عصر بازار

اهمیت «طرح جامع مالیاتی» در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت : روابط عمومی های دستگاه های اجرایی باید در خدمت اقتصاد مردم نهاد و تولید محور بوده و به گسترش و تفهیم گفتمان اقتصاد مقاومتی و مولفه های آن کمک کنند.

اهمیت «طرح جامع مالیاتی» در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگا هخبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا وسیما از، سید کامل تقوی نژاد در سمینار تبیین نقش روابط عمومی‏ ها در تحقق اقتصاد مقاومتی که با حضور جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی، اساتید دانشگاهی، چهره‎های سیاسی و اقتصادی و نیز مدیران و کارشناسان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: مالیات به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت، نقش بسزایی در تامین هزینه های دولت و به ویژه قطع وابستگی بودجه جاری کشور به درآمدهای نفتی و نیل به استقلال اقتصادی دارد; از این رو، یکی از مهمترین محورهای اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، تکیه مخارج دولت بر مالیات ها و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.
    وی با اشاره به بند مصرح 17 اقتصاد مقاومتی که « اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی» را مدنظر قرار داده، تاکید کرد: این سیاست کلیدی، اساسی ترین سیاست برای مقام سازی اقتصاد کشور در برابر تهدیدات اقتصادی به شمار می رود.
    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی، چه به لحاظ یک اقدام اساسی از جانب دولت و چه به عنوان یک اولویت اصلی برای نظام، باید در دستور کار اصلی همه دستگاه های اجرایی قرار گیرد، گفت: در صورتی که سیاست های کلانی که تاکنون از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، از جمله سیاست‏های کلی اصلی 44، سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین سایر اسناد بالادستی به درستی و مطابق برنامه ریزی مشخص شده اجرا می شد، امروز وضعیت دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله، وضعیت مناسبتری بود.
    تقوی نژاد، با بیان اینکه مالیات صرفا کارکرد درآمدزایی برای دولت ندارد، اظهار داشت: اگرچه بخش مهمی از هزینه‏های جاری کشور در زمینه های مختلفی همچون امنیت، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و توسعه شهری از محل مالیات ها تامین می شود، اما این نباید باعث شود کارکردهای اقتصادی مالیات در حوزه هایی همچون توسعه پایدار و همه جانبه کشور، شکوفایی اقتصاد و شفافیت اقتصادی نادیده گرفته شود.
    وی در ادامه به موضوع اجماع ارکان مختلف نظام برای اتکای بودجه کشور به درآمدهای مالیاتی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی اشاره کرد و کرد و گفت: این سیاست در طی سال های اخیر با جدیت دنبال شده و نظام مالیاتی کشور با پیشبرد برنامه‎های مهمی همچون اجرای طرح جامع مالیاتی، توسعه نظام مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح قانون مالیات‏های مستقیم و اجرای قانون نصب و راه اندازی صندوق مکانیزه فروش توسط اصناف کشور، می کوشد تا نقش‏آفرینی مهمی در میدان اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
    تقوی نژاد افزود: نکته قابل تامل در این میان آن است که برنامه های اشاره شده، اگر چه در راستای تحقق نظام نوین مالیاتی به اجرا درآمده و کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی را ارتقا می بخشند، اما صرفا نگاه درآمدی بر آنها متصور نبوده و این برنامه های اجرایی، کمک شایان توجهی به توسعه اقتصادی کشور، شفافیت اقتصادی، کاهش فرار مالیاتی و پولشویی، جلوگیری از ورود قاچاق کالا و ارز، ارتقای وضعیت تولید و تقویت بنیه اقتصادی کشور می‎ کنند.
    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یکی از مهمترین کارکردهای نظام مالیاتی را شفافیت اقتصادی عنوان کرد و گفت: با افزایش شفافیت اقتصادی، امکان رصد فعالیت های اقتصادی و مقابله با قاچاق و شناسایی فرارهای مالیاتی در کشور میسر خواهد شد. وی در خصوص اهمیت «طرح جامع مالیاتی» در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: این طرح به عنوان کلیدی ترین محور اصلاح نظام مالیاتی و عظیم ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی، در حال حاضر در فهرست پروژه‎های اولویت دار وزارت امور اقتصادی و دارایی در سیاست اقتصاد مقاومتی، قرار گرفته است.
    تقوی نژاد اظهار داشت: با ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور، روند رسیدگی به پرونده های کلان فرار مالیاتی تسریع پیدا کرده، به گونه ای که تنها در شش ماهه دوم سال 95، با بررسی 77 پرونده مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته است 990 میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول نماید و این در حالیست که مالیات حدود یک میلیون و هفتصد هزار مودی در سال گذشته مجموعا 800 میلیارد تومان بوده است. وی بیان داشت: در حال حاضر، شناسایی مودیان جدید جزو اولویت های اساسی سازمان است و تاکنون در حدود 300 هزار مودی مالیاتی جدید با توجه به اطلاعات سامانه های در اختیاز سازمان، شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شده است.
    وی همچنین یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز که همینک لایحه اصلاح آن در مجلس مراحل تصویب را طی می نماید، یکی از برنامه های مهم نظام مالیاتی در خصوص عملیاتی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
    تقوی نژاد افزود: مالیات بر ارزش افزوده یکی از نظام های نوین و مدرن مالیاتی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود و از ابتدای اجرای این قانون در کشور ( 1387) تا پایان سال 1395 ، بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده که از این میزان، حدود 60 هزار میلیارد تومان در قالب عوارض در اختیار شهرداری‏ها و دهیاری‏ها قرار گرفته است.
    همچنین تنها در سال 95، بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‏ها و دهیاری‏های سراسر کشور واریز شده است که حدود 4 هزار میلیارد تومان به حساب شهرداری تهران واریز شده است.
    وی افزود: با توجه به اختصاص یک درصد از سهم مالیات بر ارزش افزوده مطابق قانون به بخش سلامت کشور، از این محل، طی سه سال اخیر حدود 8800 میلیارد تومان به نظام سلامت کشور اختصاص یافته است.
    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: برنامه اصلاح قانون مالیات های مستقیم» نیز یکی از محورهای مهم عملیاتی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و در تاریخ 1394/4/31، اصلاحیه این قانون به تصویب رسید.
    وی ادامه داد: اگر چه مهمترین رویکرد حاکم بر اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، اجرای عدالت مالیاتی بوده است; اما از سایر رویکردهایی که در این بازنگری مورد توجه قرار گرفته‏اند، می توان به مواردی همچون افزایش شفافیت فعالیت‏های اقتصادی، افزایش رضایت و اعتماد مودیان مالیاتی، افزایش کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی، کاهش فساد مالیاتی، مبارزه با فرارهای مالیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش هزینه های وصول مالیات و ایجاد رونق اقتصادی از طریق حمایت از بخش تولید و صادرات با مشوق های مالیاتی اشاره کرد.
    تقوی نژاد خاطرنشان کرد: این قانون که از ابتدای سال 95 به اجرا در آمده، دارای ظرفیت های قابل توجهی در زمینه حمایت و ارایه مشوق‎های مالیاتی به بخش تولید، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از اشتغال است. براساس ماده 132 این قانون، درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی و تولیدی فناوری اطلاعات به شرط دارا بودن مجوز از مراجع قانونی، از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول مالیات است.
    همچنین چنانچه واحدهای اقتصادی مورد اشاره در شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، به مدت2 سال و در صورت استقرار شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته، به مدت 3 سال به مشمولیت آنها از مالیات با نرخ صفر اضافه می‎شود. وی ادامه داد: همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستان ها، هتل ها و مراکز گردشگری به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد و در صورتی که یک واحد تولیدی و خدماتی، هر سال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل 50 درصد افزایش دهد، به ازای هر سال افزایش کارکنان، یک سال به مالیات با نرخ صفر آن اضافه می شود که این امر در راستای ایجاد اشتغال صورت گرفته است.
    وی با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی کشور مبارزه جدی، قاطع و مستمر با فرار مالیاتی و همچنین برنامه ارتقای سلامت نظام اداری را در دستور کار قرار داده، اظهار داشت: روابط عمومی های سازمان باید به گونه ای عمل کنند که مردم احساس عدالت کنند و از تمام توان خود برای فرهنگ سازی مالیاتی و ارتقای درجه تمکین مالیاتی و ترویج خوداظهاری بهره گیرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی