عصر بازار

صاحبان سهام عدالت چقدر سود می‌گیرند؟

عصر اعتبار- تاکنون سود ٩ شرکت از ۶۰ شرکت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مشخص شده و طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی سود ٩ شرکت از ١١ شرکتی که مجامع‌شان برگزار شده ۷۷۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

صاحبان سهام عدالت چقدر سود می‌گیرند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین ، هرچند هنوز تعداد زیادی از شرکت‌های سبد سهام عدالت به برگزاری مجامعشان اقدام نکرده‌اند؛ اما با توجه به سود سال‌های گذشته این شرکت‌ها، برآورد می‌شود سود سال ٩٥ هر یک از صاحبان سهام عدالت حدود 100 هزار تومان باشد. 49 میلیون مشمول سهام عدالت باید شماره شبای خود را ظرف دو ماه آینده به سامانه اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند در غیرصورت سود مزبور که شهریور ماه آماده پرداخت است به حساب آنها واریز نمی‌شود.

    براساس قوانین، وزارت اقتصاد و به‌طور مشخص سازمان خصوصی‌سازی موظف بود تمام صاحبان سهام عدالت را تا اتمام سال ١٣٩٥ دارنده حسابی مشخص کند. این تکلیف قانونی به این جهت تعیین شده بود که مشخص شود در 10 سالی که از اعطای برگه‌های سهام عدالت گذشته سود واریز شده به خزانه از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت چقدر بوده است. بر این اساس اواخر سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی نسبت به ایجاد سامانه سهام عدالت اقدام کرد و از ابتدای امسال به تمام مشمولان جهت تایید و تکمیل اطلاعات حساب‌شان اطلاع‌رسانی کرد.

    نکاتی که دارندگان سهام باید به آن توجه کنند

    نکاتی که دارندگان حساب سهام عدالت باید به آن توجه داشته باشند این است که اولا سودی که ظرف 10 سال گذشته یعنی از سال ١٣٨٥ تا ١٣٩٤ به خزانه بابت این برگه‌ها واریز شده است برای همه صاحبان سهام برابر بوده است. طبق آنچه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده سود این 10 سال ٥٣٢ هزار تومان برای هر نفر بوده است.

    دومین موضوع مورد توجه این است که برخی دارندگان سهام عدالت طی سال‌های گذشته یعنی 10 سال مورد اشاره، سودی دریافت کرده‌اند. بعضی از مشمولان در یک مرحله و بعضی دیگر در دو مرحله سود دریافت کرده‌اند که گروه اول 40 هزار تومان، گروه دوم 80 هزار تومان و برخی از مشمولان هر دو مرحله را با هم یعنی 120 هزار تومان سود دریافت کرده‌اند. اما بعضی دیگر از مشمولان تاکنون هیچ سودی از سوی سازمان خصوصی‌سازی دریافت نکرده‌اند که تمام این جزییات در حساب تک تک مشمولان آورده شده و قابل مشاهده است.

    جعفر سبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی توضیح داد: هنوز مجمع بسیاری از شرکت‌های سهام عدالت برگزار نشده است و در روزهای گذشته ١١ شرکت به برگزاری مجامع اقدام کرده‌اند. به این ترتیب هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست سود سهام عدالت که مربوط به سال ١٣٩٥ است چقدر خواهد بود. او با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت وجود دارند شرکت‌های متفاوتی هستند، گفت: با این حال سود این شرکت‌ها برای تمام دارندگان سهام عدالت در مرحله فعلی یکسان خواهد بود. به این صورت که همان‌گونه که در 10 سال قبل یعنی از سال ١٣٨٥ تا ١٣٩٤، سود این 60 شرکت را گرفته و به خزانه واریز می‌کردیم در این مرحله هم سود تمام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را اخذ کرده و به تعداد مشمولان سهام عدالت تقسیم می‌کنیم. بنابراین سود دریافتی تمام مشمولان فارغ از آنکه سهام چه شرکتی را خواهند داشت، یکسان خواهد بود. ولی هنوز مشخص نیست این سود را با هم به تمام دارندگان سهام پرداخت می‌کنیم یا خیر.

    مشاور سازمان خصوصی‌سازی از واریز مرحله اول سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: این سود طی دو تا سه مرحله واریز می‌شود و کل رقم آن برای امسال، حدود 90 هزار تومان است.

    مشاور سازمان خصوصی‌سازی همچنین خبر دیگری مبنی بر واریز مرحله اول سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه را اعلام و تصریح کرد: سود مزبور در دو تا سه مرحله به حساب مشمولان واریز خواهد شد و طبق برآوردهایی که از سود این شرکت‌ها در سال‌های قبل وجود دارد، سود هر مشمول حدود 90 هزار تومان خواهد بود.

    سبحانی عنوان کرد: عددی که امروز اعلام می‌شود صرفا یک عدد برآوردی است لذا شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت حضور دارند لازم است در مجامع خود سود سال ١٣٩٥ را اعلام و سپس عدد دقیق سود این سال مشخص شود. او همچنین تاکید کرد: در دو ماه گذشته یعنی در مدت زمانی که از ساماندهی سبد سهام عدالت می‌گذرد، 28 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت، شماره شبای خود را به سامانه وارد کرده‌اند که خوشبختانه از این تعداد، 97 درصد شماره‌های شبای اعلامی، بدون اشکال و ایراد بوده و تایید شده است و حدود ٥/٢ درصد از شماره‌های شبای اعلامی تایید نشده است. شماره‌های شبایی که تایید نشده یا متعلق به مشمولان نباشد، مورد تایید واقع نمی‌شود؛ به این معنا که ممکن است سرپرست خانوار، شماره شبای خود را برای سایر اعضای خانواده وارد کرده باشد، در حالی که این شماره پذیرفته شده نیست و سازمان خصوصی‌سازی، سود سهام عدالت را فقط به مشمول ارایه می‌دهد واین طور نیست که این سود به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

    برگزاری ٤ مجمع دیگر تا پایان تیر

    به گزارش تسنیم، در حال حاضر نام 60 شرکت در پرتفوی این سهام تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار دارد. بر این اساس، این 60 شرکت باید هر ساله پس از برگزاری مجامع، سود تقسیمی خود را به سازمان خصوصی‌سازی بدهند و این سازمان هم بابت اقساط سهام عدالت، سودهای دریافتی را به حساب خزانه واریز می‌کند. البته پس از پایان مهلت 10 ساله قانونی تعیین شده، سازمان خصوصی‌سازی از امسال موظف است سود تقسیمی مجامع شرکت‌ها را به حساب سهامداران عدالت واریز کند. به همین دلیل از فروردین سال جاری این سازمان اقدام به دریافت شماره شبای حساب بانکی مشمولان سهام عدالت از طریق سامانه این سهام کرده است تا پس از پایان فصل مجامع، شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود سال مالی ٩٥ خود را به حساب مشمولان واریز کند. بر این اساس نگاهی به وضعیت برگزاری مجامع شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد تاکنون مجامع عمومی ١١ شرکت سرمایه‌پذیر برگزار شده و ٩ شرکت موفق به تصویب سود جهت تقسیم بین سهامداران شده‌اند. به‌علاوه اینکه شرکت پتروشیمی بیستون هم در روز ١٤ تیرماه به مجمع رفته است. همچنین مبلغ سود سهام عدالت از سود تقسیم شده این ٩ شرکت، معادل 770 میلیارد تومان است که ظرف مهلت ٨ ماه طبق قانون تجارت از سوی این شرکت‌ها به نفع سهامداران و به حساب آنان توزیع خواهد شد. از دیگر شرکت‌های سبد سهام عدالت که مجمع آنها در آستانه تشکیل است می‌توان به برگزاری مجمع عمومی سالانه شرکت پتروشیمی تبریز در روز ١٧ تیر و دو شرکت پتروشیمی جم و چادرملو در روز ١٨ تیرماه اشاره کرد که در صورت تصویب سود قابل تقسیم از سوی این مجامع عمومی، سهم سود سبد سهام عدالت بیشتر مشخص خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی