عصر بازار

مصطفی صفاری عنوان کرد:

کاهش نرخ بهره بانکی، نیاز اصلی اقتصاد کشور

عصر اعتبار- بازار سرمایه در انتظار سیاست های جدید اقتصادی دولت دوازدهم و نحوه اجرای بند های اقتصاد مقاومتی با محور تولید و اشتغال است.

کاهش نرخ بهره بانکی، نیاز اصلی اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق وضعیت فعلی بازار سرمایه را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر فعالین بازار سرمایه در انتظار استقرار مجدد دولت و برنامه های اقتصادی جدید هستند و تا زمان تعیین سیاست های جدید بازار با روندی آرام به کار خود ادامه خواهد داد.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان عوامل مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد و بازار سرمایه را برشمرد و گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند یکی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور موضوع اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی با محور تولید و اشتغال است.

    وی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه اولویت اول اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی کاهش نرخ بهره است، ادامه داد: یکی از عوامل توسعه اقتصادی کشور و به پیرو آن رشد بازار سرمایه کاهش نرخ بهره بانکی است. نرخ بهره بانکی تاثیر مستقیم در بازدهی بازار سرمایه دارد. کاهش نرخ بهره تنها موضوع بازار سرمایه نیست، توسعه اقتصادی کشور به اجرای دقیق و کامل طرح کاهش نرخ بهره وابسته است و ضرورت دارد دولت برای افزایش رشد اقتصادی بین نرخ تورم و نرخ بهره بانکی تناسب منطقی ایجاد کند.

    این استاد دانشگاه افزود: البته دولت همه تلاش خود را برای تحقق این رویداد مهم اقتصادی انجام داده اما متاسفانه مشکلات نظام بانکی کشور کاهش نرخ بهره را به تاخیر انداخته است.

    وی با بیان اینکه اجرای دستور العمل کاهش نرخ بهره و اصلاح برخی از فعالیت های مغایر با قانون راه پیشبرد اقتصاد مقاومتی، رشد اقتصادی و افزایش بازدهی بازار سرمایه است، گفت: ما بالاترین نرخ واقعی بهره بانکی دنیا را داریم و طبیعی است در هر جا که نرخ بهره بالا باشد سرمایه گذاری کاهش پیدا می کند. سهام، مسکن و همه بخش های اقتصادی از رشد قابل انتظار فاصله می گیرند و بالا بودن نرخ بهره رکود اقتصادی را باز تولید خواهد کرد.

    مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه بالا بودن نرخ بهره رقابت غیر منطقی بازار پول و سرمایه ایجاد کرده است، گفت: با کاهش نرخ بهره رشد با ثبات بازار سرمایه محقق می شود.

    صفاری افزود: نرخ بهره بانکی فعلی، نقدینگی بازار سرمایه را کاهش می دهد و نتیجه آن کاهش حجم معاملات در بازار سرمایه است. نرخ بهره بالا هزینه های تامین مالی را نیز افزایش و سود شرکت ها را کاهش می دهد.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان به یکی دیگر از عوامل اثر گذار بازار سرمایه را توقف نماد ها دانست و گفت: بر اساس قانون در برخی موارد شاهد زمان طولانی توقف و بازگشایی نماد ها هستیم و این موضوع مشکلاتی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است و واکنش سرمایه گذاران را به همراه دارد و اصلاح فرآیند آن نیازمند اهتمام بیش از پیش سازمان بورس و اوراق بهادار است.

    وی با تاکید بر اینکه مشکلات بازار سرمایه بنیادی نیست و با اصلاح برخی قوانین و همچنین کاهش نرخ بهره برطرف خواهد شد، ادامه داد: توجه بیش از حد به شاخص نیز یکی از مشکلات جدی بازار سرمایه است. در حالی که در بسیاری از بورس های مهم دنیا حجم معاملات کلید و متغیر اصلی محسوب می شود، اما همواره در بازار سرمایه ما شاخص به عنوان متغیر اصلی شناخته شده است. در بورس های مهم دنیا تمرکز بازار، بر افزایش حجم معاملات، تسهیل فرآیند داد و ستد و توان نقدشوندگی است و باید به این سمت حرکت کرد.

    مصطفی صفاری در پایان با تاکید بر اینکه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بازار سرمایه تنها با افزایش جذابیت این بازار عملی خواهد شد، گفت: در حال حاضر با توجه به نرخ بهره بانکی غیر منطقی رقابت بازار پول و سرمایه یک طرفه شده و جذابیت بورس را کاهش داده است. این عامل از طرف دیگر هزینه تامین مالی بلند مدت بنگاه های اقتصادی را افزایش و سود شرکت ها را نیز کاهش داده است و مانع توسعه اقتصادی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی