عصر بازار

رشد دلار کاهش یافت

روز تنفس در بازار ارز

عصر اعتبار- دلار که روز چهارشنبه به بالاترین قیمت پس از تعطیلات نوروز رسیده بود، در آخرین روز هفته تغییر مسیر داد. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز با یک تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۷۸۸ تومان رسید.

روز تنفس در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته افت روز پنج‌شنبه در روند هفتگی قیمت دلار تاثیری نداشت و این ارز در هفته گذشته بازدهی مثبت 5/ 0درصدی را به ثبت رساند. شاخص ارزی دو هفته پیش رشد بیشتر 7/ 0 درصدی را ثبت کرده بود که بیشترین میزان رشد هفتگی در سال 96 محسوب می‌شد.

     

    از گفته‌های فعالان چنین به‌نظر می‌رسد که در آخرین روز هفته کمتر معامله‌گری جسارت خرید یا فروش ارز را داشت. به اعتقاد بخشی از بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران بیشتر ترجیح دادند تماشاگر روند بازار باشند و در صورت ایجاد روند نوسانی افزایشی یا کاهشی خاصی وارد بازار شوند. در واقع می‌توان گفت در پایان یک هفته نوسانی، معامله‌گران آخرین روز آن را بیشتر به استراحت گذراندند. در این فضا، قیمت حواله درهم نیز تغییر چندانی نداشت و ارزش دلار در مناطق همسایه نیز تقریبا در سطح روز چهارشنبه باقی ماند. در واقع، عوامل بیرونی نیز زمینه‌ساز افزایش نوسان و ورود معامله‌گران به بازار نشدند.

    در حالی که عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند، کاهش روز آخر نشانه‌ای از پایان روند افزایشی دلار بود، گروه دیگری در انتظار افزایش بیشتر قیمت و عبور این ارز از مرز 3 هزار و 800 تومان قرار دارند. به گفته فعالان، کاهشی‌های بازار باور دارند که بازارساز به مرز 3 هزار و 800 تومان حساس است؛ این دسته با توجه به این باور، تصور می‌کنند عرضه ارز در روز ابتدایی هفته افزایش پیدا خواهد کرد. در کنار این دسته‌ای از معامله‌گران در بازار افزایشی هستند؛ ولی اعتقاد دارند قیمت دلار بیش از نزدیک شدن به مرز روانی پیش‌گفته نیاز به یک اصلاح قیمتی دارد. آنها اعتقاد دارند، معامله‌گرانی که از روند افزایشی بازار جا مانده‌اند، روز شنبه سعی خواهند کرد با افزایش عرضه قیمت را پایین بیاورند و در سطوح قیمتی پایین‌تر با قدرت بیشتری وارد بازار شوند. به باور آنها، پس از اصلاح قیمت، روند افزایشی آغاز خواهد شد.

    برخلاف این دو گروه، بازیگران افزایشی در بازار حضور دارند که معتقدند قیمت در همان روز شنبه از کانال 3 هزار و 700 تومان خارج خواهد شد. این دسته باور دارند، معامله‌گران روز پنج‌شنبه استراحت کردند و روز شنبه زمان ورود قدرتمند خریداران به بازار است. به باور این دسته، دلیل کاهشی خاصی وجود ندارد و تقاضایی که در 3 ماه ابتدایی بهار به‌دلیل احتیاط وجود نداشت، اکنون در بازار حضور دارد. در کنار این، هر چقدر به سمت پاییز حرکت کنیم، تقاضای تجاری و مسافرتی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه این متغیرها، گروهی از معامله‌گران در انتظار ادامه روند افزایش دلار در تیرماه هستند. قیمت دلار از تیرماه تا میانه این ماه حدود 49 تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده و به 12 قدمی مرز 3هزار و 800 تومان رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی