عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد:

برنامه ایران برای جذب وام ۵۰۰ میلیون دلاری بانک زیرساخت آسیا

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران از درخواست کشورمان برای دریافت ۵۰۰ میلیون دلار وام از بانک زیرساخت آسیا با هدف اجرای طرح های فاضلاب در استان های گیلان، خراسان رضوی و کرمانشاه خبر داد.

برنامه ایران برای جذب وام ۵۰۰ میلیون دلاری بانک زیرساخت آسیا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد خزاعی یادآوری کرد: پارسال ایران توانست پس از یک دوره مذاکرات طولانی به عضویت بانک زیرساخت آسیا درآید.

    به گفته وی، ایران به همراه کشورهایی مانند روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و .... یک گروه را در این بانک تشکیل داده است که درمجموع 26 درصد سهام آن را دراختیار دارند و بعد از چین که موسس بانک زیرساخت آسیاست، در رتبه دوم سهامداران عمده قرار گرفته اند.
    وی گفت: پس از طی مراحل قانونی تصویب عضویت ایران در این بانک درمجلس شورای اسلامی و پرداخت قسط اول حق عضویت، طی مراحل عضویت ایران در این بانک در نیمه دوم سال 1395 نهایی شد.البته ایران پیش از این تاریخ، رایزنی های خود را برای دریافت وام از این بانک آغاز کرده بود.
    این مسوول اعلام کرد تاکنون چهارهیات از بانک زیرساخت آسیا برای بررسی طرح ها به ایران آمده اند و گفت: چندین طرح با سقف حدود 500 میلیون دلار برای ایجاد شبکه فاضلاب در چند شهراستان های گیلان، کرمانشاه و خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد.
    به گفته وی، درصورت تخصیص این تسهیلات خارجی، ایران جزو نخستین کشورهایی خواهد بود که از منابع بانک زیرساخت آسیا برای توسعه سیستم فاضلاب شهری خود استفاده می کند.
    وی مدیریت منابع آب و انرژی را از اولویت های ایران دانست و گفت: این موضوع هم از نظر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و هم از نظر توسعه صنعتی و اقتصادی کشور و مسائل زیست محیطی و آثار اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، برای ایران اهمیت دارد.
    بر اساس این گزارش، بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا یک موسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد چین تاسیس شد و ایران از آذر 1395 به طور رسمی به عضویت آن درآمد.
    هدف اصلی از تاسیس این بانک، ارائه تسهیلات مالی برای کشورهای منطقه جاده ابریشم و تقویت زیرساخت های توسعه در قاره کهن است؛ ایران با در اختیار داشتن 1.61 درصد سهام آن، در رتبه یازدهم سهامداران آن قرار دارد.

    **جذب 100 میلیون دلار وام از بانک توسعه اسلامی
    رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران درباره مراودات مالی با بانک توسعه اسلامی نیز گفت: تحولات مربوط به روابط ایران و عربستان بر مراودات ایران با این بانک بی تاثیر نبوده است اما با این وجود ایران توانست پارسال 100 میلیون دلار از این بانک تسهیلات دریافت کند.
    به گفته خزاعی، این تسهیلات به طرح آبرسانی «قره سو - زرین گل» در استان گلستان اختصاص یافت.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآوری کرد ایران از سهامداران بزرگ بانک توسعه اسلامی بوده و بیشترین استفاده را از منابع آن داشته است؛ عمده این منابع به مدیریت منابع آب مانند فاضلاب مشهد و دیگر شهرهای شمالی کشور تزریق شد.

    ** چشم انداز جذب فاینانس در برنامه ششم
    رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران درباره اینکه آیا چشم انداز پیش بینی شده در برنامه ششم برای جذب منابع مالی خارجی قابل دستیابی است، گفت: ارقامی که در این برنامه قید شده، سقف هایی است که انتظار می رود دستگاه های کشور آن را عملیاتی کنند.
    «شرایط متعددی باید دست به دست هم بدهد تا این اهداف و چشم اندازها محقق شود که گستره وسیعی از وضع قوانین و مقررات تا کارکرد اداره ها، افزایش بهره وری، مقررات زدایی، روانی سیستم بانکی و مراودات مالی بین المللی و تسهیل امر سرمایه گذاری داخلی و سپس خارجی را در بر می گیرد».
    وی تاکید کرد برای انجام این امور همه قوا درگیرند و نمی شود گفت فقط قوه مجریه یا فقط یک وزارتخانه متولی کار است؛ زیرا هر یک از مقررات که به تصویب می رسد یا مباحث حقوقی، همگی بر نتیجه کار اثر دارد.
    به گفته وی، بخش هایی چون انرژی، مدیریت منابع آب، محیط زیست و بخش حمل و نقل نیازمند تحرک است و با فعال کردن مشارکت داخلی می توان برای جذب سرمایه و منابع خارجی نیز تلاش کرد.
    «رسیدن به این اهداف به همکاری جدی همه دستگاه ها و مناسب سازی فضای مقررات مالی بین المللی، سیاسی و اداری نیازمند است».
    بر اساس این گزارش، رییس جمهوری نیز پنجم تیرماه امسال در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام و سفیران کشورهای اسلامی با رهبر معظم انقلاب تاکید کرد «امروز دوران رقابت سیاسی و انتخاباتی گذشته و اگر رقابتی هم است باید برای خدمت به مردم، اجرای قوانین و دستیابی به اهداف بلند ملی باشد».
    «حسن روحانی» افزود: من دست نیازم را برای دولت دوازدهم به سوی همه مردم ایران چه آنها که به من رای دادند، چه آنها که به دیگران رای دادند و چه آنهایی که اصلا رای ندادند، دراز می‌کنم و همه را فرا می‌خوانم تا در کنار هم برای ساختن ایرانی آباد و سرافراز تلاش‌مان را دوچندان کنیم.
    رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز همه باید در کنار هم با وحدت و اجماع، کشور را بسازیم و در سالی که سال تولید و اشتغال است، باید همه جا ندای تولید و اشتغال به گوش برسد و در عمل حرکت در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال را شاهد باشیم و به آنچه رهبر معظم انقلاب درباره امسال فرمودند، عامل باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو