عصر بازار

معاون طیب‌نیا اعلام کرد:

نرخ تورم بانک‌مرکزی قابل اتکا است

عصر اعتبار- معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: با توجه به اینکه اطلاعات و سری زمانی بانک مرکزی کامل‌تر از مرکز آمار است، قابل اتکاتر است.

نرخ تورم بانک‌مرکزی قابل اتکا است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، نرخ تورم ماهانه از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران با تفاوتی اندک اعلام می‌شود اما تورم خردادماه سال جاری در حالی اعلام شد که نرخ اعلامی بانک مرکزی برای خرداد ماه 10.2 درصد و مرکز آمار 7.4 درصد بود.

    این اختلاف آمار حدود 2.8 درصدی میان آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و از سویی دور قمی شدن تورم باعث آغاز نقد و بررسی هایی دوباره درباره صحت و سقم آمار اعلامی از سوی این دو نهاد شد.

    برهمین اساس حسین میرشجاعیان حسینی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تفاوت نرخ تورم اعلامی از سوی این دو نهاد، گفت: ترکیب سبد و سال پایه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و همچنین تفاوت سال پایه آن ها در نرخ تورم اعلامی از سوی آن ها تاثیرگذار است.

    وی ادامه داد: از طرفی براساس اصول اقتصادی و آماری نرخ تورم یک ماه، باید پس از گذشت چند روز از پایان ماه اعلام شود و بانک مرکزی نیز پس از حدود 5 روز از پایان یک ماه نرخ تورم ماه را اعلام می‌کند در حالی که مرکز آمار پیش از پایان ماه نرخ تورم را محاسبه و اعلام می‌کند که این موضوع خود عاملی برای تفاوت در نرخ اعلام شده از سوی این دو نهاد است.

    معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه افزود: البته توجه به این نکته هم ضروری است که برای محققین اقتصادی وجود سری زمانی کامل اهمیت زیادی دارد و از این نظر اطلاعات سری زمانی بانک مرکزی تکمیل‌تر از مرکز آمار ایران است و این مرکز برای تکمیل سری زمانی خود به زمان بیشتری نیاز دارد.

    میرشجاعیان در ادامه توضیح داد: هر تحلیل آماری نیازمند حداقل 30 مشاهده آماری است یعنی 30 سال اطلاعات نیاز دارد و برای محققین استفاده از اطلاعات بانک مرکزی قابل اتکا تر است.

    وی در پایان تاکید کرد: البته از نظر من تفاوت نرخ تورم اعلام شده برای خردادماه سال جاری تفاوت قابل توجهی داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو