عصر بازار

جزئیات رای دیوان عدالت اداری درباره تقسیط مالیاتهای مستقیم

عصر اعتبار- بر اساس رای دیوان عدالت اداری، با ابطال بخشنامه ۳سال قبل سازمان امور مالیاتی، نیاز به ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای تقسیط جرائم مالیاتهای مستقیم رفع شد.

جزئیات رای دیوان عدالت اداری درباره تقسیط مالیاتهای مستقیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا, بر اساس رای جدید دیوان عدالت اداری، برای تقسیط و بخشودگی جرائم مالیاتهای مستقیم نیازی به ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده  نیست.

    دیوان عدالت اداری، بخشنامه سازمان امور مالیاتی را که براساس آن تقسیط و بخشودگی جرایم مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات بر ارزش افزوده مشروط به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بود را باطل کرد.

    طبق نظر هیأت عمومی دیوان نظر به اینکه در مواد 167 و 191 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1366 با اصلاحات بعدی، اعمال تقسیط بدهی قطعی و بخشودگی جرایم مالیاتی به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده موکول نشده است.

    در بندهای 5 و 1 ماده 22 قانون مالیاتهای مستقیم عدم ثبت نام مؤدیان و عدم تسلیم اظهارنامه مشمول جریمه  می‌باشد.

    بنابراین حکم مقرر در بخشنامه شماره  200/93/66- 93/6/24 سازمان امور مالیاتی کشور که برخورداری از احکام مواد 167 و 191 قانون یاد شده را به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده موکول کرده است، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب می‌باشد و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود.

    گفتنی است، بخشنامه 66/93/200 مورخ 93/6/24(نحوه تقسیط و بخشودگی جرائم موضوع مادتین 167 و 191 قانون مالیات های مستقیم درخصوص مودیان مشمول قانون مالیات برارزش افزوده) که به امضای علی عسکری رئیس پیشین سازمان مالیاتی رسیده بود، از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شده است.

    در این بخشنامه آمده است، بنابه اختیار حاصل از مقررات مادتین 167 و 191 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحات بعدی آن پیرو تفویض اختیار به عمل آمده در این ارتباط درخصوص تقسیط و بخشودگی بدینوسیله مقرر می دارد:

    تقسیط و بخشودگی جرائم مالیاتهای مستقیم مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده با رعایت سایر مقررات منوط به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد؛ فلذا ادارات امورمالیاتی قبل از تقسیط و بخشودگی جرائم در اجرای مقررات یادشده گواهی ثبت نام و تسلیم اظهارنامه را از واحدهای ارزش افزوده دریافت نمایند. در ضمن صدور گواهی های موضوع مواد 235، 187 و 186 و تبصره یک آن و … نیازی به دریافت تاییدیه واحد مالیاتی مربوطه مبنی بر ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده ندارد و ادارات امورمالیاتی می بایست صرفاً نسبت به راهنمایی مودیان جهت انجام امور مذکور اقدام نمایند.

    با صدور این بخشنامه مفاد بخشنامه شماره 12695/230 مورخ 29/5/1390 کان لم یکن تلقی می‌گردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو