عصر بازار

معاون سازمان مالیاتی:

جرایم مالیات ارزش افزوده کاهش می‌یابد

عصر اعتبار- معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی به جزئیات اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده اشاره کرده و گفت: جرایم این نوع مالیات کاهش خواهد یافت.

جرایم مالیات ارزش افزوده کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد مسیحی با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، اظهار داشت: لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از انجام ساعت‌ها کار کارشناسی و کسب نظر از تمامی ذینفعان از جمله فعالان اقتصادی، دستگاه‌های اجرایی مرتبط، کارشناسان اقتصادی و خبرگان مالیاتی، در هیأت دولت تصویب و در اواخر اسفند ماه سال 1395 تقدیم مجلس شد و هم اکنون کار کارشناسی آن در مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور ذینفعان و صاحب نظران در مرحله بررسی بود و پیش بینی می‌شود تا اواسط کارداد ماه ادامه یابد.

    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزود: محورهای لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مذکور شامل توسعه معافیت‌ها با هدف حمایت از سبد مصرفی خانوار و همچنین حمایت از تولید، اصلاح تاریخ تعلق مالیات به ویژه در بخش پیمانکاری، افزایش ضمانت‌های اجرایی با هدف تمکین خریداران کالا و خدمات، تعدیل (کاهش) جریمه مالیات، رفع ابهامات اجرایی و دیگر مباحث است.

    وی در پاسخ به این سوال که هدف مالیات بر ارزش افزوده دستیابی به شفافیت در فعالیت‌ها و معاملات اقتصادی بود و پس از آن درآمدزایی ملاک قرار گرفت، گفت: اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده در کشور همچون سایر انواع مالیاتها در جهت تأمین درآمدهای پاک مالیاتی و با هدف انتقال بار مالیاتی از تولید به مصرف است.

    معاون سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: همچنین وصول مالیات عادلانه و مبتنی بر واقعیت از جمله اهداف اجرایی این نظام مالیاتی تلقی می‌شود.

    مسیحی در مورد گلایه کارآفرینان و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی که معمولاً بعد از یکی دو سال به پول کارکرد خود می‌رسند اما سه ماه یکبار باید مالیات ارزش افزوده دستمزد نگرفته را به سازمان بدهند، چه راهکاری پیش‌بینی شده است؟، بیان داشت: در حال حاضر با ارائه تسهیلات مالیاتی نظیر تقسیط بلند مدت و همچنین بخشودگی جرائم بخش عمده‌ای از مشکلات پیمانکاران مرتفع می‌شود، با این حال در لایحه جدید نیز جهت رفع مشکلات پیمانکاران تاریخ تعلق مالیات بر ارزش افزوده به فعالیت‌های پیمانکاری اصلاح شده است.

    وی ادامه داد: در لایحه مذکور پیش بینی شده در قراردادهای منعقده پیمانکاران با دستگاه‌های دولتی، دستگاه‌های مذکور با رعایت ترتیبات قانونی مکلف به تادیه مالیات بر ارزش افزوده باشند.

    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در مورد اخذ مالیات تکراری از چرخه طلافروشان و نیز نحوه برگشت و استرداد مالیات ارزش افزوده در این حلقه‌ها بیان داشت: علاوه بر اینکه اساساً با استفاده از مکانیزم اعتباری سیستم مالیات بر ارزش افزوده (کسر مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در حلقه قبلی از مالیات بر ارزش افزوده در زمان عرضه کالا و خدمات) موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده مضاعف منتفی بوده و صرفاً فعالان اقتصادی از جمله طلافروشان وظیفه انتقال بار مالی را به مصرف کنندگان نهایی برعهده دارند.

    وی با اشاره به اینکه در لایحه مذکور برخی موانع اجرایی مرتبط با این شائبه مرتفع شده خاطرنشان کرد: مضاف بر اینکه در لایحه یاد شده برای طلافروشان نرخ 3 درصد پیش بینی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو