با قرار گرفتن درهم در این محدوده قیمتی ارزش دلار در بازار داخلی توان رشد به بالای 3 هزار و 800 تومان را داشت. نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. در کنار این، روز چهارشنبه بخشی از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند که ارزش دلار در ترکیه بالا رفت. این موضوع انتظاری را ایجاد می‌کرد که ارز از بازار ارزان‌تر تهران به سوی کشور همسایه سرازیر شود. همچنین برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند؛ سکه‌بازان به‌دلیل پایین بودن بهای اونس و زندانی شدن در محدوده هزار و 220 دلار وارد بازار ارز شدند. هدف آنها از این موضوع آن بود که با بالا آوردن قیمت دلار از کاهش بیشتر قیمت سکه جلوگیری کنند.

     

    افزایش انتظارات افزایشی

    نزدیک شدن دلار به محدوده 3 هزار و 790‌تومان انتظارات افزایشی معامله‌گران را بیش از پیش افزایش داده است. به باور آنها، با آغاز تابستان موتور افزایشی قیمت دلار روشن شده است و همین موضوع زمینه‌ساز ورود این ارز به محدوده 3 هزار و 780 تومان بوده است. در این میان، آنها اعتقاد داشتند، افزایش تقاضای فنی و ورود بیشتر تقاضای مسافرتی و تجاری منجر به رشد بیشتر قیمت دلار خواهد شد. این در حالی است که عده دیگری فضای بازار را عادی دانستند و عنوان کردند، مدیریت بازارساز مانع از افزایش دامنه نوسانات خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو